selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 21:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Klout vs 2250 har jag faktiskt aldrig haft chans att jämföra, men jag har inget skäl att inte tro på att 2250 är bättre. Men visst siktar jag högre, passivt är inte min grej... ;)

Det är lite saker på gång. :twisted:
Kul berätta!

Klout --> 2250 är ingen uppgradering man gör direkt. 2250 är inte bättre på allt ju!
Minst till chakra skulle jag säga.

Source first o allt det där... men aktivt (helst med kraftiga slutsteg) är viktigt för att få lite fart o liv i musiken.
O just Akurate behöver livas upp lite :wink:

Kommer att bli skitbra med aktiva 242!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Klout --> 2250 är ingen uppgradering man gör direkt. 2250 är inte bättre på allt ju!
Klout->2250 är visst en uppgradering IMHO. Sena 2250 är verkligen bättre på allt. Med tanke på begpriser på 2250 har den lätt gått om Klout som mest prisvärda beg. slutsteg! Klout är mer färgad, men det är ungefär som att säga att en Kairn är bättre än Exotik (tycker faktiskt att det är precis så skillnaden låter ungefär).

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Där tycker vi olika.
Tune dem o HIFI parametrar - där är 2250 bättre
Ös o tryck - där är 2250 sämre. De låter lite tillbakalutat.
(avser standard)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Där tycker vi olika.
Tune dem o HIFI parametrar - där är 2250 bättre
Ös o tryck - där är 2250 sämre. De låter lite tillbakalutat.
(avser standard)
I så fall borde en Klout vara "bättre" än Chakra-stegen i avseende på "ös och tryck". När jag hörde C2200 mot 2250 var det verkligen inte "ös och tryck" som Chakra var bättre på, snarare mer av det som 2250 är bättre än Klout på.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kan vara olika ex men skillnaden mellan Klout vs. 2250 o Klout vs. chakra 200w är att i det första fallet är skillnaderna små avseende tune dem o HIFI.
Det är det inte med 200w chakra. Det steget krossar Klout på allt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Har någon av er hört 2250 mot Cx100? Inte för att fem 2250 känns som ett realistiskt alternativ, men jämförelsen hade varit intressant.

(Det är klart att 2250 tappat i värde, inte minst för att Linn reade ut de sista exemplaren för 22kkr, men just därför tror jag att många 2250-ägare helt enkelt behåller sina (rasande bra) slutsteg. Det verkar helt orealistiskt att man skulle komma över 5 steg för de ca 15-17kkr som folk tycks värdera dem till.)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
teatime wrote:
(Det är klart att 2250 tappat i värde, inte minst för att Linn reade ut de sista exemplaren för 22kkr, men just därför tror jag att många 2250-ägare helt enkelt behåller sina (rasande bra) slutsteg. Det verkar helt orealistiskt att man skulle komma över 5 steg för de ca 15-17kkr som folk tycks värdera dem till.)
Jo.. Jag skulle aldrig sälja mitt steg för 15k. Då behåller jag det hellre.

Jag bestämde mig att skaffa C4200 och köra aktivt, utan att ha hört C4200. När jag sedan hörde C2200, och leveransen av C4200 aldrig blev bekräftad bestämde jag mig för att satsa på en Unidisk 2.1 istället. Skillnaden mellan 2250 och C2x00 är inte tillräckligt stor mot en sen 2250 (dessutom kablad) tycker jag. Chakrasteget jag lyssnade på lät dessutom lite underligt (kan inte sätta fingret på vad exakt). Jag inväntar nästa generations Chakra-steg innan jag uppgraderar slutstegen.

Det bästa är väl om man kan dema Klout mot 2250 och bedöma skillnaden själv. Jag har haft två olika Klout hemma, och två olika 2250, så jag har en ganska klar bild. Två mycket bra slutsteg, men 2250 är bättre. Klout-manin som råder är lite småkonstig tycker jag.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
jajo wrote:
Klout-manin som råder är lite småkonstig tycker jag.
Baserat på ren prestanda jämfört med 2250, kanske. Men Klout är billigare, snyggare(!) och har haft 14(?) år på sig att etablera sig. Dessutom ett coolare namn. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Cx100 mot 2250 är en sak men en stor anledning till att aktivt med Chakra är så bra tror jag beror på att dom nya filtren är överlägsna. Visserligen kan man Lejonklou'a dom gamla (riktad kabel) och det har ju ju inte hört vad det kan ge, men jag tror inte det räcker. I detta system så skulle jag sikta på två C5100, vill du gå vidare därifrån så byt till Kontrol.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 16, 2005 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Rätt teatime - man ska komma ihåg att Klout, 2250 mm är skitbra slutsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 01:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
stefan wrote:
I detta system så skulle jag sikta på två C5100, vill du gå vidare därifrån så byt till Kontrol.
Jag är av samma åsikt. :D

