musiclover wrote:
Jag har funderingar på att köpa en helt ny LP12 med Akito/Adikt/Trampolin/Lingo. Det känns bättre att köpa en helt ny, än köpa begagnat (vet inte hur bra skick den är i).
HURRA! Jag resonerade precis som du. Om det är nån komponent som känns bra att ha helt ny är det en LP12:a. Sen är ju de nya verken överlägsna de gamla (även om de på pappret är senaste spec med Cirkus, Linn förbättrar fortfarande grejerna).
Jag började med LP12 i Lönn med Akito2b, Adikt, Trampolin och Lingo1 (smal låda). Har sedan uppgraderat tonarmskabeln till T-kable och Lingo1 till en ny Lingo av senaste modell. Men det är sanslöst hur bra tolva man får för runt 50k om man jämför med digitala signalkällor. Min Unidisk 2.1 för 65k har inte speciellt mycket att sätta mot...
musiclover wrote:
Är det något speciellt man ska tänka på om man köper en LP12? Vart är det bäst att placera LP12:an, på en vägghylla eller i en rack?
LP12 är ju i större behov av proffessionell service än andra Linn-produkter. Försök därför bygga upp en bra relation med en handlare (om du inte redan har det).
Vad det gäller placering tycker jag att QuadraSpires vägghylla är ett bra alternativ. Tänk på att mäta med vattenpass så att hyllan sitter rakt på väggen. Om du är osäker, be handlaren att hjälpa dig att sätta upp allt.
Annars är det väldigt problemfritt att äga en LP12. Har inte haft nåt problem alls med den - tvärtom. När digitalkällorna strular är det bara att njuta av vinyl.
musiclover wrote:
Tänkte även höra vilken typ av RIIA som passar bra ihop med LP12?
Linns phonosteg. Jag har använt phonostegen i Kolektor och Wakonda med bra resultat. Mest förtjust blev jag i LK1an (ombyggd till ren RIAA - riktigt prisvärd för de ynka 1,5k som den går att få tag på!). Nu använder jag Hudik, ett phonosteg för inbyggnad i Linns försteg Exotik (Hudik tillverkas inte av Linn, utan av Lejonklou, se
http://www.lejonklou.com/). Den är läskigt bra!
Än en gång, kul att du köper en ny tolva! Berätta gärna hur det går, och fråga gärna om det är nåt du undrar.
/ jajo