selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Biltullarna
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Protestera mot "Stockhomsförsöket"

Många är vi som drabbas, nu när "försöket" drar igång. Inte bara stockholmarna, vars rörlighet nu blir en klassfråga, utan alla i hela Sverige drabbas, då man ser till notan på 4 miljarder tagna ur statens skattkista. Är det vettigt?

Men inte mycket kan göras, då man denna gång valt att ta beslutsprocessen i bakvänd ordning. Istället för att utreda, förankra idén, eventuellt folkomrösta och slutligen eventuellt genomföra, så sker alltså stockholmsförsöket bakvänt, med genomförande först och omröstning sist. Då notan redan betalats. Och bara boende i Stockholms innerstad får rösta, alltså på långa vägar färre än de som de facto drabbas av tullarna. Dessutom är valet rådgivande, riksdagen fattar beslut i frågan. Är det vettigt?

Är det vettigt av de regerande politikerna att införa ett "försök" för 4 miljarder, bara för att säkra sin framtida maktposition? Socialdemokraterna var emot tullarna ända tills det verkade som att Miljöpartiet skulle rösta med de borgerliga för dennispaketet, vilket tydligen inte kunde tillåtas. Annika Billström var även hon emot, och lovade att inga tullar skulle införas under hennes mandatperiod. Tills behovet av Miljöpartiet blev för stort även i Stockholms stadshus.

Hur demokratiskt är det att Miljöpartiet, som var 0,6 procentenheter från att åka ur riksdagen 2002, skall få en sådan makt?

Är det vettigt att kräva en betalningstid på tre dagar utan att först skicka en räkning?

Är det vettigt med 5000% ränta på försenad inbetalning?

Att kollektivtrafiken var trång innan biltullarna vet vi ju. Hur skall det då inte bli efter införandet?

Så vad göra?

Visa ditt missnöje! Tuta varje gång du passerar en biltull. Varje gång, lova! I Ukraina rasslade man framgångsrikt med nyckelknippor...

Skaffa inte transponder! Det blir bara lite bökigare för dig. Men adminsitrationen ökar för myndigheterna. Effektivitetsaspekten är nog tyvärr det enda som kan få politikerna att tänka om. Du kan betala via internetbank. Och du slipper risken att ditt konto godtyckligt töms.

Överklaga alla skattebeslut! Det är varje medborgares lagliga rätt. Utnyttja den! Brevet skall öppnas, diarieföras, fotona från biltullen skall letas fram, granskas, nytt beslut skall fattas, beslutet skall skickas... Effektivitetsaspekten som sagt!

Betala 25 kronor för mycket varje gång! Då måste man betala tillbaka pengarna till dig.

Än en gång: att ge myndigheterna en ohållbar administration är förmodligen det bästa vapnet vi medborgare har, när demokratin satts ur spel.

Titta gärna in på den alternativa informationskanalen http://www.stockholmforsoket.se.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag äger ingen bil, jag sticker gärna ut hakan och säger att vägtullar kan vara en bra idé för miljön. Men det finns andra sätt, som t.ex. subventionera kollektivtrafiken. Det är kul och intressnt hur upprörda bilägare blir av detta försök. Men det är naturligt att man är negativ till något som kostar en pengar och besvär. Sedan kan man alltid diskutera hur själva administrationen kring det hela och hur beslutet togs. Sverige nyttjar sig av representativdemokrati vilket just är menat att vi väljer andra att ta beslut åt oss. Där folkomröstning är undantaget till systemet. Jag är säker att i en folkomröstning i stockholm om biltullar, förlorar det förslaget, men betydet det att det är dåligt med biltullar? Vad som är bra individen är inte alltid det samma vad som är bra för samhället. Jag tror att det kan vara bra att det finns politiker som kan ta svåra o negativa beslut åt oss. Men folkomröstning är också ett bra sätt. Det är inte lätt o säga att det ena systemet är bättre än det andra. Om vi tänker oss folkomröstningen om Euro. Hur många medborgare hade en ingående kunskap om de ekonomiska implikationerna ett eventuell euro inträde skulle göra? Det var ganska tydligt att båda sidors experter inte direkt var säkra på sin sak.

Post subject: Re: Biltullarna
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:

Många är vi som drabbas, nu när "försöket" drar igång. Inte bara stockholmarna, vars rörlighet nu blir en klassfråga, utan alla i hela Sverige drabbas, då man ser till notan på 4 miljarder tagna ur statens skattkista.
Bara en liten sak. Siffran 4 miljarder får en lätt att tro att det är så mycket det kostar i tekniska investeringar, administration m.m. Det trodde iaf jag själv tills jag läste detta på Stockholms kommuns hemsida:
Quote:
Regeringen har budgeterat ca 3,8 miljarder kr för kostnaderna för Stockholmsförsöket, för tekniskt system, utökad kollektivtrafik, nya busshållplatser, fler infartsparkeringar, förbättringar i väg- och gatusystemet, informationsinsatser m m.
Det är alltså delvis sådant som vi även fortsättningsvis kan ha glädje av, oavsett trängselavgifternas vara eller icke vara. Vore intressant att läsa hur stor varje post är. Men jag håller med om att det är dumt att göra ett kostsamt försök, vore bättre att permanenta det med en gång ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 23:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, jag är väl en av de få (åtminstone som vågar göra sig hörda), som tror på biltullar som ett bra sätt att minska trafiken till/från innerstan. Har många kollegor som åker bil längsmed tunnelbanan endast av gammal vana och av bekvämlighet. Det skulle för en del vara både snabbare & billigare att åka kommunalt el att cykla. Men icke. Så då kan de få sitta i sina köer medan jag cyklar förbi ;^)
Sen håller jag med kritikerna om att införande är uselt genomfört...ringleder saknas...bättre kollektivtrafik...

