selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var just inne på Topica. Det kom nyligen upp en tråd som jag tror kan intressera dem som har lite äldre linnprylar. Linn upphör med servicen för vissa äldre prylar.

Vilke produkter som berörs och hur
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... tart=18532

Vad som menas med service support
http://lists.topica.com/lists/linn/read ... tart=18532

Hoppas ingen ta illa upp för att jag länkar till ett annat linnforum. Jag tror att detta är intressant för många av oss här på forumet.

PostPosted: Sat Jan 28, 2006 11:30 
Site Admin
Site Admin

ulfbnilsson wrote:
Hoppas ingen ta illa upp för att jag länkar till ett annat linnforum. Jag tror att detta är intressant för många av oss här på forumet.
Det är absolut okej. Tack för infon...puh! Alla mina apparater klarar sig hittills :)

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst blir man nervös! :shock: Hade tänkt vänta med att serva mina Kloutar till i höst, så jag blev själaglad att de inte är med på listan. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte hur stor betydelse detta egentligen får. Att min karik hamnat på stupstocken var ju redan känt. Jag tröstar mej med att när den säckar ihop, så kan jag nog köpa en beg Ikemi (eller snegla på naimprylar) för ett bra pris och att den uppgraderingen förmodligen är värd pengarna. Eller kanske titta på Ikemi/Genkis efterföljare.

Lite mer oväntat var kanske att tidiga 5103, som ju är ett väldigt bra (och dyrt när det såldes) försteg, också hamnar i kylan. Å andra sidan kräver kanske ett försteg inte så mycket service. Källorna behöver väl en översikt då och då (lasrar, olja etc) men övrig elektronik kanske klarar sig längre?

Det är ju synd när dyrare och bättre produkter inte kan servas. De har ju fortfarande så hög kvalitet att de är värda service. En gammal intek etc är ju inte hela världen om den ger upp iom att det förmodligen ger mer att köpa något nyare än att skicka den till skottland för servie.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker de ger upp för fort med servicen Naim och Quad är ju betydligt bättre på den fronten. Men när man sköter sin egen service så är ju inte det ett så stort problem :D .

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK1 och LK2 kan man ju förstå att dom inte vill serva längre, men 5103, Kremlin och LK100??? Lite mastigt är det allt!

Det här lär inte vara bra för några begagnatpriser precis. Min Kairn har pajat helt (brillianten har gett upp). Den hade varit helt värdelös nu om jag inte hade kunnat skicka den på service!

Man vill ju inte köpa en begagnad grej för tusentals kronor som bara kan lägga av utan möjlighet till reparation...

Tack för infon /Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
...
Det här lär inte vara bra för några begagnatpriser precis. Min Kairn har pajat helt (brillianten har gett upp). Den hade varit helt värdelös nu om jag inte hade kunnat skicka den på service!
...
Oj, det var tråkigt att höra. Hoppas att du får en slimline isatt av Linn för en rimlig peng, dom har väl fast pris på reparationer ? /Stefan

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Oj, det var tråkigt att höra. Hoppas att du får en slimline isatt av Linn för en rimlig peng, dom har väl fast pris på reparationer ? /Stefan
Jepp. Det kostar max 2500:-, så det blir en prisvärd uppgradering om jag bara får råd med den (det är lite kris i kassan nu), men innan dess är risken för nervsammanbrott stor, det är verkligen sjukt tråkigt att inte ha någon stereo.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga från en som är helt novis när det gäller elektronik.

Vad är det som behöver servas alternativt kan gå sönder på elektronik och högtalare? Att källan kan behöva en översyn och kan gå sönder är ju rätt självklart iom att de innehåller rörliga delar, mekanik, laser etc, men vad är det som kan paja på tex ett slutsteg? Och vad är det man gör på en service?

Naimfolket snackar ofta om re-cap, vilket verkar vara någon sorts renovering utförd i England. Men man hör aldrig Linnisar prata om detta.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 28, 2006 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
En fråga från en som är helt novis när det gäller elektronik.

Vad är det som behöver servas alternativt kan gå sönder på elektronik och högtalare? Att källan kan behöva en översyn och kan gå sönder är ju rätt självklart iom att de innehåller rörliga delar, mekanik, laser etc, men vad är det som kan paja på tex ett slutsteg? Och vad är det man gör på en service?

Naimfolket snackar ofta om re-cap, vilket verkar vara någon sorts renovering utförd i England. Men man hör aldrig Linnisar prata om detta.
På till exempel slutsteg så är det kondensatorer som tappar värde gäller iofs alla elektroniska enheter men i slutstegen så är det speciellt transistorer kan gå sönder de kan även börja avvika från sina specifikationer men det är ovanligt. så just slutsteg är det vanliga glätting kondensatorbanken i nätdelen som tappar värde och torkar. Slutransistorena är de vanligaste transistorerna som ger sig de kan även i det läget ta med sig lite driv transistorer när slutsteget är konstruerat med effekt operationsförstärkare så är det den delen som är den vanliga att den ger sig. På högtalare så är nog det vanligaste att effektdelen i slutstegen gett sig och skickar ut likspänning och eldar upp elementen om det inte är skumkant på elementen då torkar de med tiden. Försteg och liknande produkter så är nog vanligaste felet att nätdelen ger sig. Källorna har du ju redan räknat ut med tillägg för nätdelar. annars så finns det alla möjliga fel som kan uppstå en del fel kan te sig som helt oförklarliga hur de uppkommer även om det är sällsynt. Vid försteg kan det även vara oxid och glapp vid omkopplare och potensiometrar gäller iofs ej Linn. Detta var lite kort om vad som kan behöva tittas på.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 00:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Appropå service; hämtade idag ut mitt 5125 som varit på service i snart 2 månader i Skottland. En kondning var trasig så de ersatte hela mainboarden...en rätt ok service för facila 2100 (fixed price), dock är två mån på tok för lång tid... :?

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5125 verkar vara ett steg med mycket problem. Har hört hur många exempel som helst på trasiga sådana.

Mycket märkligt att de inte lagar 5103. Ett svindyrt försteg som inte är så gammalt ändå.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var bara dom äldre 5103'orna som berördes, om jag minns rätt. Var gränsen går vet jag dock inte.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Det var bara dom äldre 5103'orna som berördes, om jag minns rätt. Var gränsen går vet jag dock inte.
Så här skrev man på sidan i länken:
Early 5103
Last built: April 1997 before being upgraded.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spelar ingen roll om det endast gäller äldre 5103, sååå gamla är de inte och de var inte direkt billiga då de tillverklades. Mycket dåligt av Linn tycker jag.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00