Lejonklou wrote:
Frågan är, fuffe, om ni inbillade er skillnaden med och utan draperi eller om ni fick svårt att höra en faktisk skillnad när ni började testa varandra...
Det är lätt att bli döv om inte blindtesten är varsamt utformad. Min erfarenhet är att prestationskrav (någon i rummet bedömer din förmåga att höra skillnad) är en av de värsta bovarna.
Fredrik:
Jag håller med!
Avslappnad lyssning är viktigt vid utvärdering.
Det intressanta är att vi båda pratar om psykologiska effekter som påverkar resultatet. Förväntanseffekt och prestationskravseffekt.
Själv så är jag nog egentligen av "den subjektiva" skolan. Jag har slutat att jämföra apparater med varandra allt för mycket. När jag lyssnar på en potentiell uppradering brukar jag först lyssna på en skiva med den gamla apparaten och sedan byta till den nya och lyssna på samma skiva och sedan fortsätta med skivsamlingen utan att växla tillbaka.
(Förutsatt att jag väl känner till den gamla apparaten förstås. Det kan ju röra sig om för mig två nya mackapärer)
När det gäller ovanstående test tror jag inte oförmågan att höra skillnad berodde på prestationskrav. Detta då varken jag
eller min sambo bryr sig särskilt mycket om vi är "duktiga" på att höra skillnader eller inte. (Att vi nu är gifta visar också på att hon inte brydde sig att
jag inte fixade att höra skillnad.

)
Dessutom tror jag bara att effekten visar sig på små skillnader (eller under MYCKET stora prestationskrav, själv skulle jag nog höra skillnad blint mellan Ikemi och CD12 även i finalen i 48.000kr-frågan

, men kanske inte om "jag skjuter dig om du inte kan höra skillnaden") Hör man inte skillnad på två apparater, eller andra förändringar, så fort man spänner eller inte vet vad man lyssnar på, kanske man inte ska lägga ut så mycket pengar i alla fall.
Ett sätt att är ju att lyssna öppet och sedan blint. Om man inte hör någon skillnad mellan grejjorna blint så kan man
fundera över varför. (Dvs inte direkt antaga att det inte är någon skillnad)
Ännu en dimension är ju om man tycker att det som
borde låta sämre låter bättre....
Att testa blint behöver ju inte heller innebära att man främjar svåra testsituationer. Den effekt du talar om förstärks av: "Nu byter jag vilken är det här, nu byter jag tillbaka, vilken är bäst..". En spännande test skulle vara om man bad någon att vid väl val tillfälle dra ur synk-kabeln mellan Karik-Numerik.(Cato, du kan när som helst överfalla mig...

)
Hur gör du själv när du testar fram t ex Power one? (Som jag är jättenyfiken på...).
/Fuffe