selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Tune-dem LP12
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är säkert en fråga som alla med en LP12 känner till men som jag (som vuxit upp med CD) bara fått några hintar om.

Är en toppbestyckad LP12 bättre (tune dem-mässigt) än Unidisc 1.1, CD12 (och alla övriga CD-spelare)?

Är i så fall en LP12 världens bästa signalkälla? :wink:

Enkel fråga som borde ha ett enkelt svar

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja.

/ jajo

Post subject: Re: Tune-dem LP12
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Är i så fall en LP12 världens bästa signalkälla? :wink:
Absolut :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är så alltså på riktigt!

Är alla helt eniga?
Är någon oenig?

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att en fullspec. LP12:a är överlägsen som källa är det inget tvivel om! Enigheten är nog total (i alla fall på detta forum :wink: )!

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Är i så fall en LP12 världens bästa signalkälla?
Att påstå något annat vore värre än att smutskasta Mohamed 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag får fundera på vad detta innebär,
Uppenbarligen måste det ju vara något som förvinner vid AD-omvandlingen (det mesta försvinner ju i och för sig :wink: ).

Så man måste alltså avnjuta en LP12 någon gång i sitt liv, för att få veta hur det egentligen skall låta.

Mycket att tänka på

hmm...
Steffe

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn hade någon spektakelkväll för ett par år sedan, där man demade CD12 vs LP12. Poängen var väl att CD12 var väldigt bra, men om jag minns rapporterna rätt var det trots det relativ enighet kring konstaterandet att LP12 var bättre.

Notera att detta var innan T-Kable, Akiva och Lingo 2 släpptes :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 10, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har hört en CD12a och direkt efter en 12a med Lingo2 ittok LVII och K18Mk2 och redan den tyckte jag var bättre än CD12an. Sedan om 12an är världens bästa vet jag inte men det är den bästa jag hört iallafall.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en jämförelse som är allt annat än vetenskaplig men ljud är analoga signaler och det går inte att omvandla något till ett annat format utan att förändra ljudet. Å andra sidan går det inte att få ljud att färdas genom en kabel och få det att låta ens i närheten som det lät när det från början när det kom ut ur instrumentet.

Det går inte heller att fotografera en tavla och få samma upplevelse som att se den.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 12:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lupus, hur låter en elgitarr? :)

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nej jag förstår faktiskst inte var du vill komma? Jag känner ingen som inte lyssnar på något som en gång varit akustiskt. Och bara det att ljudet har förmedlats genom luften färgar det. Det går inte att jämföra en elgitarr live med en som är inspelad.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 11, 2006 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
nej jag förstår faktiskst inte var du vill komma? Jag känner ingen som inte lyssnar på något som en gång varit akustiskt. Och bara det att ljudet har förmedlats genom luften färgar det. Det går inte att jämföra en elgitarr live med en som är inspelad.
Nu blir jag riktigt konfunderad bara det att ljudet färdats genom luften färgar det? luften krävs ju för att ljudet skall kunna färdas på det sättet vi hör det skulle det vara ofärgat i vakum då eller? mig veterligen så färdas ljud inte i vakum.

Jag tycker allt att en elgittar kan låta nog så riktigt i en inspelning och med elgitarr menar jag här gitarr effekter förstärkare och högtalarkabinetet till dem.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 12, 2006 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej jag är nog inte tydlig nog, även om det ibland kan vara svårt att enas så tror jag nog att vi kan enas om att ljud inte färdas i vakum. Intressant att det finns människor som tycker att en elgitarr går att spela in för att sedan spela upp utan hörbar skillnad. Jag har personligen aldrig upplevt det men det kanske är möjligt. Jag erkänner gladeligen att mina erfarenheter inte är grundar på vetenskap i första hand utan på emipiriska försök. Jag har den uppfattningen att man aldrig kan få en signal till 100% oförändrad speciellt inte när man byter medium eller format. Sedan att olika instrument är olika svårt att spela in är för mig helt självklart. Jag har deltagit i flera försök att spela in klavikord utan större framgång, bara för att man försöker att spela in ett instrument med kontaktmikrofon så har inte det lett till att man lyckats få det att låta mer som i verkligheten. Det kanske finns någon som anser att det går att omvandla en signal från digital till analog utan att förändra den och samtidigt anser att vinyl är ett överlägset medium. Då skulle jag gärna vilja få förklarat för mig varför det är så, gärna utan ironi i tonen. För mig har just det här med ljud aldrig vart helt okomplicerat. Det är därför jag spelar på LINN och inte köper LTS råd. Helt ärligt jag har aldrig upplevt en så pass bra anläggning så att det går urskönja samma nyanser som det gör live. Bara för att en elgitarrs signal och ljud förändras genom kablage effekter osv så låter det för den sakens skull inte lika som innan ljudet når mikrofonen.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 12, 2006 03:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan säga så här att det är en otroligt stor skillnad på gitarrer som spelas i studio för att spelas in och sedan spelas upp. En kompis till mig spelade in en demo med sitt band och det lät riktigt bra. När jag sedan var hemma hos honom och jammade lite så ställde han in det ljud han hade vid inspelningstillfället. Det lät skit!
Det är alltså konstigt att något som lät skit i replokalen kan "fixas till" och låta bra på skiva, men så kan det gå.

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00