selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Uppgraderings fundering
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Halloj folks!

Är ny här på detta forum, hittade hit efter lite surfande, ett riktigt mat nyttigt forum men massor av tips och tricks.

Är en inbiten musik nörd sedan födseln (nästan), vad är inte en kväll i fotöljen med favorit plattan i handen och en ny bryggd espresso eller en gammal malt. Det är verkligen en av dom stora livsnjutar tillstånden man kan åstakomma, dock har det varit lite dåligt med det dom senaste...4-5 åren och vad kan det bero på...oh ja, familjen, den delen i livet som slukar tid och energi i massor, dock har man ju kunnat spisa musik i olika former när man hasar till jobbet på morgonen med lurarna intryckta i öronen, när man lyckats baxa sig fram till jobbet så blir det musik via datorn som förgyller tillvaron under dagen, dock blir ju inte upplevelsen lika stor som framför stereon hemma, inte för att min stereo är så mycket att skryta över, men i det stora hela så är det där upplevelsen, svänget och njutningarna finns.

Nu börjar dom små liven att bli lite större och dragningarna mot stereon blir större och större, ljud besöken blir fler och fler men inser att nått nu måste göras för att njutningen skall bli bättre och roligare.

Så nu söker jag efter lite goda tips och ider hur jag skall gåvidare med min anläggning för att få ut så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt.

Det som ligger närmast är ett kommande besök hos en Linn Handlare för service av min LP12:a, misstänker att både oljan börjar sina och remen har nog gjort sitt, det är även dags för puck byte, min k18 är nog på sista valsen nu.

Vad består min anläggning av i dag

Spelare : LP12:a, Circus, Akito, K18 + Lingo
Högtalare : Keilidh, K600 kabel
Stärkare : Intek :roll:
CD : Teac
Radio : Quad (En trevlig liten rör historia)

Är tacksam för alla tips och ider hur jag skall uppgradera min anläggning.

Kan nog göra en hel del på alla plan. Dock är min budget inte den största.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Välkommen hit. Ja du är ju helt inne på rätt linje med att serva 12an det och en adikt på borde lyfta upplevelsen en hel del. Radion skulle jag nog behållt 8) . Inteken är ju inte dålig men kanske lite tråkig.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 15:42 
Moderator
Moderator

Keilidh är en högtalare som jag tycker kommer mycket mer till sin rätt i aktivt utförande. I det fallet fungerar Majik och eller LK100 bra.

Lyssnar du mycket på CD så kanske det vore läge att titta på andra CD-spelare. Jag vet inte något om prestandan på en TEAC CD.

Lyssnar du lite eller sällan på CD är det kanske definitivt läge att byta CD-spelare :? Både begagnade Genki eller Karik/Numerik är mycket CD-välljud för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det beror ju helt på budget, men en Classik + en moddad LK1 (som Phonoförstärkare) blir inte så blodigt (runt 9' - 10´tillsammans om du köper en begagnad Classik) och det kommer att låta mycket bättre. En majik är ju inte heller så dum (koster mellan 3500 och 4500 i phonoversion) Eller en Kairn (runt 7' - 8' i sent utförande med phono) och ett par LK100 (eller en 5125) med Aktiva kort till Keilidh.

Alltså: behåll högtalarna och (självklart) skivspelaren, sen beror det på hur mycket du vill satsa och om du vill lägga krut på Lp eller Cd.

Lycka till! /Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack så hemst mycket för alla snabba svar, ett otroligt aktivt forum måste jag säga, gu vad kul.
hepcat wrote:
Välkommen hit. Ja du är ju helt inne på rätt linje med att serva 12an det och en adikt på borde lyfta upplevelsen en hel del. Radion skulle jag nog behållt 8) . Inteken är ju inte dålig men kanske lite tråkig.
Tack hepcat, adikten är den jag har nosat på, inte allt för mycket pengar heller, tror att det är helt klart värt den investeringen. Har varit nöjd med Inteken under den långa tid som den har funnits i min ägo, men som du säger så låter den lite trist om man ställer den mot andra linn prylar.
Radion, precis, finns ingen andledning att byta ut den, den är rätt stilig och så låter den inte helt fel heller, dock är den ingen apparat som man slår på allt för ofta.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Keilidh är en högtalare som jag tycker kommer mycket mer till sin rätt i aktivt utförande. I det fallet fungerar Majik och eller LK100 bra.

