selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 07:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

Hur är era grannar?
Lyckligtvis bor jag i villa. 20%  20%  [ 8 ]
Snälla, jag får spela hur högt jag vill. 33%  33%  [ 13 ]
Det går bra att spela musik men på rimliga nivåer. 48%  48%  [ 19 ]
Inget vidare, redan innan jag tryckt på play bankar det på dörren... 0%  0%  [ 0 ]
De flyttade efter att jag skaffade en Sizmik. 0%  0%  [ 0 ]
Total votes: 40
Author Message
 Post subject: Grannar...
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Vilken kategori faller era grannar under?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 19:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mittenkategorin passar nog bäst för min del. Tänker på vad klockan är när jag spelar och anpassar efter det. Har inte fått några synpunkter för ljudnivån så antar att det är acceptabelt...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 20:27 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag bor granne med en kärring som vid det här laget varit över ca 17-18 gånger (jag har bott på nuvarande ställe sen april förra året) och klagat på att det låter av "ett dunkande ljud, som en träningscykel" (dunkar en träningscykel??). Det är inte bara mig hon kommer och gnäller hos utan hos hela grannskapet. Hon har till och med gått så långt att hon gått till Studentstaden (hyresvärden) och fått dem att göra ett utskick om att "dunkandet" måste upphöra. Inte en enda av oss andra grannar har nånsin hört nåt dunkande.

Jag har försökt vara förstående och tillmötesgående varje gång hon kommit över, varje gång har det slutat med att hon ber om ursäkt och att det måste vara nån annan. Sen går det nån månad, så kommer hon igen - att det inte varit vi som låtit de senaste 17 gångerna är som bortblåst :evil:

Till saken hör att det är ett studentområde. Hon har bott här mer än 25 år. Då börjar man undra om allt står rätt till...

Hur kul kan det vara att leva ett sånt liv där man ägnar en stor del av dagen bara att gnälla och irritera sig på andra? :?

Men jag ska iofs ge henne cred för att hon bara har kommit över och gnällt 3 eller 4 gånger när jag poppat musik på nivåer över 60 - visserligen var det mitt på ljusan dag, men i sammanhanget är det jämförelsevis riktigt tolerant av henne... :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ayn,du har mina sympatier.Såna där människor ger jag inte mycket för :x Skaffa dig en subwoofer och en skiva med mycket lågfrekventa ljud.Starta cd-spelaren på repeat och låt subben arbeta medans du är borta.Kanske borde du lära dig något nytt instrument.Varför inte trummor,bas,elgitarr eller något annat instrument som låter högt!! :evil: Nu vet jag! Starta en blåsorkester med grannarna.Dom bör nog vara lika less tanten som du.... :twisted: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Mina väggar är tjocka och släpper inte igenom mycket ljud. Om jag vet att jag ska spela högt och länge brukar jag sätta upp en lapp att jag ska ha fest. Folk är mer toleranta då! Men jag har aldrig fått något klagomål.

Sen är jag ordförande i bostadsrättsföreningen, men det kan ju knappast ha nåt med toleransen att göra. Måste vara väggarna. Eller nåt... :roll: :wink:

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det är nog så att bra prylar inte stör grannarna så mycket :lol: .

Jag har inte haft några problem med mina grannar heller spelar väl inte jättehögt speciellt ofta men det händer.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jajo wrote:
Sen är jag ordförande i bostadsrättsföreningen, men det kan ju knappast ha nåt med toleransen att göra. Måste vara väggarna. Eller nåt... :roll: :wink:
Haha, jag har kört med samma "trick" men jag brukar vara suppleant eller nåt..., funkar i alla lägen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 02:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Mina grannar kommer inte ens om jag spelar 100 på mina saker men så bor jag i villa :D
Det som är mer skrämmande är väl att grannens basdunk hörs in i min källare, trots att det är många många meter jord samt väggar emellan

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 10:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Jag har en tant som varit förbi och klagat två gånger, men av rätt rimliga skäl måste jag erkänna.

Första gången var när vi hade fest och Paranoid spelades på 80--90 kl 3 på natten. Förstår henne.
Andra gången var å andra sidan mitt på dagen när jag övade på basen. Tycker att basljudet blir bäst när man krämar på en aning, men det tyckte inte hon (själv tycker jag väl att man kan få leva om rätt mycket på dagen, men jag tror att hon fortfarande var lite arg för Paranoid).

Hon är nog rätt normal. Övriga grannar är otroligt toleranta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Enda grannen som delar vägg (golv, faktiskt) med mig är tolerant om dagarna men rabiat om kvällarna. Efter en riktigt hård utskällning (lät henne veta att hon var sämsta sortens granne som förstör trevnaden för oss andra, osv) har hon dock inte sagt ett ljud och gått från bister till att börja hälsa på mig i trappen å så. Mysko.

Dock så har jag hennes tidigare rabiat-het i bakhuvudet 24/7 numera så trots att hon är snäll suger det. Ni som sett Battlestar Galactica, hon är som tokdoktorns hjärn-spöke ungefär, fast utan fördelarna.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hehheheee

Det verkar som att jag har klarat mig fint då. Grannarna ovanför är nästan döva och på ena sidan (den dit det hörs mest) bor det någon som hyr i 2:a hand och verkar vilja hålla sig undan. På andra sidan bor det en snubbe som helt har slutat hälsa på mig, jag vet faktiskt inte om han tycker att jag stör eller om han är sur för något annat (han kanske är sur på alla, jag vet inte)...

Jag försöker väl ändå hålla nere volymen på kvällar/nätter men på dagarna spelar jag som det mig behagar :D


Last edited by henriklh on Wed Nov 23, 2005 19:56, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Jul 13, 2004 07:58
Posts: 192
Location: Stockholm
Är väl ganska lyckligt lottad som bor i radhus (normalt grannproblem tror jag), men har ett förråd emellan mig och min enda granne, så det som tar sig igenom är nog endast stomljud. Har inte haft dem över med klagomål än (fast nån gång har det kanske varit berättigat).
Det är nog värre på sommaren då altandörren står öppen med bra volym innaför, och vi sitter ett gäng i trädgården och njuter av maltdryck eller en GT. Hmm, man börjar längta till sommaren...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Lägenheten jag bor i har två betongväggar till närmaste granne så jag känner i regel inga begränsningar när det gäller att spela högt. spelar rätt ofta högt också så det är kanon! Dock är jag noga att hålla mig inom rimliga tider, spelar aldrig högt sent på kvällen, och har inget behov av att göra det heller.

Däremot en granne som bor ett par lägenheter bort i samma trappuppgång spelade en period mycket högt sent på nätterna. Tror att han hade lagenheten som replokal. Min ytterdörr vibrerade friskt då han höll på. Klagomål har dock lett till att han varit tvungen att lägga av med det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredde wrote:
spelade en period mycket högt sent på nätterna.
Definiera sent.
Det jag tycker är rimligt kanske inte andra uppskattar lika mycket. :wink:

Dra på som tusan fram till 21 är OK tycker jag. Efter 23 får man vara försiktig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 23, 2005 20:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
sportbilsentusiasten wrote:
Dra på som tusan fram till 21 är OK tycker jag. Efter 23 får man vara försiktig.
Känns väl som rätt vettiga riktlinjer, resonerar så själv iallafall. Sedan fredag/lördag får man väl tolerera lite mer med tanke på helg och som i mitt fall studentområde...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited