selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn eller Naim?
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 19:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Naim verkar ha trevliga produkter, är Linn verkligen mycket bättre? Eller är det smaksak nånting man vant sig vid?I Luleå är det svårt att få lyssna till Naim. Taktoton sålde Naim förut vill jag minnas men ägaren menar att Linn är bättre.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

svårt att säga för de mesta tycker jag de är rätt jämnbördiga men lite olika karaktär. Sedan att NAIM har en bättre entry level iochmed nait 5i och cd5i gör ju att det är lite lättare att starta med dem.

Välkommen hit föresten.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 19:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för det har kollat runt lite innan jag registrerade mig. Vore kul att höra ett topoftheline system Naim mot Linns bästa.!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 20:26 
Site Admin
Site Admin

Hej, och välkommen till forumet.

När man ställer en fråga om Naim eller Linn är "bäst" på ett Linnforum tror jag utgången är rätt given... 8) Jag tror inte det går att hålla sig så abstrakt heller. Men vi får se om det dyker upp några intressanta svar.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 22:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej och välkommen hit,

Jag har och har haft Naim och Linn sedan mitten av 80-talet och det finns mycket bättre Linnhandlare i Sverige än vad det finns Naim. I de flesta Linnbutiker är de proffsiga och det låter bra. När det gäller Naim är okunskapen total hur man får det att låta bra (möjligt att det finns någon som kan - jag har dock inte lyckats besöka någon sådan). Därför är det svårt att göra en jämförelse någon annanstans än hemma eller hos någon som har ett Naimsystem.

Vad är då bättre? Det är mer en fråga om tycke och smak. Om vi tittar på äldre produkter exvis Naim chrome/olive serie så föredrar jag dem framför Linns samtida system. Det är bättre driv och stampa takten faktorn är högre. Det blir roligare att lyssna på musik (jag är säkert ensam på detta forum att tycka det).

När det gäller nyare produkter så tycker jag att Linns produkter har fått lika bra drag och stampatakten faktor samtidigt som de spelar otroligt rent. De är mycket bra.

Vad är rådet då? Lyssna om du har möjlighet och lyssna inte på handlarna för de vill sälja vad de har i butik.

Köper du nytt eller några år gammalt så gå på Linn - du har en affär i Luleå och det är mycket värt.

Lycka till

Roger

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 01, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade lite i Uppsala på Naim. Stora lyssningrummet med nå grönlysande elektronik (inte så snyggt tycker jag) och högtalarna var ett par med lutande front som visst ska vara gjorda för att stå nära väggen (~19.000 kostade dom). Tyckte det lät förjäkligt bra faktiskt.

Helt klart intressant.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Det är mer en fråga om tycke och smak. Om vi tittar på äldre produkter exvis Naim chrome/olive serie så föredrar jag dem framför Linns samtida system. Det är bättre driv och stampa takten faktorn är högre. Det blir roligare att lyssna på musik (jag är säkert ensam på detta forum att tycka det).

När det gäller nyare produkter så tycker jag att Linns produkter har fått lika bra drag och stampatakten faktor samtidigt som de spelar otroligt rent. De är mycket bra.

Vad är rådet då? Lyssna om du har möjlighet och lyssna inte på handlarna för de vill sälja vad de har i butik.
Håller med om tycke o smak.
Har haft både Naim o Linns toppsystem o har en Nait (givetvis en II) på jobbet.
Som Roger säger, lyssna o se vad du föredrar.
Båda har kvaliteér, fast olika karraktär.
Går man på tune dem vinner Linn tveklöst, medan naim har ett skönt driv o spelglädje.
Vill man ha båda egenskaperna så köper man ett aktivt Linnsystem - inte billigt men grymt bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Håller med om tycke o smak.
Har haft både Naim o Linns toppsystem o har en Nait (givetvis en II) på jobbet.

