selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 25, 2006 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Alltså, jag bara måste skriva om det här. Min stereo har stått tyst ganska länge efter att min Karin havererade, men nu är den inlämnad på reparation och eftersom High Fidelity är en superbutik så fick jag såklart låna ett annat försteg medans karinen var borta. Spelar alltså på en kolektor nu.

När jag kom hem med kolektorn så var det lite oordning hemma, jag har gett bort min gamla Audiotech - hylla eftersom min nya 5125.a fick plats i den. Lingon och slutsteget fick stå på golvet men Kolektorn fick ett litet bord så att sladdarna från LP12:an skulle räcka. Hur som helst så tyckte jag att det lät ganska skräpigt (också beroende på att nålen är ganska sliten), men ändå förvånansvärt medryckande. Däremot så såg det ju hemskt ut. Jag bestämde mig då för att köpa en Corras från IKEA, eftersom det har omtalats här på forumet att den ska låta ganska bra. Sagt och gjort, jag monterar den men struntar i att sätta dit hjulen, den får stå direkt på golvet. Så vad händer? Magin försvinner - inte helt naturligtvis, men skillnaden är verkligen påtaglig. Jag funderar om det kan ha att göra med hur kablarna är dragna eller om det var det där fula bordet som försteget stod på, eller... Jag orkar alltså inte riktigt ta tag i det, jag ska ju ändå fixa mer när jag får hem min Kairn; köpa filter osv. Idag så tänkte jag att jag iaf kunde sätta dit hjulen, det är ju rimligtvis gaska dåligt att ha möbeln stående direkt mot golvet, dessutom är det inte så snyggt. Jag passar på att fixa lite med kablarna, försöker separera dom så gott det går. Sätter på en låt som jag har lyssnat på hela dagen (B52's - Dedbeat club - otroligt bra) och det är som att det var en annan låt. Det är bara så otroligt mycket bättre. Om jag hade lagt, säg 10 - 20.000 och upplevt samma omedelbara subjektiva förbättring så hade jag INTE blivit besviken.

Hifi är konstigt... :D

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Last edited by henriklh on Mon Feb 27, 2006 21:34, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 26, 2006 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Du har just upptäckt (de flesta har ju hört ryktesvägen, men inte alla har upplevt det så tydligt själva) hur viktigt det är att bra hifi-grejer står vettigt d.v.s. står placerade på rätt sätt på/i bra möbler. Skillnaden mellan bra prestanda och häpnadsväckande prestanda från bra hifi är ofta just installationen, det där lilla extra för att krama ut max av de apparater man inhandlat. Därtill kommer vettig elinstallation och givetvis placering och för aktiva system filterjustering. Ett litet problem är ju t.ex. med att veta vilka möbler som är bra resp. dåliga är att man måste prova (så som du just gjort) och där är som vanligt tune-dem helt ovärderligt.

Appropå justering så ... det här tar jag i en egen tråd: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 5498#25498


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har en Corras, utan hjul. Låter som att jag ska testa att sätta dit dem...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 02:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har i veckorna hjälpt en kompis (hej kamarg!) med att komma igång med ett Linnsystem, baserat på aktiva Keilidh, LK100, Karik/Numerik med mera. Det svänger något vansinnigt hemma hos honom! Riktigt riktigt roligt att lyssna på skivor där då vi fått till högtalarplacering och annat. Det slår mig att de apparaterna står i en Corras, med hjul. Problemet är... ja. Äldre lägenhet = lutande golv vid väggarna :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
hardcorelinne: Jag har ju gjort många "knäppa" grejer förut, alltid förskökt fixa med kablar, vänt säkringar osv. Jag har nästa alltid tyckt att det har blivit bättre. Det som förvånade mig nu var för det första hur det först kunde bli sämre i bänken än på golvet och sen hur stor förändringen var när jag monterade hjulen. Jag vände inga kablar eller något i den stilen. Det enda jag gjorde var att jag satte på hjulen och separerade signal - nät - och lingo kablarna lite bättre (det kanske var det som gjorde skillnaden egentligen?). Sen satte jag på samma låt som tidigare utan att egentligen förvänta mig något och hörde helt plötsligt introt, det hade bara glidit förbi tidigare.

Fredrik: Det var efter ditt inlägg som jag hörde talas om den. Men du har väl din stående på "piggarna" som hjulen monteras på? min stod direkt mot golvet. Men testa med hjulen! Skriv hur det går så att jag vet om jag ska orka prova att ta bort mina ;)

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Du har just upptäckt (de flesta har ju hört ryktesvägen, men inte alla har upplevt det så tydligt själva) hur viktigt det är att bra hifi-grejer står vettigt
Kan inte hålla med mer!
Strunta i "vanliga" HIFI möbler o köp något verkligen bra.
Harmonihylla tex, eller till ett lägre pris - IKEA lack o modd den


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ingen som prövat att sätta spikes som fötter på dessa corras?
Eller någon annan form av fot som kan justeras i stället för hjul?
Anänder ni den som den är direkt ur förpackningen eller moddar ni den på något sätt?
Första gången jag hör talas om denna Corras :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 10:53 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Är det någon som vet var man kan köpa eller beställa spikes?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
Sondek wrote:
Ingen som prövat att sätta spikes som fötter på dessa corras?
:) ?
Pinnarna som stoppas i hjulen kan ju vara något slags fattigspikes.
Tror inte riktiga spikes förbättrar något med tanke på det klena "godset" i corras underkant.

Fredrik,
som nu har tre corras, fast endast med ett LK100 på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Hu är dessa Corras uppbyggda? Är de massivt trä eller är de uppbyggda på samma sätt som ett Ikea lackbord?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Det behöver kanske inte nödvändigtvis vara proffesionella spikes...

Någonting som placerar tyngden på en liten yta. Bultar, skruv eller något annat och gärna så att man kan enkelt justera in det i våg :?
Tycker att man med fördel kan prova lite själv här då kostnaderna inte är astronomiska för en Corras.
Någon som har koll på hur den där Harmoni hyllan är uppbyggd?

Kanske bör vi dra igång ett projekt här i teknik tråden med inriktning på att utveckla en egen Selleri hylla...
Menar då en DIY variant förståss :idea:
Ett smart modul uppbyggt system vore ju inte helt fel :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Corras

Image

Basmaterial: Spånskiva, Träfiberskiva, Björkfaner, Klar akryllack
Fyllnadsmaterial: Papper
Hyllplan: Spånskiva, Björkfaner, Klar akryllack

Bredd: 52 cm
Djup: 40 cm
Höjd: 58 cm

Kanske det är denna man skall sattsa på.
Synd att den inte finns i Bok, endast i Vitt och Björk

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
IKEA är enl uppgift på väg att ta bort mycket av lönnen ur sortimentet då de har en så ljus björkvariant att de anser att de är för lika för att motivera försäljning av båda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Basmaterial: Spånskiva, Träfiberskiva, Björkfaner, Klar akryllack
Fyllnadsmaterial: Papper
Hyllplan: Spånskiva, Björkfaner, Klar akryllack
Hmm :?
Fyllnadsmaterial indikerar väl på att uppbyggnaden är den samma som de vanliga lackborden!
Har någon provat att såga ur topp skivan? :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 17:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Quote:
Synd att den inte finns i Bok, endast i Vitt och Björk
Mina är beiga men det är möjligt att den färgen har gått ur sortimentet. Jag vill minnas att de skickade min andra från ett annat varuhus vilket talar för att de tömde sina lager.

Edit - Vad det gäller svänget i lägenheten så tror jag dock mer på den välvda övergången från väggarna till taket ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited