selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Lk-lådor som utgår..
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 13:04 
Site Admin
Site Admin

Tog mig friheten att klippa lite text från Tonlägets förstasida:
( www.tonlaget.se )
Quote:
Flera Linn produkter i den klassiska LK-lådan utgår den 31 Januari - CD-spelarna Ikemi och Genki, försteget kolektor; radion Pekin, slutstegen LK85 och LK140, samt Tune-box.
De flesta har ju hängt med några år så det är väl inte helt förvånande. En fråga som dyker upp för min del är om det dyker upp någon ersättare till Ikemi eller om det är kombo-maskiner som gäller i fortsättningen. Vad tror ni?

Och visst är Pekin enda radio-delen som Linn säljer i dagsläget? Lite märkligt att man ska behöva köpa en classik för att få en enhetlig radio i systemet?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:shock: :shock:

Linn brukar ju alltid behålla sina gamla produkter i flera år EFTER att ersättaren har kommit! Det här var faktiskt konstigt. Är det någon som sitter och trycker på information om nya produkter?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som gammal Linnist tycker man ju att det är tråkigt att de gamla klassiska LK lådorna försvinner. Jag tycker att designen är närmast genial. Hur många produkter har funnits på marknaden med samma design i över 25 år och ändå inte känns gammalmodiga? Om man tittar på många andra produkter från 80-talet så ser de ju gamla ut idag, men LK boxarna tycker jag fortfarande känns moderna. Personligen tycker jag att de är snyggare än de nya fullbreddarna, men det är väl en smaksak.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Henrik o Ulf - tragiskt o märkligt.
Vem blir först med nyheter om erättare?
Vem om att en CD är på G men inte vilket kvalitet den ska ha.
Antar att Linn sitter i startgroparna med en dröse nyheter (hoppas)

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK lådornas design är överlägsen de nya men vi kan väl hoppas att de blir omoderna så priserna sjunker ännu mer på Ikemi mm :D

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Håller med Henrik o Ulf - tragiskt o märkligt.
Vem blir först med nyheter om erättare?
Vem om att en CD är på G men inte vilket kvalitet den ska ha.
Antar att Linn sitter i startgroparna med en dröse nyheter (hoppas)
Det hade ju varit kul om det kommer ersättare till cd-spelarna och även ett eller ett par försteg och slutsteg i budgetklassen. Som det ser ut nu så kommer de ju att bli rätt stora hål i deras sortiment och dessutom är tröskeln för att börja med Linn ganska hög prismässigt. Ett sortiment liknande Naim med några riktigt bra entry level produkter och sedan små steg uppåt hade varit bra tror jag. Hoppas också att det inte blir hembio för hela slanten.

Å andra sidan är väl Linn inte alltid rationella, man gick ju tex och drog på Kairn i minst fem år för länge och många gick ju och väntade på en efterföljare som aldrig kom, så man vet ju aldrig vad de kan ha i rockärmen. Naim är ju lite mer förutsägbara, medan Linn ofta kommer upp med överaskningar och lite udda produkter.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller oxå med om att LK lådorna är överlägsna i design en tidlös sådan.
Men det skall bli spännande att se vad dom hittar på härnäst.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad som än kommer är det inte sämre iaf, sluta deppa nu grabbar! ;)

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas man lagt upp ett ordentligt lager med reservdelar till cd-spelarna denna gång bara...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är lite intressant att lk-lådorna utgår före man presenterar en ny produkt. Innebär det att det inte kommer en efterföljare till t.ex. Ikemi?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Personligen tror jag att Linn kommer överge rena CD-spelare.

Det är förmodligen så mycket dyrare (i förhållande till efterfrågan) att göra en ren CD mot att slänga in DVD-transport och en bilddel och sälja som DVD-spelare. En Unidisk 3.1, ren signalkälla för 35-40k som slår Ikemi med hästlängder är vad jag vill se!

Det tråkiga med allt detta är ju alla som bara är intresserade av CD. Att få CD-prestandan ur Unidisk 2.1 i en ren CD-spelare idag borde ju lätt gå att sälja för Ikemins pris. Men efterfrågan på DVD-spelare är nog för stor idag... Linn måste följa marknaden som alla andra.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 18:45 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Det är förmodligen så mycket dyrare (i förhållande till efterfrågan) att göra en ren CD mot att slänga in DVD-transport och en bilddel och sälja som DVD-spelare. En Unidisk 3.1, ren signalkälla för 35-40k som slår Ikemi med hästlängder är vad jag vill se!
Jag tror du har rätt i att det är tveksamt om Linn kommer komma med en ren CD-spelare. Däremot ser jag hellre en Unidisk 2.2, 1.2 eller till och med 1.3 :) Jag bryr mig mer om ljudet än bilden, än så länge.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 18:55 
Site Admin
Site Admin

Håller med Ayn ovan, tycker det är märkligt att man gjort en 2.1:a men inte tvärtom, dvs samma bra ljuddel som i 1.1 men med mindre krut på bilden. Skulle vara intressant att veta resonemanget bakom de olika modellerna. Det lär knappast vara en slump att de gjort som de gjort även om jag inte förstår logiken.. :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Håller med Ayn ovan, tycker det är märkligt att man gjort en 2.1:a men inte tvärtom, dvs samma bra ljuddel som i 1.1 men med mindre krut på bilden. Skulle vara intressant att veta resonemanget bakom de olika modellerna. Det lär knappast vara en slump att de gjort som de gjort även om jag inte förstår logiken.. :roll:
Ganska enkelt det är hur konstigt det än låter billigare att göra en bra bild del än ljud del.

Själv har jag inget emot om det finns inkluderat möjlighet till bild och multikanal så länge den laddar skivorna utan märkbar tidskillnad iförhållande till ren CD..

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 12, 2006 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Ganska enkelt det är hur konstigt det än låter billigare att göra en bra bild del än ljud del.
Just så är det. O jag antar att jajo håller med iom att det är just DETTA som gör att Linn troligen överger rena CDspelare.
Billigare/bättre/enklare för Linn att fokusera på Unidiskteknik.
De bara gör dem olika bra... = olika pris

Post new topic  Reply to topic  [ 82 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00