Vill man ha båda egenskaperna så köper man ett aktivt Linnsystem - inte billigt men grymt bra.
Nya Naim har egenskaper som inte de gamla hade och gällende tune dem har de tagit ett rejält kliv framåt. Jag har lyssnat en hel del på både Naims och Linns toppsystem och likheterna är större än skillnaderna.
Sen måste jag med en dåres envihet hävda att aktiv drift är hypat, passiva solo krossar aktiva 2250, på allt! Jag vill inte skicka detta OT.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 12:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

:) Tack för alla intressanta synpunkter,läste en test på Naim DVD5 och den fick bra kritik.Undrar hur den står sig mot Classic Movie di eller en Unidisc sc? Någon som jämfört?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har tyvärr inte haft chansen att lyssna så mycket på Naims nya serie (bara 5i som jag verkligen blev impad av) men har en del erfarenhet av de äldre prylarna. Naim har en oerhörd energi i ljudet, som inte liknar något annat märke (har lyssnat på Många/de flesta märken tror jag).

Förutom ljudet är det två saker jag gillar med Naim. Jag tycker att man har ett betydligt bättre strukturerat sortiment med tydliga kombinationer och som är lätt att uppgradera. De separate strömförsörjningarna är ju suveräna och väldigt flexibla. Dessutom kan de följa med även när nya produkter introduceras.

Det andra jag gillar är att man fortfarande är som Linn var för 10 år sedan. Det känns som ett företag med själ, stolthet etc och som har ett oehört engagemang även i sina gamla kunder och produkter. Man kan ju fortfarande serva väldigt gamla naimprylar. (Jfr tex Linn som inte längre servar tidiga 5103, dvs ett försteg för ca 50 000 kr och som inte är så väldigt gammalt ändå.). Jag gillar den typen av "hederliga" företag och jag tycker det känns som Linn tyvärr har tappat lite av det på sistone och blivit mer av ett "american corporation" med totalt könlösa autosvar tex när man skicka mail, släpper produkter som bara stannar på marknaden ett kort tag, inte servar vissa produkter etc. På den fronten tycker jag Naim som sagt ligger långt före.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Lyssnade lite i Uppsala på Naim. Stora lyssningrummet med nå grönlysande elektronik (inte så snyggt tycker jag) och högtalarna var ett par med lutande front som visst ska vara gjorda för att stå nära väggen (~19.000 kostade dom). Tyckte det lät förjäkligt bra faktiskt.

Helt klart intressant.
Jag har lyssnat på det systemet två gånger och tyckte båda gångerna att det lät "bra", men jag ville helta tiden byta låt. Skulle hellre ha en Classik + Kan V faktiskt.

Däremot så lyssnade jag på ett Naimsystem på Audio Art för flera år sedan, det tyckt jag var grymt bra, men jag vet inte vad det var för grejer.

/Henrik

Last edited by henriklh on Mon Apr 03, 2006 17:10, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 02, 2006 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Audio Art
Är det Hifi Art på Linnégatan?
Om man vill lyssna på Naim i Sockholm är det nog Ljudmakarn som gäller nu för tiden.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 03, 2006 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag har lyssnat en hel del på både Naims och Linns toppsystem och likheterna är större än skillnaderna.
Riktigt, inget annat är i närheten lika bra!
Erik wrote:
Sen måste jag med en dåres envihet hävda att aktiv drift är hypat, passiva solo krossar aktiva 2250, på allt! Jag vill inte skicka detta OT.
Fast Solo är ju klart dyrare än aktiva 2250. (antar att du tänker på 5st framför 242) :wink:
Solo är fruktansvärt bra! Tyvärr är de också fruktansvärt dyra. :cry:

Vad jag menade var att Linn aktivt tillför drag, ös o spelglädje så karaktären mer liknar Naim.

Samma sak händer på Naim. Aktivt ökar draget o öset.
Har hört DBL aktivt med tre 250 o det rockade fett!
Låter mer PA system än Linn. Helt säkert inte i allas smak men jag gillar det skarpt.

Nu är jag skadad o beroende av tryck...upp till var o en att avgöra vad man vill ha.
Linn...naim.. passivt eller aktivt.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 03, 2006 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
henriklh wrote:
Audio Art
Är det Hifi Art på Linnégatan?
Så hette dom visst ja... :oops:

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 03, 2006 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Fast Solo är ju klart dyrare än aktiva 2250. (antar att du tänker på 5st framför 242) :wink:
Solo är fruktansvärt bra! Tyvärr är de också fruktansvärt dyra. :cry:
Jag vill påstå att det var liknande nypris filter inräknat.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00