selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!
Funderar på att skaffa ett par Kan II igen. Jag sålde mina gamla till "Kan-Börje" och köpte Ninka som jag kör aktivt nu. Tyvärr skanar jag mina Kan-burkar. :cry: Snygga som attsiken och bra ljud. Frågan är hur lätt det är att koppla in dom utan att bygga om allt. Har förstått att Naim har en burk man kan köra dom aktivt med men jag tror inte jag är intresserad av det. Då får jag köra med mina 2 st LK100. Jag antar (kommer inte ihåg) att de är ganska sena så man bara behöver lyfta ur korten. Hur lätt är detta? Hur kommer det låta jämförelsevis med mina Ninka? Antagligen helt annorlunda men ändå ganska grymt? :?:

Jonas

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:26 
Moderator
Moderator

Att montera ur aktiva kort ur LK100 borde inte vara några problem, speciellt inte om serienummer är över 3000 har jag för mig. Jag kan skicka en bruksanvisning.

Gällande förstärkeri, varför inte sälja LK100 och försöka hitta en Klout? Jag har aldrig hört Kan, men gissar ändå att en Klout skulle bli bättre än två LK100. Vilket snyggt system det skulle bli, Ikemi/Kairn/Klout/Kan.

Ska du förresten sälja Ninka? Det ger ju pengar till... En LP12? : )

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Korten sitter bara fast med löstagbara kontakter.
Med du måste löda ihop två byglingar (signalbanor) i varje LK100, för att de ska fungera igen.
Kolla din egen tråd i ämnet, under teknik, där postade jag en bild.

Mvh
Anders

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gaaahhh! Känner hur uppgarderingsdjävulen börjar smyga runt. :twisted:
Ikemi, Kairn, Klout, Kan II... Piskar det aktiva Ninka med 2 Lk100?

Det kommer säkert låta väldigt bra. Någon annan som har några idéer?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:58 
Site Admin
Site Admin

Inte överge Ninka! :cry:

Skaffa två Klout, behåll Ninka, kör aktivt. Njutning. 8)

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det du saknar hos Kan II (mer exakt)?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag vore som du skulle jag behålla Ninka och sälja de båda LK100. Om du sedan skjuter till lite så borde det räcka till en beg 2250 eller ev 5125 med aktiva kort. Jag har inte hört Ninka aktivt med 5125, men Ninka passivt 2250 är en trevlig kombination. Meningarna verkar gå isär vilket som är bäst, vilket kanske antyder att de är ungefär lika bra fast på olika sätt?

Jag hade chansen att lyssna på Kan (1:an) för ett tag sedan. Jag gjorde ingen A/B jämförelse men gag föredrog utan tvekan Ninka.

Visst Kan är ju en rolig och livlig högtalare, jag hade ett par när de fortfarande fanns med i Linns sortiment, men utvecklingen har trots att gått framåt på 15 år. På den tiden bytte jag upp mig från ett par Kan till ett par Kaber. Det var i mina ögon (öron?) en oerhörd förbättring. ZZ-top tex blev mycket roligare att lyssna på när man också får med "nedre delen" av musiken.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det jag saknade innan när kag hade Kan II var basen och rymden vid lägre volym. Men då hade jag Mimik + Majik...
Kan är oerhört mycket snyggare än Ninka men det är nog som ni säger. Det har hänt en del de sista åren.
Kan är lättare att få att smälta in i möbleringen hemma tycker jag. De står nära väggen och inte ute i rummet tex. Drar inte åt sig blicken som ngn som är i vägen utan mer då att de är fräcka och låter oerhört mycket för sin storlek.
Jag tänker inte lägga ut mer pengar för uppgradering utan isf sälja och köpa annat för samma peng + ev liiiite mer. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med de sista inläggen...innan du byter, analyzera vad då vill åt.

Ang
Quote:
utvecklingen har trots att gått framåt på 15 år
Så har den gått snabbare på slutstegssidan som dessutom är sorce first.
Oavsett Kan/Ninka - behövs starkare slutsteg för att få "liv" i burkarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju inga stora pengar i att köpa ett par Kan II och de verkar väldigt stabila i priset ocm man inte gillar "testet" :D

Vad är rimligt pris? Det finns ett par med stativ i Danmark för ca 5500:-
Jag sålde mina för 4000:-

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag hade Kan 1 i ganska många år tills jag begick misstaget att byta till Keilidh. De spelar inte i samma division.

Mina erfarenheter är att Cd spelare och Kan inte är någon bra kombination. Jag har provat både Karik och Naim CDi och gillade det inte alls. Däremot en LP 12 med rätt förstärkeri så blir det alldeles fantastiskt bra. Naim äldre förstärkare exvis 72/hicap/250 funkar mycket bra (går även med Nait men lite mer kraft är att föredra). När det gäller Lk100 har jag för mig att det inte var så bra däremot en klout funkar säkert bra även om jag inte testat.

Mitt råd - försök lyssna med de grejor du har tänkt i övrigt före du bestämmer dig annars är risken att du får byta allt annat för att kunna ha Kan och det kanske inte var meningen. Om du vill byta till en mindre högtalare så finns ju Katan vilken totalt sett är en bättre högtalare. Ett annat alternativ om du vill åt Kan-soundet är Naim SBL som har alla Kan fördelar men inte dess nackdelar.

Lycka till

Roger

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade KanII hemma på den tiden när jag var stolt Ninka-ägare, och även om jag försökte övertyga mig själv om att Ninka var bättre var det nåt grymt suggestivt med KanII som jag inte riktigt kunde släppa. Musiken var inte lika sexig med Ninka - i brist på bättre ord.

Nu sitter jag med Katan och är mycket nöjd - det som jag gillade bäst i både KanII och Ninka finns i Katan IMHO.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kanske är Kaber du skall ha? Ett par av sista specen och en tredje LK100 behöver ju inte bli så stora pengar. Filter behövs ju förstås. Många har ju förr gått från Kan till Kaber och jag har inte hört om någon som har ångrat sig. Kaber bygger ju ändå på Kan (som att ställa två Kan på varann) och har samma styrkor (bäst i vinylbaserade system).

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har som sagt haft både Kan och Kaber, och visst var Kabern en betydligt bättre högtalare.

Kan är ju dock jäkligt cool. De där små mjölkpaketen på 2:a generationens stativ, placerade tätt mot väggen, en nait (gamla modellen förståss) och en LP12:a, så har man drömnostalgihifipaketet. Hade jag haft plats, och behållt lp skivorna, så hade jag nog skaffat ett sådant system av rent känslomässiga skäl.

Så långt ifrån mjukvarubuggar, kraschade lasrar som inte går att byta och indragen service man kan komma och dessutom ett jäkligt kul system.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 04, 2006 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus har väl ett par aktiva Kaber till salu? :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00