Som synes på bilderna ovan (den är förresten mycket snyggare i verkligheten) har nu Exotik fått ge plats för Kontrol. Klouten kämpar på en vecka till...
Egentligen är jag för omtumlad och för trött för att få till något sammanhängande, men jag vill ändå passa på medan minnet är färskt.
Wow.
Kom hem, kopplade in den och spelade ett stund på Exotiken medan Kontrol fick bli lite varm. Jag höll ut en halvtimme sedan gick det inte längre.
Ville naturligtvis jämföra så jag spelade först en låt på Exotik. Valet föll på Sly and the family Stone och första låten på
Fresh. Det visade sig ironiskt nog vara "In Time" för in time var precis vad Kontrol var. Det som slår en först är den otroliga timing den besitter. Allt känns som on det sitter precis där det skall. Kontrasten fick det att verka som om Steely Dan satt i kontrollrummet. Exotik låter förtegen och förvirrad vid en direkt jämförelse.
Jag gjode inga fler jämförelser, det behövs inte. Den ena är bra, den andra mycket bättre. Resten av kvällen gick bara en massa skivor. (Jag spelar just nu Laura Nyros första och det är helt tokigt bra.)
Reflexmässigt slängde jag på Steely Dan's första. Dumt. Steely Dan låter alltid bra, på allt. Det var också reaktionen här. Jaha, den låter som vanligt, som vanligt. Men skivan fick gå (för bra för att stänga av) och efter en stund insåg jag att jag reagerade mer på musiken än jag gjort på många år. Jag har spelat den skivan massor i åratal, så att jag plötsligt tyckte att den iallafall gav mig något nytt ikväll var för mig rätt imponerande.
Det är tajt, grymt sväng, fantastisk timing och en otrolig närvaro. Över förväntan.
Andra intryck:
# Jag var inte alls förberedd på hur tung och gedigen den var. Tom fräckare än Klout.
# Mute på fronten igen! Yes! Det har jag verkligen saknat på Exotik.
# Fjärren ser mer ut som något slags vapen än en fjärrkontroll. (Jag skulle ge en bra slant för ett exemplar av Arcams gamla treknapparsfjärr!)
Halv två.. det är verkligen dags att pallra sig i säng. Bara en skivsida till...