selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Silverkabel
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 09:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tänkte höra ifall det är någon på forumet som har erfarenhet av att dela Linns silverkabel i två delar och på så vis få två kablar.

Har tidigare pratat med Anders på Tonläget om att det skulle vara bra men han har backat i frågan och säger att med en egenhändligt lödd kabel blir kabeln sämre med tiden. Uppenbarligen är själva lödningen av kontakten kritisk.

Någon som vet ?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Äger en 2m icke Linn lödd silver o den är något bättre än Linn black, klart sämre än orginal silver =undvik (om du nu inte behöver långa som jag)
Har inte jämfört kortad silver men de Linnhandlae jag litar på tycker orginal är bäst, så det stämmer säkert.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hörde den halverade kabeln när den var nylödd i fjol och då var den klart bättre än original. Sedan har jag hört exakt samma kabel rätt nyligen och då var den klart sämre än original, tid efter lödning var då ett halvår kanske. Frågan är ju om längden egentligen hade någon betydelse eller om det var lödningen man lyssnade på. Detta var en fullängdskabel kapad på mitten så den hade fabrikslödningen kvar i ena ändan.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ är ju att löda om den regelbundet :wink:
Vet dock inte hur ofta man behöver göra det... varje vecka är ju lite jobbigt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lödningen har mycket större betydelse än längden.

Tack för att du rapporterar detta, Stefan! Jag tycker det känns bra att denna kunskap sprids, då det är väldigt lätt att dra fel slutsatser när man jämför kablar av olika ålder. Det tar enligt mina experiment ungefär tre och en halv månad innan lödningarna slutar ändra ljudkaraktär. Först då kan man avgöra hur bra det egentligen blev.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 14:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Pratade som sagt med Anders och William på Toläget om lödningens betydelse för silverkabeln och orginalkontakter. Eftersom kontakterna har betydligt tjockare gods och är av ett annat material än svarta signalkabelns kontakter (?) ställer det till det vid lödningen. För att få ett bra resultat kan temperatur men även miljö inverka på resultatet. Nu är inte jag spec kunning i lödningstekning men jag kan tänka mig att det är viktigt med bla korrekt temp, rätt lödtenn, syrefri miljö ?, rätt uppvärmning av kontaktytorna osv.

Det som är intressant att notera är att vid icke Linn lödning kan resultatet försämras inom ca 3-6 månader efter lödning. Mao varning om man förväntar sig fortsatt bra resultat vid egen lödning av silverkabel

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som är lite störande här är att denna korta kabel från början var rent grym! Varför kan man inte göra en kabel som är så bra och håller sig så ?

Edit: Löda om den regelbundet ? Jo, en gång per månad räcker nog 8) Bara ena ändan som sagt.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Löda om den regelbundet ? Jo, en gång per månad räcker nog 8)
Tyvärr brukar det bara ta en vecka eller två innan det låter sämre. Sedan låter det bättre igen, sedan sämre. Ljudkvaliteten går upp och ner i 3,5 månader. Detta gäller för alla lödtenn jag har provat.

Omlödning minst en gång i veckan, alltså! :D

För att lödningen ska bli så bra som möjligt efter inkörningsperioden måste man löda den varmare än "optimal" temperatur. Men det går ändå inte att slå Silver original IMHO.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
stefan wrote:
Löda om den regelbundet ? Jo, en gång per månad räcker nog 8)
Tyvärr brukar det bara ta en vecka eller två innan det låter sämre. Sedan låter det bättre igen, sedan sämre. Ljudkvaliteten går upp och ner i 3,5 månader. Detta gäller för alla lödtenn jag har provat.

Omlödning minst en gång i veckan, alltså! :D

För att lödningen ska bli så bra som möjligt efter inkörningsperioden måste man löda den varmare än "optimal" temperatur. Men det går ändå inte att slå Silver original IMHO.
är inte silver orginal också löd? tycker det låter lite konstigt om det inte skulle gå att löda kabel på samma sätt som linn löder den?

tycker att det är konstigt att inte fler kontaker är krimpade...nu blir det ju oftast störst skilland om man ska ha ett oförändrat motstånd typ 75 ohm vid en digital ljudkabel.......tycker även att det är konstigt att linn inte har 75 ohm kontakter på sina coax digital

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
är inte silver orginal också löd? tycker det låter lite konstigt om det inte skulle gå att löda kabel på samma sätt som linn löder den?
Visst är den lödd och att det låter olika är verkligen konstigt. Jag har samma tenn som Linn använder till Silverkabeln, men det går i alla fall inte att få dem lika bra. En anledning är troligen att företaget som gör kabeln åt Linn använder lödutrustning där het kvävgas förvärmer och skyddar mot oxidation. Men även med helt normal utrustning får man stora variationer i kvalitet beroende på tenn/fluss/temperatur/teknik.

Håller med dig om att krimpning ofta är bra. Filar på såna lösningar för närvarande.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att jag berättat den här storyn för dig Fredrik men den är rätt kul.. För en 8-10 år sen satt jag och en jobbarkompis på kärran över till Tokyo. Bakom oss sitter en brittisk kille i 30 - 35 års åldern som vi började snacka med (jodå, vi delade ett par bira också). Det visar sig att han var kabelsäljare. Jag frågade naturligtvis om han hade varit på Linn och visst, han hade varit där och diskuterat produktionsfördelarna med bla krimpning. På min fråga "so did you get an order?" svarade han;

"U know what - the suckers judged our solution by actual listening tests and then rejected the whole thing. A bunch of loosers indeed!"

Världsklass !
:D

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi Linnfantaster här på forumet skulle då kunna beteckna oss som "A bunch of lucky loosers! eller :roll:

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En härlig historia, Carl!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl, Den var ju helt Underbar :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 01, 2007 16:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag utnyttjar den bästa av nästan tiotalet trådar om Silver Interconnect här på forumet.

Jag har köpt två par nya Silver Interconnect och fick de levererade för mindre än en timme sedan. Det första jag gör är att okulärbesiktiga lödningarna och jag måste säga att det ser inte bra ut. Skulle själv kunna göra motsvarande åtta lödningar och få det mycket snyggare och det trots att jag inte lödit någonting det senaste året. Jag hoppas nu istället på att det kommer att låta snyggt.

Hur ser lödningarna ut på era Silver? Är samtliga lödningar så pass identiska att man kan tro det är gjort av en maskin, stöpta i en form, eller är det lika stor variation som på snöflingor?

Ni ska få återkoppling på hur kablarna låter när jag testat det.

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00