selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: LP12 Skivspelare
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 23:30 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej! Jag är ny här på forumet och tänkte komma med en fråga till er.

Jag har haft flera skivspelare genom åren, men känner att nu är jag värd en riktigt bra skivspelare och vad är väl då bättre än en LP12.

Jag har genom åren samlat på mig en hel del LP-skivor, säkert över 1.500 st. (och över 750 st 7" singlar)

Jag har funderingar på att köpa en helt ny LP12 med Akito/Adikt/Trampolin/Lingo. Det känns bättre att köpa en helt ny, än köpa begagnat (vet inte hur bra skick den är i).

Är det något speciellt man ska tänka på om man köper en LP12?
Vart är det bäst att placera LP12:an, på en vägghylla eller i en rack?

Tänkte även höra vilken typ av RIIA som passar bra ihop med LP12?

Post subject: Re: LP12 Skivspelare
PostPosted: Tue Dec 06, 2005 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musiclover wrote:
Jag har funderingar på att köpa en helt ny LP12 med Akito/Adikt/Trampolin/Lingo. Det känns bättre att köpa en helt ny, än köpa begagnat (vet inte hur bra skick den är i).
HURRA! Jag resonerade precis som du. Om det är nån komponent som känns bra att ha helt ny är det en LP12:a. Sen är ju de nya verken överlägsna de gamla (även om de på pappret är senaste spec med Cirkus, Linn förbättrar fortfarande grejerna).

Jag började med LP12 i Lönn med Akito2b, Adikt, Trampolin och Lingo1 (smal låda). Har sedan uppgraderat tonarmskabeln till T-kable och Lingo1 till en ny Lingo av senaste modell. Men det är sanslöst hur bra tolva man får för runt 50k om man jämför med digitala signalkällor. Min Unidisk 2.1 för 65k har inte speciellt mycket att sätta mot...
musiclover wrote:
Är det något speciellt man ska tänka på om man köper en LP12? Vart är det bäst att placera LP12:an, på en vägghylla eller i en rack?
LP12 är ju i större behov av proffessionell service än andra Linn-produkter. Försök därför bygga upp en bra relation med en handlare (om du inte redan har det).

Vad det gäller placering tycker jag att QuadraSpires vägghylla är ett bra alternativ. Tänk på att mäta med vattenpass så att hyllan sitter rakt på väggen. Om du är osäker, be handlaren att hjälpa dig att sätta upp allt.

Annars är det väldigt problemfritt att äga en LP12. Har inte haft nåt problem alls med den - tvärtom. När digitalkällorna strular är det bara att njuta av vinyl.
musiclover wrote:
Tänkte även höra vilken typ av RIIA som passar bra ihop med LP12?
Linns phonosteg. Jag har använt phonostegen i Kolektor och Wakonda med bra resultat. Mest förtjust blev jag i LK1an (ombyggd till ren RIAA - riktigt prisvärd för de ynka 1,5k som den går att få tag på!). Nu använder jag Hudik, ett phonosteg för inbyggnad i Linns försteg Exotik (Hudik tillverkas inte av Linn, utan av Lejonklou, se http://www.lejonklou.com/). Den är läskigt bra!

Än en gång, kul att du köper en ny tolva! Berätta gärna hur det går, och fråga gärna om det är nåt du undrar.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 12:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om färgval på en ny tolva: den vackra ljusa lönnen gulnar något efter ett tag, precis som alla ljusa träslag. Om den sortens patina är snygg eller inte är upp till dig att bedöma. Själv skulle jag ha valt nåt annat än lönn på både mina Katan och min tolva så här med facit i hand.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Om färgval på en ny tolva: den vackra ljusa lönnen gulnar något efter ett tag, precis som alla ljusa träslag. Om den sortens patina är snygg eller inte är upp till dig att bedöma. Själv skulle jag ha valt nåt annat än lönn på både mina Katan och min tolva så här med facit i hand.
Visst gulnar det lite. Lönn är riktigt snyggt, men min favorit är Körsbär. Jobbigt att byta när man har plint, Katan, bänk och sub i Lönn...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 14:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst, det är så dags nu att börja ångra färg på prylarna...

