selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 13:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej. Jag är sprillans ny på detta forum och undrar om det finns erfarenhet av att blanda Linn med andra märken (i mitt tycke bra grejjer)

Jag upplever att mina grejjer låter skönt och mycket behagligt, men trots detta vore det intressant att få höra andras erfarenheter av tex kombinationen Bonniec Timpano-Chakra 2200. Eller med Mirage OM-5.
Marantz dv-12s2 förväntar jag mig ingen feedback om då den är ytterst ovanlig.

Hehe.. janske har jag för lite Linnprylar för att accepteras på selleri.. :)
Men en sak kan jag säga, att det var först när jag skaffade Bonniec och c2200 som jag blev riktigt lycklig..först då som den delen av livet fick sion verkliga mening :D

Högtalare: Mirage OM-5

Last edited by Braincooler on Mon Mar 06, 2006 14:34, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen, klart du får vara här!
Har ägt en Bonnec, klart bätre än min tidigare kairn. Riktigt trevligt försteg.
Äger chakra 200w med. Ett klart bra steg!
Blandar Linn/Naim (Kudos/NaitII) på jobbet, låter kalaskul.

Timpanon funkade klockrent ihop med mina andra Linn prylar så det är ingen slump att det låter bra hemma hos dig.
Dina CD/högtalare har jag ingen koll på, men med ett sådant bra för/slutsteg borde nästa uppgradering vara på CDsidan.
Låna hem lite olika o testa!

btw, presentera dig med bilder på medlemspresentationen, det gillar vi :D

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 15:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej sportbilsentusiasten och tack.
Skönt att vara välkommen :)
Problemet jag har just nu är av angenämare art, jag vill spela fler och fler cd:s och gamla skivor som jag förpassat till CD skräp garderoben. Nu lyfts de fram igen.. och ut ur högtalarna kommer ett helt nytt sound som om det var en helt annan skiva. Prövade att koppla in min gamla Pioneer reference amp A-757 (2x140 w) som visserligen låter varmt och mjukt(åtminstone tyckte jag det) och jag tappade helt inspiration - ville bara trycka på off, lät bara fördj...ligt illa :D

Växer man upp i en grotta utan ljus och värme tror man till slut att det är så här världen skall vara. Att sedan komma ut i ljuset kan vara en tumultartad och omvälvande upplevelse..men någonstans inser man att denna längtan alltid funnits där.. Linn-Bonnec verkar ha öppnat en ny dimension.. :o

Frågan är om jag vill ha eller kan få samma skillnad igen genom ett cd/dvd spelar byte? DV-12s2 verkar vara av toppklass och kostade alldeles för mycket (35.000) för att enkelt bara bytas ut om man inte önskar ekoeffekt i plånboken :)
Har nu hårdvara enbart för ljud på närmare 150.000, inte mycket i detta forum måhända, men massor för mig, för att inte tala om flickvännen som ansåg mig som besatt av jävlar och fullständig idiot, tills.. hon en dag kom hem och sa: - vad har du gjort? -hurså? (sa jag) - det låter annorlunda, mer mjukt och fylligt. :D jippiii investeringen är ännu så länge godkänd.

OM-5 är speciella då de är omnipolära - detta tycks ge ett sound som mer påminner om live än Hifi och det verkar vara precis det som mitt hjärta alltid längtat efter, Hifi kan nog mer klassas som hjärnans försök till att förstå något som inte går att förstå. Eller som en kattunge som jagar sin egen svans..

Har du erfarenhet av omni eller bipolära högtalare?

I övr är jag inne i en flytt men skall med nöje presentera mitt system med bilder i mitt nya vardagsrum 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 16:16 
Site Admin
Site Admin

Jag har ganska dålig koll på Mirage - är OM-5 och OM-10 någorlunda likvärdiga eller är det helt olika dimensioner vi pratar om? Brorsan har ett par OM-10, och de klarar väl att pumpa på men det släpper aldrig riktigt tycker jag, upplever inget liveljud på samma sätt som hemma.

Jag har något vagt minne av att ha hört bra grejer om din Marantz (från "rätt" folk för min del så att säga), så det är nog mycket möjligt att den står pall för konkurrensen. Men man vet aldrig, låna hem t.ex. en Ikemi eller Unidisk SC och undersök saken... :)

Välkommen!

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen ombord, intressant kombination du hade, har inte heller någon erfarenhet av det du bestitter.
Men lite bilder i en presentation skulle vara kul.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 19:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Verkar ju vara en kul klubb det här :)

Kollade presentationsavdelningen - treeevligt. Ska som sagt flytta klart först sen blir det bilder.

