Ang. TacT så är deras rumskorrektion en eller två generationer gammal. Samma grundare (Peter Lyngdorf) har startat ett nytt företag, Lyngdorf, (orginellt namn va

) som har en vidareutvecklad rumskorreigeringsmodul till förstärkaren TDA220.
TacT får för övrigt bara sälja i USA numera om jag inte fattat fel. I vilket fall så är det Lyngdorf som har de senaste godsakerna inom rumskorrigering.
Jag har läst en del om vad systemet kan göra och det har säkert sina användningsområden, bla en funktion som kan göra flera "sweetspot":ar i ett rum, inte med samma kvalitet som när den gör en enda, men det går att växla mellan dem.
Systemet passar i rum som egentligen är dåliga för musiklyssning. Ju bättre rum och/eller placering av högtalare desto mindre behov av systemet. Ett bra lyssningsrum och korrekt uppsatt utrustning gör systemet onödigt. Lyngdorf menar att de flesta lyssningsrum är vardagsrum och att de inte är speciellt väl lämpade för musiklyssning. Det stämmer säkert för de flesta icke audiofiler, men å andra sidan kan man ju då också hävda att dessa inte skulle köpa såpass dyra prylar.
Och kom ihåg att korrigeringen bara kan bli så bra som förstärkaren i sig kan prestera, inte bättre.
Kostnaden för ett system med rumskorrigering (integrerad förstärkare med rumskorrigeringsmodul) + lyngdorfs cd spelare (cd-1) är ca 70-75kkr. Den kan mao prismässigt jämföras med nya majiktrion.
Sannolikt är det också bara prismässigt den befinner sig i samma liga som majiktrion, ljudåtergivningsmässigt spelar den i ett par divisioner under.
Ang. SB är det, för priset, en kanonprodukt. Dess största företräde torde vara dess flexibilitet och att all ens musik kan göras tillgänglig direkt. Det kan bidra till att man lyssnar mer på musik och det är ju aldrig fel.
Jämförelser med cd12, uni 1.1 och dyl får man nog ta med en eller flera nypor salt.
Det bästa ljudet från en SB borde man få genom att ansluta den digitalt (via coax) till en seriös förstärkare eller ett försteg med digitalt in (tex exotik med d/a modul).
Ayn, jag väntar fortfarande på din rapport om digitalt mellan SB och av5103, hur går det?