Lyssnar du mycket på CD så kanske det vore läge att titta på andra CD-spelare. Jag vet inte något om prestandan på en TEAC CD.

Lyssnar du lite eller sällan på CD är det kanske definitivt läge att byta CD-spelare :? Både begagnade Genki eller Karik/Numerik är mycket CD-välljud för pengarna.
Det är precis vad jag har haft i åtanke att gå den aktiva vägen eller uppgradera burkarna till Ninka. Dock har jag inte hört Keilidh i aktivt läge men ska se om jag kan få till en demo på det.
Känner du till om skillnaderna är stora beroende på vilka slutsteg man kör på eller räcker det gott med LK100 ?

Gällande CD spelaren så vilja inte påstå att det är en ljudmaskin av så himla hög klass, den spelar okej, men blir trist i längden, så där behövs det bytas ut. Dock är det LP12:an som snurrar när det väl är dags, kommer dock ut en del kul Vinyl fortfarande, fast det är övervägande CD som inhandlas.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det beror ju helt på budget, men en Classik + en moddad LK1 (som Phonoförstärkare) blir inte så blodigt (runt 9' - 10´tillsammans om du köper en begagnad Classik) och det kommer att låta mycket bättre. En majik är ju inte heller så dum (koster mellan 3500 och 4500 i phonoversion) Eller en Kairn (runt 7' - 8' i sent utförande med phono) och ett par LK100 (eller en 5125) med Aktiva kort till Keilidh.

Alltså: behåll högtalarna och (självklart) skivspelaren, sen beror det på hur mycket du vill satsa och om du vill lägga krut på Lp eller Cd.

Lycka till! /Henrik
Tack Henrik för tipset, Classiken är en intressant produkt som jag måste lyssna in mig på, där får man verkligen valuta för pengarna. Men på nått vis så känns det konstigt att trycka in allt i ett...heh man är lixom invan med att ha allt varför sig. Men som sagt det är ju en vanesak, praktiskt om man har ont om plats, dock är jag lite sugen på att köra aktivt eftersom lyftet verkar vara enormt.

Sen kommer ju min fråga om man nu väljer att köra aktivt och väljer, låt oss säga LK100 som slutsteg och Majik, eller skall man kanske gå på den gamla trokänaren Kairn som försteg, är skillnaden stor ?

Efter jag har gjort min service på LP12:an samt puck byte så kommer krutet att sättas på CD, min Teac måste bytas ut om det skall bli kul att lyssna på det digitala mediat.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stones wrote:
Sen kommer ju min fråga om man nu väljer att köra aktivt och väljer, låt oss säga LK100 som slutsteg och Majik, eller skall man kanske gå på den gamla trokänaren Kairn som försteg, är skillnaden stor?
Ja. Det är stor skillnad. Jag skulle gå direkt på en Karin och två LK100 (eller, som sagt 5125, men det blir ju betydligt dyrare). Du vet väl förresten att du kan använda samma kort till Keilidh och Ninka? Så om du köper förstärkeri nu så kan du lätt uppgradera högtalarna senare. Men se är ju frågan om inte Katan är bättre än Ninka... osv osv...

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 17:49 
Moderator
Moderator

Jag har kört Keilidh aktivt med Majik och LK100 med gott resultat. Med en begränsad budget är jag inte säker på att jag skulle koncentrera mej mer på slutstegen än så. Möjligtvis skulle separat eller separata LK100 och ett fristående slutsteg vara än vettigare. Det finns nog inte rätt eller fel bland dessa vägar, och kombinationsmöjligheterna blir ganska många.

Jag är en ganska nybliven LP12-ägare, och den jag har är snarlik den du beskriver. Jag kan bara konstatera att det nog dröjer innan jag har en CD med mer spelglädje än tolvan... Däremot tycker jag inte Karik/Numerik behöver skämmas helt och hållet. Det är fortfarande njutbart att lyssna på musik från CD!