Näe OM-5:orna är ju bestyckade med 250 W steg för basdelen, vilket OM-10 inte hade, dessutom är OM-10 betydligt äldre, har en betydligt äldre konstruktion/material av elementen och anses inte lika välljudande, men säkert helt ok tror jag.
OM-5 är också större: 42 kg 130 cm - dvs rätt stora.
Se denna länk: http://miragespeakers.com/omseries.shtml

Jämförde dom med omtalade dynaudio:s highend samt ett par martin logan summit - OM-5 ääägde vad gäller livekänslan just 8)

Har ocks vart inne hos Kalle på HF och lyssnat på Akurate 242 med en c4200 samt Twinchakra control - lät fabulöst bra, var glad i timmar efteråt.
Edit: Skrev fel, skall vara Twinchakra och control samt en unidisc 1.1.
Summan för denna anläggning vet nog alla.. :)

En kompis körde med motsvarande system men med Komri istället - lät dock rätt trist..

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 20:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan bara understryka att Bonnec och Linn fungerar bra ihop. Bonnec har lite Naim över sig. Annars fungerar Linn och Naim bra ihop åtminstone de lite äldre produkterna.

Jag har oxå varit inne på HF och lyssnat på samma anläggning som du och jag blev alldeles förstummad så bra det var. Tänk om man kunde vinna på lotto eller nåt. Bättre än så kan det knappast bli men det får tyvärr fortsätta att vara en dröm. Undrar om det går att komma i närheten för mänskliga pengar.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
En kompis körde med motsvarande system men med Komri istället - lät dock rätt trist..
Visar bara vad noggran installation o justering gör!
Vet att Kalle ägnat mycket tid till att trimma systemet i butiken.
Låter alltid bra hos HF, oavsett system!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 01:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nu har jag lyssnat i 5 timmar - häääärlich!!!
Mmm.. Bonnec och Chakran dansar ju fett härligt tillsammans.

@roger: javisst man skulle kunna ta med sig 100 skivor o lyssna i HF:s soffa, undrar hur mycket det gör att han biampar så pass som han gör?

@sportbilsentusiasten: Det verkar som om det blir känsligare och känsligare ju bättre och mer fintweakad anläggningen är. Kompisens Linn prylar gick som mest löst på ca 800.000 SEK innan han sålde sina komri.
I bland lät det som man hade frontseat på en konsert där musikerna hade ett toppgig och ibland som om musikerna spelade med total avsaknad av känsla och inspiration.. lätt tom värre en min köksbandare 8)

@Ayn: Jorå min dv-12s2 har ett mycket gott renome´ i highend kretsar, men som dom säger på HF när deras grejjer fått bra kritik: "den kan ju vara bra ändå"

Håller nu på med att testa linn K20 mot qed silver special - Kalle var övrtygad om att K20:in smiskade qed:en - vi får se :)

Har kollat en hel del på detta forum och kan bara säga: tack förett väl omhändertaget och riktigt schysst sådant

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
undrar hur mycket det gör att han biampar så pass som han gör?
Skrev du inte att det var en Twin chakra han drev Akurate 242 med?
var det en Klimax Twin + chakra...verkar som en skum kombination.
Braincooler wrote:
@sportbilsentusiasten: Det verkar som om det blir känsligare och känsligare ju bättre och mer fintweakad anläggningen är.
Det är inte mitt intryck, snarare tvärt om. Allt låter kalas på en bra Linnrigg!
Även "dåliga" skivor (både ljud/inspelning) blir kul.

Vad hade din kompis mer än Komri? källa/för/slutsteg...
Var den injusterad av kalle?
Något var inte som det skulle. Vad har han nu då o är det bättre?

ps, testa en K400 Linn kabel, klart bättre än K20. Varför jag Kalle dig en K20 :?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 14:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

sportbilsentusiastenskrev:Skrev du inte att det var en Twin chakra han drev Akurate 242 med?
var det en Klimax Twin + chakra...verkar som en skum kombination.

Det var en twinchakra, en control, en unidisc 1.1, ett par akurate 242..kan det stämma? Fantastiskt lät det iaf.

sportbilsentusiastenskrev:
Det är inte mitt intryck, snarare tvärt om. Allt låter kalas på en bra Linnrigg!
Även "dåliga" skivor (både ljud/inspelning) blir kul.

