selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 10:47

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 23, 2006 09:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Ett litet exempel på att ansats till vetenskaplig prövning ibland kan vara till nytta.

Jag och min sambo prövade med att sätta ett draperi framför dörren för att höra om musiken lät bättre. Vi turades om ett par gånger var att hålla i draperiet och lyssnade om det lät bättre. Båda var överens om att musiken var bättre med draperiet för. Varje gång som draperiet togs bort återgick det till det vanliga.

Härligt! En liten billig tweek.

Jag kom sedan på att vi skulle göra om testet men att den som lyssnade blundade. Tyvärr kunde varken jag eller min flickvän säga med säkerhet, med mer än att det gick att förklara med slumpen, när draperiet var på eller av. (Jag märkte dessutom inte när hon under en gång smög bort draperiet!)

Det jag vill säga är att i det här fallet så spelade våra subjektiva förväntningar/förföreställningar in. När vi tog bort den faktorn hörde vi ingen skillnad. Det vetenskapliga var alltså att undvika vår förföreställningar genom blindtest och pröva så pass många gånger att eventuell skillnad inte kan antas bero på slumpen.

Dessutom slapp vi ett jobbigt draperi! :D

Vårt försök säger ju inte något om några andra med mer "guldöron" kan höra skillnad. Det vill säga: fortfarande handlar det om subjektiva förhållanden. Vad som gäller oss två. Om man vill veta hur det förhåller sig "objektivt" om nu sådan objektivitet finns, så behöver man betydligt fler som lyssnar. Säkerligen går det att uppmäta någon skillnad med ett mätinstrument, men det struntar vi i!! :D

Till sist: säg det naturvetenskapliga forskningsresultat som håller i all evighet!!

Trevlig midsommar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 25, 2006 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Frågan är, fuffe, om ni inbillade er skillnaden med och utan draperi eller om ni fick svårt att höra en faktisk skillnad när ni började testa varandra...

Det är lätt att bli döv om inte blindtesten är varsamt utformad. Min erfarenhet är att prestationskrav (någon i rummet bedömer din förmåga att höra skillnad) är en av de värsta bovarna.

I vilket fall låter det som att ni egentligen inte ville ha draperiet där, så då gjorde ni ju rätt val. :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 11:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Lejonklou wrote:
Frågan är, fuffe, om ni inbillade er skillnaden med och utan draperi eller om ni fick svårt att höra en faktisk skillnad när ni började testa varandra...

Det är lätt att bli döv om inte blindtesten är varsamt utformad. Min erfarenhet är att prestationskrav (någon i rummet bedömer din förmåga att höra skillnad) är en av de värsta bovarna.
Fredrik:

Jag håller med!
Avslappnad lyssning är viktigt vid utvärdering.

Det intressanta är att vi båda pratar om psykologiska effekter som påverkar resultatet. Förväntanseffekt och prestationskravseffekt.
Själv så är jag nog egentligen av "den subjektiva" skolan. Jag har slutat att jämföra apparater med varandra allt för mycket. När jag lyssnar på en potentiell uppradering brukar jag först lyssna på en skiva med den gamla apparaten och sedan byta till den nya och lyssna på samma skiva och sedan fortsätta med skivsamlingen utan att växla tillbaka.
(Förutsatt att jag väl känner till den gamla apparaten förstås. Det kan ju röra sig om för mig två nya mackapärer)

När det gäller ovanstående test tror jag inte oförmågan att höra skillnad berodde på prestationskrav. Detta då varken jag eller min sambo bryr sig särskilt mycket om vi är "duktiga" på att höra skillnader eller inte. (Att vi nu är gifta visar också på att hon inte brydde sig att jag inte fixade att höra skillnad. :D )

Dessutom tror jag bara att effekten visar sig på små skillnader (eller under MYCKET stora prestationskrav, själv skulle jag nog höra skillnad blint mellan Ikemi och CD12 även i finalen i 48.000kr-frågan :D, men kanske inte om "jag skjuter dig om du inte kan höra skillnaden") Hör man inte skillnad på två apparater, eller andra förändringar, så fort man spänner eller inte vet vad man lyssnar på, kanske man inte ska lägga ut så mycket pengar i alla fall.