Image

Image

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 02:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Som synes på bilderna ovan (den är förresten mycket snyggare i verkligheten) har nu Exotik fått ge plats för Kontrol. Klouten kämpar på en vecka till... :)

Egentligen är jag för omtumlad och för trött för att få till något sammanhängande, men jag vill ändå passa på medan minnet är färskt.

Wow. :shock: :shock: :shock:

Kom hem, kopplade in den och spelade ett stund på Exotiken medan Kontrol fick bli lite varm. Jag höll ut en halvtimme sedan gick det inte längre.

Ville naturligtvis jämföra så jag spelade först en låt på Exotik. Valet föll på Sly and the family Stone och första låten på Fresh. Det visade sig ironiskt nog vara "In Time" för in time var precis vad Kontrol var. Det som slår en först är den otroliga timing den besitter. Allt känns som on det sitter precis där det skall. Kontrasten fick det att verka som om Steely Dan satt i kontrollrummet. Exotik låter förtegen och förvirrad vid en direkt jämförelse.

Jag gjode inga fler jämförelser, det behövs inte. Den ena är bra, den andra mycket bättre. Resten av kvällen gick bara en massa skivor. (Jag spelar just nu Laura Nyros första och det är helt tokigt bra.) :D

Reflexmässigt slängde jag på Steely Dan's första. Dumt. Steely Dan låter alltid bra, på allt. Det var också reaktionen här. Jaha, den låter som vanligt, som vanligt. Men skivan fick gå (för bra för att stänga av) och efter en stund insåg jag att jag reagerade mer på musiken än jag gjort på många år. Jag har spelat den skivan massor i åratal, så att jag plötsligt tyckte att den iallafall gav mig något nytt ikväll var för mig rätt imponerande.

Det är tajt, grymt sväng, fantastisk timing och en otrolig närvaro. Över förväntan.

Andra intryck:
# Jag var inte alls förberedd på hur tung och gedigen den var. Tom fräckare än Klout.
# Mute på fronten igen! Yes! Det har jag verkligen saknat på Exotik.
# Fjärren ser mer ut som något slags vapen än en fjärrkontroll. (Jag skulle ge en bra slant för ett exemplar av Arcams gamla treknapparsfjärr!)


Halv två.. det är verkligen dags att pallra sig i säng. Bara en skivsida till... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 05:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Grattis!
Vilket supersystem du har nu o ännu bättre blir det med akitva 242'or.
Måste svänga GRYMT bra :shock:
Fågan är vilka slutsteg du ska satsa på med en topp tolva/Kontrol framför...då skillnader i slutstegen kommer att höras väldigt bra med sådan bra signal in, återgiven på 242.
Jag skulle nog hoppa 100W chakra o bygga med C4200'or.
Köra passivt innan du fått ihop 10 kanaler 200w.

Eller köra med Klout passivt, spara o gå direkt på Artikulat... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Nää.. passivt går bort. Det har stört mig en aning sedan jag bytte från aktiva Katan för ett knappt år sedan. Det blir aktivt med C5100. Med lite tur på tisdag. :)

Visst är Cx200 bättre än Cx100. Den jämförelsen har jag gjort. Men sedan aktivt på Cx100 var ändå ett betydligt större steg än det mellan stegen. (Jämförelsen gjord på Ninka.)

Min ursprungliga plan, innan Chakrastegen släpptes, var att köra med 2x5125. Men när Cx100 visade sig vara så bra och, som Stefan är inne på ovan, de nya aktiva filtren är bättre, så blir det nu C5100 istället. Det har varit planen länge nu, det var Kontrol som blev en joker. Vet inte riktigt hur det gick till... ;)

Aktivt med Cx200 skulle bli dubbelt så dyrt och jag tror C5100 blir rätt bra det med. Redan passivt med en Klout går inte av för hackor. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
teatime,

Vad ska man säga? Hur grymt som helst... Du går helt rätt väg... GRATTIS!

/ jajo


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 156 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited