selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Värt att köpa T-kabel?
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 21:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det värt priset att köpa T-kabel till en stackars Akito 2B (Med Adikt) eller behöver man Ekos?

Undrar Fuffe

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra fråga! Om det är värt priset kan nog bara du svara på - det är ju minst sagt subjektivt. Det blir säkert bättre än standardkabeln, och det finns ju ingen annan relaterad uppdatering i närheten, prismässigt.

Dubblar du budgeten finns det dock betydligt roligare uppgraderingar inom räckhåll. Klyde (även om det är "fel" på en Akito). Begagnad Ekos. Lingo 2 om du inte har den redan (minns inte om du skrivit vad du har för tolva).

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, om man säger så här: Är det värt att köpa silverkabel till en Ikemi? Svaret är ja vill jag väl säga. Då kan du ju fundera på hur din LP12:a står sig mot en Ikemi. Kabeln behåller man ju om man vill uppgradera, i ditt fall om du hittar en beg Ekos. Då kan ju en investering på den nivån vara mer motiverad i o m att du kan behålla den så länge du har en LP12:a. Fast visst, en Ekos eller Lingo2 ger ju mer. Beror ju kanske också på hur bra phono/försteg du har. Har man Kollektor ger det nog mer att leta upp en Kairn.

Men jag har ju både Ikemi, Ekos, Lingo2 och Kairn. Inte har jag skaffat vare sig silver eller T-kable inte. Mycket pengar för lite sladdar...

Last edited by stefan on Wed Feb 08, 2006 11:40, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du planerar att skaffa Ekos är T-kable onödig, eftersom den ingår som standard på en ny Ekos2. Du förlorar nog ganska mycket på en T-kable vid försäljning av din Akito2B med den på.

Jag skaffade T-kable till min Akito2B för att min standardkabel var för kort, plus att den smälte bättre in mot min färg på tapeten (har skivspelaren på vägghylla).

Och visst är den mycket bättre!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enligt Anders på Tonläget så liknar han övergången från svarta kabeln till T-kable med den förbättring man får när man uppgraderar till en Linto.
Om så är fallet så måste det ju anses prisvärt!

Om det ligger någon sanning i det vet ju bara ni som inföskaffat denna kabel...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 08, 2006 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

stefan wrote:
. Fast visst, en Ekos eller Lingo2 ger ju mer. Beror ju kanske också på hur bra phono/försteg du har. Har man Kollektor ger det nog mer att leta upp en Kairn.
Just nu: LP 12 m cirkus, lingo1 +kairn (utan brilliant)
köpte en silverkabel till min Ikemi. Rekommenderas trots mucho Dinaros! Jag köpte dock min kabel för 2100:-

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Enligt Anders på Tonläget så liknar han övergången från svarta kabeln till T-kable med den förbättring man får när man uppgraderar till en Linto.
Jag får uppfattningen att han försöker beskriva "typen" av förbättring, inte magnituden. Om nu det är begripligt...

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 09, 2006 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo så kan det vara och är då magnituden av detta 10% av vad en Linto åstadkommer så är det knappast prisvärt... men i vissa fall kanske grädden på moset :D

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00