Ett sätt att är ju att lyssna öppet och sedan blint. Om man inte hör någon skillnad mellan grejjorna blint så kan man fundera över varför. (Dvs inte direkt antaga att det inte är någon skillnad)
Ännu en dimension är ju om man tycker att det som borde låta sämre låter bättre....

Att testa blint behöver ju inte heller innebära att man främjar svåra testsituationer. Den effekt du talar om förstärks av: "Nu byter jag vilken är det här, nu byter jag tillbaka, vilken är bäst..". En spännande test skulle vara om man bad någon att vid väl val tillfälle dra ur synk-kabeln mellan Karik-Numerik.(Cato, du kan när som helst överfalla mig...:D)

Hur gör du själv när du testar fram t ex Power one? (Som jag är jättenyfiken på...).


/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ett enkelt sätt att lära sig tune dem är att flytta högtalare.
Då vet man inte om det kommer att bli bättre/sämre så inga förutfattade meningar finns.

Har man sysslat med tune dem ett tag kan man höra små skillnader.
O det gör man direkt, kan räcka med hur musiken startar.

Ibland är man inte tillräckligt avslappnad o då GÅR det inte. Gör då ett uppehåll...
Eller gå ut i köket! Där hörs bara musiken.


Det är prestationskravet som gör det svårare att justera sin EGEN anläggning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
sportbilsentusiasten wrote:
Ett enkelt sätt att lära sig tune dem är att flytta högtalare.
Då vet man inte om det kommer att bli bättre/sämre så inga förutfattade meningar finns.
Precis vad jag skrev tidigare i denna tråd... :) en perfekt test utan
pris/prestige och andra aspekter som påverkar...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 28, 2006 02:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Håller helt med om att högtalarposition är fritt från placebo/nocebo, förutom att man kan ha en förväntan att höra skillnader (men inte om de är till det bättre eller sämre).

fuffe: Visst, hör man ingen skillnad blint bör man ställa sig frågan varför.

Utvecklingen av Power One bestod av en vanvettig mängd provlyssningar, ungefär hälften öppna och hälften blinda. Med svarta gjutna nätkablar är det ganska lätt att göra blindtester på sig själv, då man kan färgmärka dem en i taget (i båda ändarna) utan att titta på vilken det är och sedan koppla och lyssna i ett nästan mörklagt rum. Tog miste på 1 och 2 meter en gång och därför vill jag påstå att skillnaden mellan dem inte är så väldigt stor.

Ännu enklare är det med phonosteg, då jag brukar använda två lådor och göra en ändring på den ena. Stängda ser de identiska ut, så det är bara att blanda och lyssna - och det är bara befriande att inte veta vilken som spelar (mycket placebo om den ena teoretiskt sett borde vara bättre). Vinnaren blir ny referens. Fast när man gör en helt ny kretslösning brukar skillnaden bli så stor att blindtest är helt onödigt. Då kan det bli två helt olika sound (t ex en skarp och den andra mjuk) och ofta blir det då svårare att säga vilken som egentligen är bättre. Då kör jag precis som du en längre period med en i taget: Olika skivor - känd och okänd musik - hur roligt är det att lyssna? - vilken svänger mest? - blir jag trött i öronen?

Precis som med högtalarpositioner finner jag det fortfarande märkligt att när jag konsekvent går på sväng och Tune Dem så faller alla "ljudbitarna" på plats av sig själva. Alltså sånt som rent ljud, fast bas, öppet, dynamiskt, levande etc. Förr försökte jag få till både ljudet och svänget samtidigt, men det slutade alltid med att varken det ena eller andra blev riktigt bra.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited