selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: LK 100
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 18:12 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej,

Mitt hifiintresse har vaknat efter ett antal år av träda (har dock hela tiden lyssnat på mycket musik). Jag har precis uppgraderat lite. Bytte en värdelös NAD reciever för ett par år sedan till en Majik I med phono. Nu har jag också bytt mina gamla Linn Index II mot ett par Elac 207.2. Senast köpte jag en Mimik (precis inköpt för 2100:-, ok pris?) som får ersätta min gamla Pioneer PD 7700. Vinyl svarvar jag fortfarande på en gammal Dual 503 nånting med Rega pickup.

Nuvarande anläggning:
Dual 503 med Rega pickup (ej koll på modell)
Mimik
Majik I phono
Elac 207.2

Nu blir man ju lite biten och sugen på vidare uppgraderingar vartefter. Jag skulle vara tacksam för lite tips och råd. Mina funderingar är följande:

Jag vill ha lite mer dynamik och kontroll framför allt i basen (till så lite pengar som möjligt) och funderar på att skaffa ett lk100 och köra bi-ampat med min Majik (som får fungera som försteg och som slutsteg till diskant o mellanregister). Bra eller dålig idè?

Sen undrar jag om någon har tips på skivspelare i 4000-5000:- klassen ny el beg. Lite sugen på Clearaudio Emotoin för att den ser bra ut. Den verkar dock vara svår att få tag i begad och jag har inte provlyssnat den.

Mvh,

/Pär

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget har en begagnad Linn Basik som de inte bestämt priset på än, men Basik brukar vara väldigt prisvärda begagnatköp. Inom din budget skulle troligen en Axis rymmas, och den är förstås snäppet bättre, men begagnade sådana ser man inte ofta till salu.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kika på en Rega kanske?

Post subject: Re: LK 100
PostPosted: Tue Nov 15, 2005 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
Jag vill ha lite mer dynamik och kontroll framför allt i basen (till så lite pengar som möjligt) och funderar på att skaffa ett lk100 och köra bi-ampat med min Majik (som får fungera som försteg och som slutsteg till diskant o mellanregister). Bra eller dålig idè?
Jag föreslår att du säljer din Majik och köper en Wakonda (med phonosteg, den finns även utan) eller Kolektor för pengarna du får för den (Runt 3500:-) och en LK 100. Det blir bättre.

/Henrik

PostPosted: Tue Nov 22, 2005 14:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:
Pär GM wrote:
Jag föreslår att du säljer din Majik och köper en Wakonda (med phonosteg, den finns även utan) eller Kolektor för pengarna du får för den (Runt 3500:-) och en LK 100. Det blir bättre.

/Henrik
Här kommer en massa följdfrågor på tipset från Henrik att byta Majiken mot en för/slutstegskombination.

Är det stor skillnad på försteget i Majik jämfört med Wakonda eller Kolektor? Vad skiljer Wakonda och Kolektor åt? Var det så att Kolektor ersatte Wakonda? Vilket är bättre av de två? Det kan ju vara lite knepigt med provlyssningar på sånt här begat (det är ju svårt att avgöra ordentligt innan man hört komponenten i sin egen anläggning) så jag tar tacksamt emot tips.

/Pär

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är din budget för uppgraderingen totalt?

PostPosted: Tue Nov 22, 2005 18:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär GM wrote:
Är det stor skillnad på försteget i Majik jämfört med Wakonda eller Kolektor? Vad skiljer Wakonda och Kolektor åt? Var det så att Kolektor ersatte Wakonda? Vilket är bättre av de två? Det kan ju vara lite knepigt med provlyssningar på sånt här begat (det är ju svårt att avgöra ordentligt innan man hört komponenten i sin egen anläggning) så jag tar tacksamt emot tips.

/Pär
Skillnaden mellan försteget i Majik och Kolktor/ Wakonda är ganska stor (dessutom så är LK100 såpass mycket bättre än slutsteget i Majik att det blir bäst att låta den spela ensam även med Majik som försteg).

Däremot så råder det delade meningar om huruvida Kolektor eller Wakonda är bäst. De flesta verkar tycka att Phonosteget i Wakonda är bättre, men att linjesteget i Kolektor är bättre, men det beror också på årgång... Alla Kolektor har MM - steg. Wakonda finns både med och utan Phono, men den har då både MM och MC. Kolektor ersatte lustigt nog inte Wakonda, trots att den kostade hälften så mycket och lät nästan lika bra (eller bättre, beroende på vem du frågar). Jag tror inte att Linn sålde många Wakonda efter att Kolektor kom.

Summan av kardemumman blir väl att det inte spelar någon större roll antar jag. Köp den som dyker upp. :)

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 22, 2005 22:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

jonteman wrote:
Vad är din budget för uppgraderingen totalt?
Budgeten för uppgraderingen av förstärkeriet tänkte jag 2000-3000 nu (har sista tiden lagt 5500 för högtalare och 2100 för cd-spelare). Eventuellt kan jag lägga lite mer senare. Därför kan ju förslaget jag fick tidigare att sälja Majiken och köpa en Kolektor eller Wakonda plus en lk100 verka lockande. Då kan man ju alltid bygga på med en extra lk100 sen (om inte suget efter en bättre vinylspelare känns större just då).

/Pär

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00