selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Linn unidisk sc vs 5103
PostPosted: Sat Mar 25, 2006 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej jag undrar om det är någon som testat att jämföra dessa?

tänkte om 5103 är bättre än försteget i unidisken om det kanske har mer inställningar....? ja vad är skillanderna helt enkelt?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:42 
Moderator
Moderator

Här har Unidisk SC diskuterats ganska ingående:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... sc&start=0

Gissar man, och lyssnar på butikernas åsikter, skulle man kunna säga att 5103an är bättre som hififörsteg, men digitaldelen i Unidisk SC är bättre. För film är nog Unidisk SC bättre, men tillsammans med en bra signalkälla presterar 5103 bättre på musik. SC:n är modernare, och har säkert alla inställningsmöjligheter som behövs för film. Själv gillar jag SC skarpt, men gillar inte den minskade flexibiliteten man får eftersom allt är i samma låda.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Här har Unidisk SC diskuterats ganska ingående:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... sc&start=0

Gissar man, och lyssnar på butikernas åsikter, skulle man kunna säga att 5103an är bättre som hififörsteg, men digitaldelen i Unidisk SC är bättre. För film är nog Unidisk SC bättre, men tillsammans med en bra signalkälla presterar 5103 bättre på musik. SC:n är modernare, och har säkert alla inställningsmöjligheter som behövs för film. Själv gillar jag SC skarpt, men gillar inte den minskade flexibiliteten man får eftersom allt är i samma låda.
Håller med i allt, men dess stora förtjänst är väl relationen pris/prestanda den represtanterar och det hänger ju tätt samman med det faktum att det är både DVD-spelare och AV-försteg i samma låda. För och nackdelar således. Om man har en budget på 130-140tkr (inkl proj) och inte har planer på att bygga vidare därifrån så är det antagligen svårt att plocka ihop något bättre system som kan hantera alla SC:ns format med motsvarande kvalitet än ref. Toläget: "Linn Unidisk SC system" http://www.tonlaget.com/forslag.html

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Göm inte att för att överträffa Unidisk SC med 5103 måste man förmodligen ansluta en Unidisk 2.1 för endast 65 kkr!

Och en begad 5103 av senaste modell ligger väl runt 15-16 kkr vilket skulle ge ett totalpris på runt 80 kkr :? dubbelt så mycket som en Unidisk SC med andra ord.
För kopplar man något annan DVD typ Arcam eller japs framför 5103 så lär den bli distanserad rejält av Unidisk SC i ren tunedem jämförelse.
Inte ens den nya Majik cd:n för ca 28 lakan kommer att rå på SC i ren musikalitet.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:43 
Moderator
Moderator

Jag skulle tro att kombinationen 5103/Unidisk inte är någon lyckad kombination. Inte för film i flerkanal i alla fall. 5103 kan inte ta in analogt ljud i fler än två kanaler, och jag tror digitaldelen i 5103 är radikalt sämre än i Unidiskarna. Att köpa en Unidisk för 60 lappar för att sedan endast ta digitalsignal tror jag är dåligt utnyttjande av resurser. 5103/Majik CD skulle säkert vara en fin kombination dock.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Inte ens den nya Majik cd:n för ca 28 lakan kommer att rå på SC i ren musikalitet.
Hmm?

Jag vet att vi bara kan spekulera så länge Majik inte är släppt, men... vad baserad du den gissningen(?) på?

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bekräftat av en person som pratat direkt med Linn folk där borti Glasgow :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, såg precis din kommentar i den andra tråden.

Undviker att återigen påpeka att Linn gör bort sig om detta stämmer.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag skulle tro att kombinationen 5103/Unidisk inte är någon lyckad kombination. Inte för film i flerkanal i alla fall. 5103 kan inte ta in analogt ljud i fler än två kanaler, och jag tror digitaldelen i 5103 är radikalt sämre än i Unidiskarna. Att köpa en Unidisk för 60 lappar för att sedan endast ta digitalsignal tror jag är dåligt utnyttjande av resurser. 5103/Majik CD skulle säkert vara en fin kombination dock.
Notera!
Om man kör Unidisk till Kinos/Kisto så kör man endast 2kanal på CD (analog kabel till försteg).
Men...vid film 5.1 kör man normalt en digitalkabel till försteget.

Just detta har retat en hel del Linnister som anser att Unidisk är dyr då den "bara" nyttjas som transport i filmkonfiguration.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Undviker att återigen påpeka att Linn gör bort sig om detta stämmer.
Håller med dig!
Om detta bekräftas vid min provlyssning när dessa dyker upp i butik så lär det knappast bli någon cd i år heller...

Då lägger jag hellre mina surt förvärvda pengar på LP-12:an som känns lite framtids säkrare :D

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 22:01 
Moderator
Moderator

Stämmer det verkligen? Då jag fått Uni1.1/Kisto demad en gång användes 5 analogkablar för signalöverföring. Exotik/Kinos/Kisto har ju dessa sexkanaliga analogingångar som 5103 saknar. Då det gäller DVD-Audio och SACD går det inte att få ut signalen digitalt, och vill man spela dessa i flerkanal måste försteget ha analoga flerkanalsingångar. Sen är det ju möjligt att Kiston har bättre digitaldel eller processor för film, och därför används digital överföring i detta fall från Unidisk.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
per wrote:
Notera!
Om man kör Unidisk till Kinos/Kisto så kör man endast 2kanal på CD (analog kabel till försteg).
Men...vid film 5.1 kör man normalt en digitalkabel till försteget.

Just detta har retat en hel del Linnister som anser att Unidisk är dyr då den "bara" nyttjas som transport i filmkonfiguration.

Du kan välja mellan att köra digitalt eller analogt (5.1) mellan Unidisk och Kisto/Kinos för att få ut DD eller DTS.

Enligt Linn (Officiellt) så ska det inte vara någon skillnad mellan dessa två kopplingar i fallet 1.1/Kisto. Både Kisto och 1.1 ska ha samma D/A-konverter och därigenom så ska det funka lika bra med bägge alternativen.

Givetvis finns det alltid skillnader, men jag har själv inte jämfört och jag har inte hört någon som testat heller.

Men givetvis uppstår en fråga: 1.1 eller 2.1 digitalt till Kisto (eller annan förstärkare)... skillnad?

/M

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 23:22 
Moderator
Moderator

En kul jämförelse skulle faktiskt vara Uni2.1/Kinos mot 10kkrCD-DVD/Kisto. Kanske vore det senare bättre på allt.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 23:29 
Site Admin
Site Admin

Är inte så säker på det. Transport gör en förvånansvärt stor skillnad.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 27, 2006 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
En kul jämförelse skulle faktiskt vara Uni2.1/Kinos mot 10kkrCD-DVD/Kisto. Kanske vore det senare bättre på allt.

En bra transport gör STOR skillnad... Source first u know... Testa själv, det har jag gjort.

Men varför inte en Unidisk-transport? Undrar hur stor prisskillnad det skulle bli på en 2.1 om den levererades utan D/A för ljudet (i o f s skulle den inte kunna spela upp SACD etc såvida den inte fick en "godkänd" FireWire el vad det nu är som vissa japsar använder för att köra SACD digitalt ist för 5.1-analogt)?

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00