Efter 10 års önskan att besöka Linns fabrik i Waterfoot söder om Glasgow gick den i uppfyllelse i förra veckan. Här kommer ett bildkollage till er.

Entrén till Linns reception är på hörnet i förgrunden där glasväggen än tonad.

I receptionen stod en Unidisk SC och spelade via Komponent 110 och Komponent 120. Där blev jag bjuden på the och fick skriva in mig i besökspärmen samtidigt som Neil ordnade fram en vit skjorta med Linns logo på. Syfte med skjortan var bl.a. att minska risker för ESD vid rundvandringen.
Neil berättade lite historia om Linn och deras produkter samtidigt som vi tittade på en plansch med tidsaxel. Själv stod jag och tänkte, berätta något jag inte kan, samtidigt som jag förundrades över hur svårt det var att förstå skotska. Han sa också att om någon sätter något i händerna på mig under rundvandringen så skulle detta föremål lämnas tillbaka innan jag fick gå vidare.
Han var också noga med att informera om säkerhetsformalia vid eventuell brand.

Första rummet att besöka var det rum där komponenterna monteras på kretskorten. Dom har två likadana uppsättningar maskiner bl.a. för redundansen men även för att hålla uppe produktionstakten för dom jobbade nämligen i skift på denna avdelning. Det var det där med skotskan igen. Inte lätt att förstå allt han sa till mig.

Hallen där de olika delarna monteras ihop till färdiga maskiner. På de blåmålade ytorna fick jag inte stå så länge för där kunde det komma AGVs körandes.

Här byggs det Ekwal.

Här Ninka.

Här Unidisk 1.1. Hon satt och väntade på delar. Hon hade en verktygslåda med sitt eget namn på. Skröt, med glimten i ögat, och sa att om jag skulle köpa en 1.1 skulle jag försöka få tag på en som hon har monterat för den var bäst.

En Unidisk SC mäts och resulterar i rött FAIL på skärmen. -Gör om gör rätt!

C5100. Den del som dom bygger och säljer mest av just nu.

Ett par till synes färdiga Ekwal. Tydligen så kommer högtalarlådorna till alla deras högtalare från Danmark.

Slutsteg till Artikulat 350. Påminner visst väldigt mycket om slutstegen som monterades i Aston Martin Vanquish.

Här är en mätutrustning för att mäta högtalare.

Det magiska rummet. Får jag be om tyssssstnad.
I detta rum har alla CD12 monterats ihop.

I samma rum pysslar man med LP12ans delar. Notera stetoskopen som hänger runt skruvstäden. Dom lyssnar på delarna med stetoskop. I rummet hade dom också Classik och väggmonterade Tukan.

I taket hänger slangar som är vakuumbaserade lyftar som används vid förflyttning och lyft av högtalare. Neil berättade att Komri väger 80kg i samband med att han pratade om lyften.

Här kommer den snyggaste basen jag någonsin sett tillbaka till monteringsstället. En Artikulat 345 i high gloss cherry. Jag säger bara en sak, det är high gloss man ska ha. Det tillför en känsla av lyx och finish som är värd alla extra pengar. Samma känsla som att smeka en Klimax Twin.

Felet på denna var ett den lilla Linn-logga som ska sitta under elementet saknades.

Här är en av flera svarta och kända AGVs som hämtar delar från lagret. Här har Linn spenderat många miljoner och dom är väldigt stolta över systemet. En rolig detalj var att kravet för varje ny produkt är att den måste rymmas packad i kartong på en träpall.

Lastning.

Kontor där Helpline, försäljnings-, design- och IT-avdelning sitter.

Undervisningslokal. För stunden hade dom besök av en australiensare som utbildade i samarbete, förstå andra, kommunikation och att jobba i grupp.
Bakom vitatavlan hade Ivor sitt kontor!