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har kört Keilidh aktivt med Majik och LK100 med gott resultat. Med en begränsad budget är jag inte säker på att jag skulle koncentrera mej mer på slutstegen än så. Möjligtvis skulle separat eller separata LK100 och ett fristående slutsteg vara än vettigare.
Ja, jag tror det. Efter Kairn och LK100 så är väl egentligen Ekos det bästa valet. Den är ju bara så dyr! Grejen med 5125 är ju att den inte kostar mer än ett par tusen mer än två LK140 så det blir ju nästa steg upp från LK100 om man ska köra aktivt med tvåvägare. Tycker jag.

Men egentligen så låter nog Ekos + Adikt med Intek bättre än Akito + Adikt med Kairn och 5125...

Ett annat alternativ är ju den nya Lingon. Stones, jag antar att du har den gamla?

Det finns ju hur mycket som helst att hitta på. Men jag säger som Sportbilsentusiasten brukar göra: det är bättre att göra ordentliga uppgraderingar när man väl gör dom. Det blir billigst i längden.

Rörigt blev det... /Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Stones wrote:
Sen kommer ju min fråga om man nu väljer att köra aktivt och väljer, låt oss säga LK100 som slutsteg och Majik, eller skall man kanske gå på den gamla trokänaren Kairn som försteg, är skillnaden stor?
Ja. Det är stor skillnad. Jag skulle gå direkt på en Karin och två LK100 (eller, som sagt 5125, men det blir ju betydligt dyrare). Du vet väl förresten att du kan använda samma kort till Keilidh och Ninka? Så om du köper förstärkeri nu så kan du lätt uppgradera högtalarna senare. Men se är ju frågan om inte Katan är bättre än Ninka... osv osv...
Kairn och två LK100 låter väldigt intressant, ska se om jag lyckas få det demat någonstans så man får bilda sig en uppfattning.
5125, vad ligger dom på, beggat ?
Katan är väll Tukans efter trädare ?
Tukan lätt väldigt roligt när jag hörde dom sist i allafall, dock ej haft möjlighet att höra Katan.
Fick höra att det har kommit en uppsjö av diskanter för Keilidh, vet att jag har uppgraderat dom engång men det är nog en 4-5 år sedan.
Kom någon plast historia efter tror ja som inte var så mycket att hänga i Julgranen men den som kom därefter, tror att det skall vara den sista skall tydligen vara mycket bra, någon som vet ?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag har kört Keilidh aktivt med Majik och LK100 med gott resultat. Med en begränsad budget är jag inte säker på att jag skulle koncentrera mej mer på slutstegen än så. Möjligtvis skulle separat eller separata LK100 och ett fristående slutsteg vara än vettigare. Det finns nog inte rätt eller fel bland dessa vägar, och kombinationsmöjligheterna blir ganska många.

Jag är en ganska nybliven LP12-ägare, och den jag har är snarlik den du beskriver. Jag kan bara konstatera att det nog dröjer innan jag har en CD med mer spelglädje än tolvan... Däremot tycker jag inte Karik/Numerik behöver skämmas helt och hållet. Det är fortfarande njutbart att lyssna på musik från CD!
Ja det är ju oxå ett alternativ som jag måste titta in på, för att köra aktivt med Majik och Lk100 blir nog inte så mycket pengar eller hur ?
Är lite osäker på vad en Majik kan kosta beggat, har som sagt varit utan för Linn Gamet ett bra tag, så man känner sig lite lost i dag, men försöker läsa till mig vad som är vettigt.

Tror oxå att det kan vara svårt att hitta en spelare som man kan få med begrännsad buget att spela upp musik som man kan trivas med.

Men Karik/Numerik, börjar inte dom bli för gamla, tekniskt sätt ?
Håller dessa i längden, tänkte på service, reservdelar etc... är det värt att fundera på dessa. ??
Vad kan man få ge för dessa ?
Har dock fått lite tips om Naim gällande CD som skall leverera en hel del glädje och sväng, men har dock ingen erfarenhet änsålänge om dom.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ja, jag tror det. Efter Kairn och LK100 så är väl egentligen Ekos det bästa valet. Den är ju bara så dyr! Grejen med 5125 är ju att den inte kostar mer än ett par tusen mer än två LK140 så det blir ju nästa steg upp från LK100 om man ska köra aktivt med tvåvägare. Tycker jag.

