selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 01:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tja alla linn älskare!jag är ny i linn landet och behöver råd! har ett par 5140 med espek element och dom ska köras aktivt. har en marantz dvd 6600 och en sony da50es idag.men det ska uppgraderas till linn prylar vad behövs?tacksam för råd!mogge.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med en Umeåbo till, välkommen.

När sådana här frågor skall besvaras brukar det vara bra för besvararna att veta din budget. Nu har du ett par 5140 och funderar på en 2250 så den verkar vara hög. Personligen har jag nog inga råd. Brukar aldrig ge mig in i trådar som dessa (finns en del) med några tyngre tips då jag tycker mig ha allt för dålig kunskap om ämnet. Dock vet jag att med en riktigt bra källa är mycket vunnet.

Jag tror nog att tre stycken 2250, som det rör sig om vid aktiv drift, blir superbra.

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2006 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej och välkommen till forumet!
Om du funderar på att köra 5140 aktivt så går det ju åt en del 2250. För samma pengar borde det nog bli billigare och bättre med nya chakrasteg.

Om jag vore som du skulle jag nog vänta och se vad Linn kommer upp med på cd-spelarfronten. Efterföljaren till Ikemi lär ju snart presenteras. Det är ju inte helt otänkbart att det kommer olika modeller. Därför kan ett alternativ vara att satsa pengarna på en mkt bra källa och spara lite på slutstegssida dvs en bättre källa och försteg och sedan passivt med 2250 till dina 5140. Om du bränner iväg för mycket av budgeten på slutstegen så kanske du tvingas välja enklare komponenter längre upp i kedjan. Vi vet inte vad Linn har i pipe-linen och jag kan tänka mig att då å andra sidan inte vill vänta för länge, men lite tålamod kan kanska vara att föredra i detta fallet. Så skulle jag gjort i alla fall.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Jag har 5140 med Espek-element som jag driver aktivt med ett 5125 till bas och mid samt ett 2250 till diskanten. Funkar riktigt bra. Saknar egentligen bara lite av den riktigt djupa basen (hade aktiva Isobarik med Klout förut). Har provat med Akurat sub med mkt gott resultat. Ang. din undran så håller jag med föregående inlägg och skulle nog säga att det inte är någon direkt idé att köra Espek (i synnerhet aktivt) utan en toppkälla. Definitivt inte något sämre än Unidisk-SC och Exotic (helst ännu bättre CD).

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00