selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklous phonosteg Hudikverkar ju vara mycket intressant. Synd att den enligt uppgift bara passar i Exotik och Kinos. Vore schysst om den gick att klämma in i t.ex. Classik eller Classik Movie Di.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 10:52 
Moderator
Moderator

Ja, eller i en egen låda. Finns det några sådana tankar Lejonklou? Det kanske är svårt att fixa samma strömförsörjning som i Exotik?

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Exotik/Kinos är ju förberedd för phonosteg via en smart modulplats. Det har ju länge talats om att Linn ska släppa ett phonosteg, men det har inte blivit av än... Det har nog inte så hög prio hos Linn verkar det som.

Vad jag förstått finns det inte någon sådan modulplats i Classik Movie.

En av anledningarna till att Hudik låter så bra tror jag är att den får en mycket högkvalitativ miljö att arbeta i. T.ex. strömförsörjningen kommer från Exotik/Kinos nätdel som är av hög kvalitet. Det gör att en separat låda antagligen blir mer komplicerad att bygga och kommer låta sämre (längre signalvägar, ännu en strömförsörjning som måste hålla måttet osv).

Men Lejonklou kan säkert reda ut detta bättre än jag.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ännu inte undersökt alla Linnapparater, men hittills är det endast i Exotik och Kinos som jag sett den interna kontakten som Hudik ansluts till.

Teoretiskt går det förstås att montera in en Hudik i nästan alla apparater, men då handlar det om att löda in anslutningar, vilket inte känns lika intressant.

Jag ska kolla hur Hudik låter i en extern låda, men det kommer inte att bli lika bra. Strömförsörjningen i Exotik/Kinos är fantastisk och vid intern installation slipper man ju kabeln från grammofonsteg till försteg också.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 20:01 
Site Admin
Site Admin

Det måste sägas också - strålande att du tagit fram den här produkten, Lejonklou! Jag har inte hört den själv, men jag litar på jajos intryck.
Hoppas att många hör talas om den - det lär finnas åtskilliga som antingen redan har en Exotik och saknar phonosteg till den, eller som har funderat på en Exotik men låtit bli att slå till av samma anledning. Nu blev Exotik snäppet intressantare för min del iaf...

Bravo! :)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad har du gjort Fredrik, du sabbar ju allt för mig? :wink: :D Jag hade precis bestämt mig för att helt skippa vinylspåret och så släpper du en sån här superintressant produkt :)

Nejdå det är ju bara underbart jag hoppas det blir en stor succé

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 21:29 
Site Admin
Site Admin

Intressant produkt och roligt att det finns så kompetent folk som producenter som skriver här! En tanke som slagit mig är hur mycket kontakt du har med Linn-handlarna i samband med konstruktion och försläljning? Nu är ju ditt företag inte så stort (ännu) men hur ser de på att någon utifrån bygger en extern enhet till deras lådor? Har du diskuterat konstruktion och finslipningar med Uppsala-butiken också eller jobbar du nästan bara med din arbetskollega?

Linn borde ju jubla med tanke på hur klumpigt det är av dem att inte ännu hunnit fixa ett instickskort för LP-spelare till exotiken ännu. Som Ayn säger så lär intresset för den inte minska iallafall.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 20, 2005 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stort tack för all positiv respons!

Vad gäller Hudik har jag inte samarbetat med någon och den enda jag rådfrågat har varit min fru (när det gäller små skillnader som gör mig tveksam så kan hon nästan alltid avgöra vad som är bättre). Projektet var hemligt tills helt nyligen.

Handlarna jag hunnit tala med har varit rätt positiva, men de vill förstås lyssna själva först. De tre södra butikerna har precis fått varsitt ex att utvärdera. Övriga ska jag ringa så fort jag får en sekund över.

Vad Linn tycker vet jag inte ännu. Jag hoppas de ser det som ännu ett argument att köpa deras utmärkta försteg.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 21, 2005 19:53 
Site Admin
Site Admin

Får hoppas att de gillar det, kan väl inte vara direkt ovanligt att kunder frågar efter phono-steg och att då få ett inbyggt istället för en Lk1:a lär väl inte så många vara missnöjda med.... perfekt för affärerna att bli rekomenderad av en handlare :!:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 00:25 
Moderator
Moderator

Kan en Hudik samexistera i en Exotik tillsammans med +DA-kortet? Skulle Hudik gå att bygga in i Unidisk SC?

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 01:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

+DA sitter på annan plats i Exotik, så det är inga problem. Med SC är det som med Classik, Movie etc: Teoretiskt går det, men det skulle innebära åverkan på elektroniken när man löder in anslutningarna. Därför är det inte att rekommendera.

Det unika med Exotik och Kinos är att de är gjorda för att uppgraderas med phonosteg via en kontakt märkt "Phono". Det är den Hudik använder.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon jämförelse gjord med andra Linn phonosteg/Förförstärkare?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Någon jämförelse gjord med andra Linn phonosteg/Förförstärkare?
Hudik skall få gå en match mot min Lejonklou'ade Kairn från 2001, vet inte när men det skall väl bli rätt snart. Rapport kommer.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 01, 2005 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det unika med Exotik och Kinos är att de är gjorda för att uppgraderas med phonosteg via en kontakt märkt "Phono". Det är den Hudik använder.
Det skulle vara intressant med bilder på hudiken samt dess installation i en exotik.

/mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Wed Nov 02, 2005 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja lite bilder på kortet skulle vara intressant?

Som DIY kit kanske vore något :D
En påse komponenter och kretskort så att man får löda ihop själv för halva priset typ... 8)

Om steget verkligen presterar bra så vore det inte helt fel med en egen låda inklusive nätdel så att man kan matcha den med valfri förstärkare!

Då lär du kränga fler steg och få bättre ekonomisk bäring på detta projekt :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00