Vad hade din kompis mer än Komri? källa/för/slutsteg...
Var den injusterad av kalle?
Något var inte som det skulle. Vad har han nu då o är det bättre?

ps, testa en K400 Linn kabel, klart bättre än K20. Varför jag Kalle dig en K20

Ja.. måste ta reda på vad det var för config han körde, jag var dålig på átt hålla reda på alla Linn namn på den tiden(är aningen bättre idag) men tror att det först var en cd 12:a som senare blev en unidisc 2.1, 2 st twinchakra och en control, Komri samt en riktigt fet kabelhärva :) o tuneboxar som jag inte minns namnet på - allt som allt fruktansvärda summor räknade jag ut. K. tweakade den först varvid det mycket riktigt lät suuuper, sen efter flytt till ett större och mer oregelbundet vardagsrum lät det riktigt illa. Får ändå för mig att ju mer potential ett system har att låta bra, ju mer kan det också låta illa om det ställs in fel. (K. hade dock inte fixat med den när jag lyssnade på den.

Komri byttes ut mot ninka (vilket bör vara ett rejält nedåtköp)tror jag det var och där hade "regeringen" ogillat de allt för skrymmande Komri :)
Lyssnade också på dessa Komri på HF med samma konfig enligt ovan (där alltså bara akurate 242 ersattes med Komri) och det var så fruktansvärt bra att orden utan tvekan icke räcker till :roll:

K20 berodde på att min plånbok blev tom, inget annat :(

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
Har för mig att en meter K400 kostar ungefär lika som två meter K20. Enda "kruxet" är att man får dela sin K400 för att kunna köra single wire. Men det är definitivt mödan värt!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 14:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

monkeydevil wrote:
Braincooler wrote:
Har för mig att en meter K400 kostar ungefär lika som två meter K20. Enda "kruxet" är att man får dela sin K400 för att kunna köra single wire. Men det är definitivt mödan värt!
Tack för tipset, menar du att ett sådant byte skulle förhöja upplevelsen som redan är såå fenomenal?

Jag varken biampar eller biwirar idag..olika system vinner väl olika mycket på att göra detta och vissa tom. näst intill ingenting?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
monkeydevil wrote:
Braincooler wrote:
Tack för tipset, menar du att ett sådant byte skulle förhöja upplevelsen som redan är såå fenomenal?
Ja. Det blir mycket bra. Har iofs inte gjort jämförelsen själv, men har hört flera säga att K400 är mycket bättre än K20, t.ex. Kalle på HF.
Det tjötades lite i den här tråden om jämförelsen.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Braincooler wrote:
@sportbilsentusiasten: Det verkar som om det blir känsligare och känsligare ju bättre och mer fintweakad anläggningen är.
Enligt min i och för sig begränsade erfarenhet (jag har ju inte installerat något större antal anläggningar eftersom jag varken är eller har varit handlare) skulle i varje fall jag säga att ju bättre anläggningningarna blir desto svårare är det att få till ett riktigt bra totalresultat (både musikaliskt och ljudmässigt). Svårare i den mening att det krävs mer jobb och större hänsyn till detaljer (så som apparatplacering, strömförsörjning, övriga möbler i lyssningsrummet etc).

Inte så att det inte mer eller mindre omedelbart blir bättre än med sämre grejer, men på något sätt faller det kanske inte riktigt på plats total sett. Problemet kan vara att med riktigt bra playback-del (slutsteg+högtalare) så ligger allt blottlagt vilket gör att om något inte riktigt håller måttet, signalkälla eller övrig elektronik, apparaternas placering, elinstallation etc så hörs det omedelbart.

En annan faktor kan även vara vilka preferenser och referenser man har och hur man förväntar sig att inspelad musik skall låta. Upp till en viss nivå så återger en bra anläggning musik så att det låter som en bra inspelning medan över denna nivå ökar (för vissa inspelningar) insikten i inspelningen så mycket att presentation och fokus ändras så att man inte riktigt känner igen en gammal favoriter längre. Gamla favoriter har man ju fastnat för med anläggningar som (såvitt man inte bytt ner sig) inte förmått förmedla skivornas innehåll helt oförvrängt, men som man ändå fattat tycke för. Detta tillstånd brukar däremot vara övergående och när man vant sig så brukar man tycka att även de gamla favoriterna är mycket bättre. Under denna tid lönar det sig ofta att spela skivor som man av någon anledning inte riktigt fastnat för tidigare. Dessa (eller vissa av dessa) bör vara mycket bättre än förut annars är något oftast fel.

I ljuset av detta är det svårt att förstå varför Linn minskat antalet inställningsmöjlighter för sina aktiva filter. Det gör knappast att anläggningarna blir lättare att installera, utan snarare svårare :?

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00