Musiclover: kanske du skulle sätta på en billig beg Akito 1 till att börja med för att sedan sikta på Ekos, det är ju ändå där det slutar om du värderar "Sorce first" högt.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Musiclover: kanske du skulle sätta på en billig beg Akito 1 till att börja med för att sedan sikta på Ekos, det är ju ändå där det slutar om du värderar "Sorce first" högt.
Man får bra betalt för en Akito2b i gott skick, jag tycker inte att det finns någon anledning att inte gå på en ny Akito2b om pengarna finns. Förlusten vid uppgradering är relativt liten, och det blir ordentligt myckte roligare på vägen till Ekos (om det är målet, vilket det inte alls behöver vara, man kan nöja sig med Akito2b!).

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 16:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

jajo wrote:
Mumerik wrote:
Visst gulnar det lite. Lönn är riktigt snyggt, men min favorit är Körsbär. Jobbigt att byta när man har plint, Katan, bänk och sub i Lönn...

/ jajo
Tackar för dina synpunkter jajo.

Jag gillar själv också Körsbär, blir det en LP12 blir det garanterat i Körsbär.

Enda problemet just nu är att jag saknar pengarna. Blir väl att spara vidare, alternativt att köpa en billigare skivspelare nu tills jag får råd med en LP12. (Funderar på Rega-skivspelarna P3/P5)

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du kan hitta en begagnad tolva genom en handlare så tycker jag inte det finns så mycket att tveka på. Även privatköp är vettigt om du kan provlyssna spelaren och efter köp ta den till en handlare för genomgång.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 17:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

teatime wrote:
Om du kan hitta en begagnad tolva genom en handlare så tycker jag inte det finns så mycket att tveka på. Även privatköp är vettigt om du kan provlyssna spelaren och efter köp ta den till en handlare för genomgång.
Det är väldigt sällan begagnade LP12:or finns för försäljning hos handlarna eller så säljs de snabbt.

Privata LP12:or finns det inte heller så gott om till försäljning, samt att man inte vet i vilket skick de är i.

Post subject:
PostPosted: Wed Dec 07, 2005 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musiclover wrote:
jajo wrote:
Mumerik wrote:

/ jajo
Tackar för dina synpunkter jajo.

Jag gillar själv också Körsbär, blir det en LP12 blir det garanterat i Körsbär.

Enda problemet just nu är att jag saknar pengarna. Blir väl att spara vidare, alternativt att köpa en billigare skivspelare nu tills jag får råd med en LP12. (Funderar på Rega-skivspelarna P3/P5)
Tonläget har en Linn Basik som skulle kunna vara ett alternativ till stålarna till tolvan finns.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 11:54 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag köpte en beg. LP12 med Cirkus, Akito1 och Valhalla för några år sedan. Jag har sedan uppgraderat den två gånger först med en Ittok LVIII arm, och nu senast med en Lingo1. Nästa steg blir MC och då troligen en Ortofon Kontrapunkt B.
Jag har aldrig ångrat köpet av LP12 och har fått bra service av Anders på Tonläget.
En stor fördel med LP12 är att den är uppgraderingsbar och att det finns mycket kompetent service att få.
Du kommer sannorlikt inte att behöva ångra att du väljer LP12 spåret.
Vilken RIAA du väljer hänger nog mer ihop med vilken PU du väljer än själva LP12.
Jag har min på vägghylla,, då får den ett stabilt underlag.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 08, 2005 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och visst får man en kanontolva när man köper begagnat. Jag förnekar ju inte att en sprillans ny tolva förmodligen är lite vassare, men i förhållande till priset man betalar för en begagnad tolva får man en sjuhelsikes spelare. Själv har jag alltid fått jättebra service på High Fidelity.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00