Men egentligen så låter nog Ekos + Adikt med Intek bättre än Akito + Adikt med Kairn och 5125...

Ett annat alternativ är ju den nya Lingon. Stones, jag antar att du har den gamla?

Det finns ju hur mycket som helst att hitta på. Men jag säger som Sportbilsentusiasten brukar göra: det är bättre att göra ordentliga uppgraderingar när man väl gör dom. Det blir billigst i längden.

Rörigt blev det... /Henrik
hmz, ja rörigt blir det, ja Ekosen är ju drömmen på LP12:an, nån gång skall man väl unna sig en sådan, men som du säger är det mycket pengar som spelar in då.

vet inte om jag tänker klokast i att börja med att byta ut Inteken mot något och köra Aktivt eller sattsa helhjärtat på LP12:an och maxa den helt ut.

Ja jag har den gamla Lingon så den behövs oxå uppgraderas, dock vet jag inte om jag skall ta det nu eller senare, har dock inte tänkt så mycket på det.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 02, 2006 21:23 
Moderator
Moderator

Jag har ingen bestämd uppfattning om vad en Majik bör kosta begagnad. Det kan bero lite på ålder och skick.

Karik/Numerik börjar bli lastgammal, speciellt med avseende på reservdelar. Det är oklart om det finns reservdelar till utnötta Karikar.

Ganska kul, jag har läst en recension från början på 90-talet då recencenten förutspådde att han inte skulle bli förvånad om det om 15-20 år snurrade på Karik/Numerik-kombinationer fortfarande. Nu är vi nästan där, men vad som inte gick att förutse var väl reservdelsbrist...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 03, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stones wrote:
Fick höra att det har kommit en uppsjö av diskanter för Keilidh, vet att jag har uppgraderat dom engång men det är nog en 4-5 år sedan.
Kom någon plast historia efter tror ja som inte var så mycket att hänga i Julgranen men den som kom därefter, tror att det skall vara den sista skall tydligen vara mycket bra, någon som vet ?
Senaste diskanten är den som sitter i Ninka/Espek och kostade mig tusenlappen på HF exkl montering. Kan ev behöva lite nivåjustering (+0.5dB) i ett aktivt system.

Vad gäller dina övriga funderingar håller jag med ovanstående inlägg, dvs behåll LP12:an och dina Keilidh. Service av LP12:an och ny MM-puppa är givet. Därefter borde du välja vilket medium du vill satsa mest på, dvs CD/LP. Med tanke på att du inhandlar mest CD skulle jag nog satsa på en bättre CD-spelare. Körde själv tidigare med Karik/Numerik och det är fortfarande en fantastisk kombo. Tyvärr gör reservdelsbristen det hela till lite av ett lotteri. Lite trist att ge 4000kr för en Karik (Tonläget) om lasern tröttnar. Troligtvis kan du inte få ngn garanti heller. En begagnad Ikemi spränger antagligen din budget (ca 15000kr), men en Genki är kanske mer överkomlig?!

Efter uppgraderad källa skulle jag definitivt gå aktivt med dina Keilidh. Detta ger ett enormt lyft av dina burkar och att uppgradera till ett par passiva Ninka känns mer som ett steg i sidled. Du kan ju behålla Inteken som försteg tillfälligt om Majik/Kairn + 2xLK100 blir för dyrt. Ett LK100 borde gå för ca 3000kr. För ett 5125 får du nog hosta upp med ca 14000kr, men för Majik har jag ingen aning om prisläget.

Summa summarum.

1) Serva LP12:an och byt puppan till en Adikt.
2) Bestäm dig för om du skall satsa på CD/LP
3) Bestäm budgeten och tidsramen. Större (och dyrare) lyft är alltid att rekommendera, men väntan kan vara frustrerande... :?

Last edited by Pediatrik on Tue Jan 03, 2006 13:14, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00