selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

Cirkus eller beg Lingo 1?
Cirkus 67%  67%  [ 10 ]
Beg Lingo 1 0%  0%  [ 0 ]
Sälj Sizmik och köp båda! 33%  33%  [ 5 ]
Total votes: 15
Author Message
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det suger i uppgraderingstarmen och det är nog dags att uppgradera min LP12 (pre-cirkus, Valhalla, Akito 1, Grado Gold pickup).

Cirkus och en begagnad Lingo 1 betingar ungefär samma pris, frågan är vilket man ska välja? Svårt att göra jämförelser eftersom min handlare (Tonläget) knappast har nån LP12 som har samma tonarm som jag osv. Vad säger ni?

Eller så säljer jag min Sizmik och köper båda :) Fast då blir ju cd-avspelningen sämre.

(Övrig anläggning: Project Phonobox SE, Classik K, Keilidh, Sizmik 10.25)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sätter min röst på Cirkus men en tanke är att passa på att köpa beg. Lingo eftersom tillfälle dykt upp, det är inte varje dag man stöter på dem direkt. Förutsatt att det blir cirkus sedan då.

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min egen tolva liknar din: Valhalla, Akito I, Adikt. Uppgraderingen till Cirkus för ett år sedan är nog den roligaste jag gjort. Mycket bang for the buck! Så jag säger gå på Cirkus. Du kommer INTE ångra det. :D

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 18:43 
Moderator
Moderator

Sälj Sizmik, köp cirkus och aktivera Keilidh :)

Post subject:
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har samma erfarenhet som de andra och jag ägde faktiskt i början av -90 talet en LP-12:a med Lingo 1:a Akito/K18 som jag sålde för att några år senare åter köpa en LP12:a med Valhalla/Cirkus/Akito/K9 och till min förvåning så tyckte jag att den senare trots sämre pickup och nätdel var betydligt trevligare och mer informativ att lyssna på!

Den gamla Hierarkin som Ivor myntade pekade på att mekaniken i själva skivspelar-verket kommer före elektroniken!
Efter elektroniken kommer tonarm o.s.v.
Sist puppan!

Att detta förhållande råder i praktiken har alltid bekräftats under de lyssningsjämförelser jag varit med om sedan mitten på -80 talet.

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cirkus beställd!

Det blev en Cirkus. Förde en liten diskussion med Anders på Tonläget, som liksom ni tyckte att Cirkus ger större förbättring än Lingo.

Pratade också lite om man kanske skulle vänta in en begagnad LP12 som haft Cirkus från början, för att på så sätt få en mer prisvärd uppgradering (då kan jag byta in min gamla tolva, mekaniken som jag nu får över är i princip värdelös så länge jag inte råkar stöta på nån som vill bygga ihop en tolva och saknar just de delarna). Men dels får han sällan in såna tolvor, dels så blir ju en stor del av min skivspelare helt ny om jag köper en Cirkus, som jag kan sköta på bästa sätt. Tydligen finns det folk som t.ex. transporterar sin LP12 utan att lyfta ut innertallriken ur lagerhuset. :shock: Oftast har de då pallat upp den, i vissa fall med hushållspapper, en uppallning som inte alltid klarat transporten så bra... Inte riktigt bra för lagret nej.

Sizmiken blir kvar så länge. Den gör cd-avspelningen bättre, och dessutom gör den ett bra jobb för att täcka en stor del av min kabelhärva :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00