selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Unidisk sc 5.1/dts
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja jag vet inte hur jag skulle döpa denna tråd :roll:
Jag undrar om någon vet vad som händer om man sätter subben på off i menyn, mixas .1 kanalen då ut i alla andra kanaler eller bara i frontarna eller kanske inte alls?

Problemet är så här, eftersom man inte kan ställa delningsfrekvensen så blir man ju i stor sett tvungen att köra small på högtalarna för att man ska få nå singnal till subben samtidigt vill man ju ha ut så mycket av sina högtalare som möjligt och inte dela dom vid 80hz?

Min idé var att koppla subben på out(lågnivå) från slutstegen som går till frontarna till subben och sen använda delningsfiltret i subben istället

Nackdelen blir ju att man måste slå av subben manuellt när man ska lyssna på 2 kanal (har en heco sub som hinner med vart annan bastakt jämfört med katan :? )

Någon som provat detta? tänkte då får man ju max ut av sina högtalare och bara subb där högtalarna inte räcker till, även en sämre subb klarar ju att filmmullra

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 18, 2006 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har av någon outgrundlig anledning inte tänkt på de alternativ som finns då man använder systemet för BÅDE bio o stereo.

Man vill ju undvika att processa signalen om det är möjligt.
Så här skulle det funka oberoende av bio eller stereo:
- Skicka HELA signalen till frontarna oberoende av om subben används eller ej.
- Hela signalen ofiltrerad skickas till subben.

På bioläge avkodas iof signalen men man behöver ju inte filtrera signalerna MER...

Detta funkar inte på Kisto/Kinos heller vad jag vet.

TIPS - föreslår att ni skickar mail till Linn support o BER om detta. Är vi bara många...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 19, 2006 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Linn har av någon outgrundlig anledning inte tänkt på de alternativ som finns då man använder systemet för BÅDE bio o stereo.

Man vill ju undvika att processa signalen om det är möjligt.
Så här skulle det funka oberoende av bio eller stereo:
- Skicka HELA signalen till frontarna oberoende av om subben används eller ej.
- Hela signalen ofiltrerad skickas till subben.

På bioläge avkodas iof signalen men man behöver ju inte filtrera signalerna MER...

Detta funkar inte på Kisto/Kinos heller vad jag vet.

TIPS - föreslår att ni skickar mail till Linn support o BER om detta. Är vi bara många...
hehe jag ska skicka mail.....men om man skickar hela singnalen till frontarna sen till subben och menyn har subb off.........tappar man då infon som skulle ha gått i .1 kanalen.......tänkte att i så fall kan man ju lösa det med att ha subbutgången kopplad med en y kabel alltså 2 till 1 in i subben

ex höger kanal från sluteg in i subben y-kabel där vänster kanal samt subben kommer in på så sätt borde man inte tappa någon info.....

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 19, 2006 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det som låter bäst är att du kopplar din subb till subutgången och låter den spela .1-spåret enbart. Filmmusik och annat som är mixat i frontarna kommer låta bajs om din subb inte kan hålla takten med Katan.

Som sportbilen säger finns det ingen 100%ig lösning för sub i system som både används för bio och film.

Men om du kopplar subben till subutgången och kör Katan som LARGE kommer den inte låta när du spelar musik. Vill du ha lite subb är det bara att aktivera STEREO SUB-läget istället för STEREO.

Mvh,
jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 19, 2006 02:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det som låter bäst är att du kopplar din subb till subutgången och låter den spela .1-spåret enbart. Filmmusik och annat som är mixat i frontarna kommer låta bajs om din subb inte kan hålla takten med Katan.

Som sportbilen säger finns det ingen 100%ig lösning för sub i system som både används för bio och film.

Men om du kopplar subben till subutgången och kör Katan som LARGE kommer den inte låta när du spelar musik. Vill du ha lite subb är det bara att aktivera STEREO SUB-läget istället för STEREO.

Mvh,
jajo
jo jag är med på allt det dära, problemet är bara att kör man front samt center som large så får man i princip ingen subb i film jag undrar om det ens går ut singnal när man kör large........jag har testat att brusa subben när jag har large på frontarna med Avia (5.1 Kalebreringsskiva) skivan och då hörs inte subben utan det spelar bara i frontarna ett alternativ är ju att köra small på surronderna det tråkiga då är att man endast får subb när surronderna ska spela bas annars inte

ja det ser inte bättre ut än att man måste köpa en dyr linn subb för att komma tillrätta med problemet, måste säja att det är tragiskt att man inte kan ställa delningsfiltret i försteget för ett sånt finns det ju eftersom det funkar när man kör small på högtalarna

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 19, 2006 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
jo jag är med på allt det dära, problemet är bara att kör man front samt center som large så får man i princip ingen subb i film jag undrar om det ens går ut singnal när man kör large........jag har testat att brusa subben när jag har large på frontarna med Avia (5.1 Kalebreringsskiva) skivan och då hörs inte subben utan det spelar bara i frontarna ett alternativ är ju att köra small på surronderna det tråkiga då är att man endast får subb när surronderna ska spela bas annars inte

ja det ser inte bättre ut än att man måste köpa en dyr linn subb för att komma tillrätta med problemet, måste säja att det är tragiskt att man inte kan ställa delningsfiltret i försteget för ett sånt finns det ju eftersom det funkar när man kör small på högtalarna
Om subwoofer är aktiverad i menyerna och alla andra burkar är satta till LARGE ska den definitivt skicka ut basinformation från LFE-kanalen. Annars är något fel mellan subb och försteg.

Säker på att du satt subwoofer till YES och alla kablar är rätt kopplade?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 02:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
pekka71 wrote:

Om subwoofer är aktiverad i menyerna och alla andra burkar är satta till LARGE ska den definitivt skicka ut basinformation från LFE-kanalen. Annars är något fel mellan subb och försteg.

Säker på att du satt subwoofer till YES och alla kablar är rätt kopplade?

/ jajo
Japp allt är rätt.....men jag kanske har haft för låg volym på subben...fick tips av min linhandlare att vrida upp volymen till nästan max......och sen evtuellt ställa ner med försteget......det konstiga är att med mitt rotelförsteg var det inga prob.....men jag ska testa imorron och medelar hur det har gått.......

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 20, 2006 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Japp allt är rätt.....men jag kanske har haft för låg volym på subben...fick tips av min linhandlare att vrida upp volymen till nästan max......och sen evtuellt ställa ner med försteget......det konstiga är att med mitt rotelförsteg var det inga prob.....men jag ska testa imorron och medelar hur det har gått.......
Låter mycket märkligt att du ska behöva ha subben på max...

På mitt Exotik har jag nivån i försteget satt till +-0 gain (den justerar inte signalen från ljudspåret något alls) och gain på subben på -6dB. Om det dessutom gick bra med ditt gamla försteg misstänker jag starkt att något är fel i ditt försteg. Antingen är det nån nivå som är felkalibrerad eller så är det nåt som är paj.

Kolla 1) att den är satt till YES, 2) att du spelar 5.1-kanalskälla när du testar subben, ett ljudspår utan LFE-kanal (.1) kommer inte att ge något ljud till subben samt 3) att nivåerna är rätt kalibrerade.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 22, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

glömt att skriva......

Vred upp volymen på subben till nästan max och nu funkar det........konstigt måste vara svag singnal som kommer ut när man kör med large högtalare.......för som small finns det hur mycket bas som helst även på låg volym på subben, nåväl det funkar och det är det som är huvudsaken

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00