Jag har nästan hämtat mig från helgens överraskning. Min granne är mästare på att göra fynd (på alla områden) och för en månad sen köpte han ett par B&W CDM1 special edition (nått special med nån kon mitt i högtalarelementet, ni vet hur det brukar se ut på bättre B&W) till fyndpris. Jag har lyssnat på dem med hans vanliga anläggning (div Nakamichi eller hur det nu stavas...) och tykte om dem utan att för den sakens skull få ståpäls.
Nu i helgen överraskade han med att ha fyndat lite Linn: nämligen Mimik och Majik. CDM1:orna lät nu verkligen mycket bra om än lite vasst i diskanten för min smak. Nu uppstod frågan hur mina Katan skulle låta med hans Mimik/Majik.
Vi hämtade mina Katan och pluggade in dem och till min STORA förvåning var de sämre än hans gamla CDM1:or! Visst var Katan bättre (i min mening) i de övre registren, men ljudbilden var inte lika bra. När man på Katan hörde en violin över en orkester hörde man med CDM1 att det var olika instrument som spelade.
Vi testade förövrigt med samma stycke som jag lyssnade på Uni SC/Cx100/Katan (vad jag hoppas på att uppgradera till). Fick lite (men bara lite) av samma känsla nu med Mimik/Majik/CDM1.

Skulle vilja beskriva Katan som kanske mer medryckande men plattare i en jämförelse om ni förstår vad jag menar.
Bedrövad gick jag hem och pluggade in dem i min Classik och konstaterade att de låter en smula bättre hos mig. (Framför allt ett mer lätthanterligt lyssningsrum, men understöd av Sizmik skadar aldrig

)
Nu lyssnade vi inte så länge som man skulle ha önskat (middagen kallade) men jag tror inte att mitt första intryck var helt fel. Min undring är nu om andra har gjort liknande erfarenheter? Är CDM1 så pass bra?
------
Pelle