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 04, 2006 13:45 
Site Admin
Site Admin

Det kanske vore nyttigt att titta på reaktionerna i London före och efter de införde liknande system...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det kanske vore nyttigt att titta på reaktionerna i London före och efter de införde liknande system...
Och de var...(för oss obildade :oops: )

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag HATAR biltullarna. Dom provocerar mig så att jag vill gråta. Jag lovar att följa alla de eminenta råden!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 12:28 
Site Admin
Site Admin

Reaktionerna i London var väldigt negativa till en början, det kostade ju pengar och var jobbigt för alla som skulle köra bil in till stan osv. Numera har det visat sig väldigt lyckat, trafiken i innerstan har minskat till en nivå som väldigt många är nöjda med.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sedan är det ju rätt stor skillnad mellan London & Stockholm gällande Trafik och Folkmängd.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 12:40 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Titta gärna in på den alternativa informationskanalen http://www.stockholmforsoket.se.
Alternativ informationskanal låter kanske lite seriösare än det är. Låt oss enas mot den onda fienden - med alla medel, verkar snarare vara parollen på den siten.... Påminner om en del grupper i Umeå som springer runt med sina protestlistor mot allt möjligt.

Hur som helst så är väl tanken rätt god, med för mycket trafik på ett litet område får alla köa mycket och trafiken flyter dåligt. Om nu en del byter till kollektivtrafik och andra tar andra vägar till jobbet borde restiden minskas för alla och det är väl bra? Dock är ju inte allt bra, endast ett par dagar på sig att betala lär skapa en del irritation, inte minst för turister som inte känner till hur det fungerar. Blir intressant att se om det blir som Ayn skriver om London, det vore väl någonting positivt?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina främsta invändningar:

1: Jag åker kollektivt till universitetet nästan dagligen. Det är VIDRIGT att åka tunnelbana mellan sju och nio och fyra och sex. Att man nu vill trycka in ÄNNU fler människor är helt obegripligt. Systemat är redan underdimensionerat.

2: Tullarna gynnar BARA människor med mycket pengar. Man stänger helt enkelt ute bilister med lite pengar från innerstan. Dom som har råd kan naturligtvis skaffa en transponder och fortsätta köra som om att inget har hänt. Dom som redan bor inne i stan kan dessutom köra runt bäst dom vill. (I London har man tullar utspridda i innerstan, i stockholm har man bygt en ring av tullar runt om, apropå den jämförelsen) Att det är "vänstern" som har kommit med det här förslaget får mig att bli mörkrädd. Jag kan inte för mitt liv tänka mig en mer högerorienterad lösning på trafikproblemet än denna.

3: Systemet verkar vara byggt för att djävlas med människor i så hög grad som det bara går. Om man inte betalar sin skatt i tid så får man en påminnelseavgift på 70 kronor per dag, (inte per vecka eller månad utan per DAG) om man inte betalar då heller så kommer varje obetald DAG att skickas som ett eget ärende till kronofogden med 500:- i avgift.

Essingeleden kommer dessutom att flyta mycket sämre än idag (och den är redan trög) eftersom den är befriad från tullarna och kommer att ta över mycket av trafiken som idag går genom södertunneln/centralbron. Och miljön... kom igen! vi bor i sverige! Ett av VÄRLDENS mest glesbefolkade länder.

Och det enda man kan hoppas på är att den där otäcka skatan Axen Ohlin tar makten istället... Jag måste flytta snart, jag orkar inte mer!!!

/Henrik (som inte har någon egen bil, men lånar ibland)

Last edited by henriklh on Thu Jan 05, 2006 16:24, edited 1 time in total.

Post subject: Re: Biltullarna
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Vore intressant att läsa hur stor varje post är.
Mmm. Till exempel undrar jag hur många millioner som har satsats på men massiva propagandakampanjen som pågår sedan ett drygt halvår tillbaks... Jag vill spy när jag tänker på det. Kunde dom inte ha satsat åtminstone dom pengarna på att renovera baltiska kärnkraftverk eller något annat som verkligen gjort skillnad?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 16:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
Jag kan inte för mitt liv tänka mig en mer högerorienterad lösning på trafikproblemet än denna.
Högerorienterade lösningar brukar ju verkligen förknippas med skatter,tullar mm...särskilt höga sådana...

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
henriklh wrote:
Jag kan inte för mitt liv tänka mig en mer högerorienterad lösning på trafikproblemet än denna.
Högerorienterade lösningar brukar ju verkligen förknippas med skatter,tullar mm...särskilt höga sådana...
Jag antar att du är ironisk? Att det kallas "skatt" gör ju ingen skillnad. Den är inte proportionell till någon inkomst (eller kostnad). Och drabbar därmed låginkomsttagare mycket hårdare än höginkomsttagare. För mig är det högerpolitik.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 05, 2006 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
...turister som inte känner till hur det fungerar.
Avgiften gäller endast fordon som är registrerade i Sverige.

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00