selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Linn det enda märket?
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man hör sig för lite verkar många tycke att Linn folk är enkelspåriga och bara tycker att Linn duger.

Nu fick jag ideen i en annan tråd där det nämndes andra märken i possitiva ordalag.

Jag själv har inte någon stor koll på hur olika tillverkare låter men tycker att det jag har hört av Linn verkar bra, därför är jag här.

Så, kära vänner har vi några riktiga fanatiker här på forumet?
Och ni andra, som gillar annat vad kan det tänkas vara?

Jag antar dock att alla här tycker Linn överlag är bäst, jag är inte ute efter att bråka om det, det tror jag ni förstår.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 18:00 
Jag förstår nog inte riktigt poängen med ditt inlägg.

Om fanatisk betyder att man valt att köra Linn hela vägen från signalkälla
till högtalare är nog många "fanatiska". När man väl känner sig otroligt nöjd
söker man inte efter annat heller, så då är det ganska naturligt att man inte
letar sig svettig efter andra märken. Målet är ju ändå att hitta ett system som
engagerar så mycket att musiken får all tid, inte att hitta något som ger
"bättre ljud".

Det går säkert att hitta olika komponenter från en massa olika märken som
gör ett bra jobb ihop, jag tröttnade efter nåt år av sökande och insåg att det
enda som var riktigt roligt var Linn från början till slut. Kalla mig fanatiker om
du vill.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 18:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Personligen skiter jag i om det står Linn eller inte på lådan, så länge det låter bra. Jag hade kommit till den punkt i uppgraderinsgstegen där Linn inte kunde tillhandahålla de produkter jag ville ha (ett modernt Av-försteg för ~30-35 k, och senare även multispelare, för en liten hacka mindre), så då blev det svenskt istället!

Jag hade inte lusta att köpa deras gamla 5103:a 8), så då blev det Primare, även när jag köpte multispelare.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej någon fanatiker låter det absolut inte som du är. Du verkar snarare ha en sund inställning till det hela. Jag resonerar personligen som du, jag har hittat en riktning som verkar vettig och tänker följa den ett tag nu.

Om det nu inte finns någon "fanatiker" här på forumet så är det ju bara bra. Då kan ju svammelpellarna som husserar på andra platser svammla vidare i sin okunskap, bra så.

Nu rör jag mig i de billigare divisionerna och där finns det ju en del. Därför vore det intressant tyckte jag att höra om det finns någon med några funderingar.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är väl heller ingen fanatiker men efterom jag gillar Linns "ljud" samt filosofier samt framförallt en helt otroligt kompetent butik där jag handlar så har det blivit Linn för hela slanten.
Byter ogärna ut något som jag vet fungerar.
Fast jag har ju också andra märken i anläggningen ( Project RIAA, Technics samt Aiwa kassettdäck)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanon Tjagge att du startade denna tråd!
Är själv sugen på att botanisera bland alla olika högtalarfabrikat som finns, men är osäker på vilka som går att köra aktivt.
Det är kanske någon här som är påläst och har några förslag att komma med?
Om det nu skulle bli Linn så blir det förmodligen ett par Espek i stället för mina Kaber.

Anser mig väl inte själv vara någon fanatisk linnägare trots att jag har linn rakt igenom, anledningen till detta har nog mycket att göra med umgänget och att dessa har uppgraderat en del så jag har köpt deras gamla grejer. Har lyssnat för lite på annat för att våga ge mg in i någon utläggning om andra märken.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 20:54 
Site Admin
Site Admin

Huvudskälet till att jag huserar här är att det tyvärr finns en del som är lite väl enkelspåriga för Linn och en del som är lite för enkelspåriga mot Linn-prylar och Linn-ägare. Många trådar på hififorum har en tendens att låsas pga skräpinlägg när Linn-prylar kommer på tal, alltså gillar jag att vi har en plats där man kan diskutera Linn-prylar i lugn och ro :D Sedan kollar jag på hififorum om jag vill veta något om andra märken eller annat som händer i hifi-väg.

Varför Linn-prylar? Det jag har hemma låter bra helt enkelt! 8)
Sedan är det ju smidigt att man vet att exempelvis cd och slutsteg funkar bra ihop osv. men det är ju ändå ett visst mått av lathet att begränsa sig till ett märke. Jag tror personligen att man säkerligen kan hitta enskilda komponenter från andra märken som totalt sett ger ett bättre värde/krona. Dock finns det ju en uppsjö av märken och vill man då dessutom gärna köpa begagnat är det väääldigt svårt att testa saker...Linn har i de flesta fall bra grejor med högt andrahandsvärde vilket är nog så viktigt, köper jag en lk-låda begagnad kan jag sälja den ett par år senare och ändå få ett hyfsat pris för den, märken som prånglar ut nya modeller och serier hela tiden har sällan särskilt bra andrahandsvärde..

Sedan har jag inte bara Linn-prylar, har en Rel Quake som sub, Linn har helt enkelt ingen sub i den prisklass som jag var ute efter, förmodligen inte lika bra som en sizmik men till priset så är jag nöjd med den. Ändå tillräckligt bra för att jag ska använda den till hifi-lyssnande och till hälften av priset på en sizmik så det var inte så mycket att fundera på....

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 20:54 
Site Admin
Site Admin

Oj oj, nu får jag se upp så jag inte blir utsläng när senaste investeringen var en icke-Linn-pryl och samtidigt gör indirekt reklam för ett annat forum. Nä just de ja, är ju admin här så det är ju rätt lungt.. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Reaktionerna mot Linn tycker jag är otroligt starka på andra forum man läst.
Så fort nån nämner namnet Linn får man minst 10 kommentarer att Aston Martins förstärkare minsann låter mycket bättre eller någon svensk garage innovatör som säljer förstärkare med namnet radioaktiva räkan.
Dessa produkter kan ju också vara bra men om man lägger in aspekten att vad händer när min räkförstärkare pajar efter 5 år eller jag känner att jag kanske vill uppgradera?

Tycker Linn är en trygghet faktiskt, dessutom tappar man inte värdet på prylarna direkt.
Testa byt in en 2 år gammal dvd köpt på onoff, tror inte inbytesvärdet överstiger en ny bläckpenna från Åhlens.

Nu hoppas jag att alla läser mitt inlägg med lite humor och ser bakom den text jag skrivit ( annars blir det svårt och massa hårda ord misstänker jag)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:19 
Sony wrote:
Oj oj, nu får jag se upp så jag inte blir utsläng när senaste investeringen var en icke-Linn-pryl och samtidigt gör indirekt reklam för ett annat forum. Nä just de ja, är ju admin här så det är ju rätt lungt.. :wink:
Demade du båda subbarna (Quake/Sizmik) i din hemmiljö?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:27 
Site Admin
Site Admin

Nej, det gjorde jag inte. Kontaktade en säljare ang. en beg. sizmik men fick inget svar så då testade jag rel:en eftersom jag hört mycket bra om den via bekanta/tidningar/forum. Eftersom jag tyckte den fungerade tillräcklig bra så slog jag till. Den kostade 6' och även en beg. sizmik kostar dubbelt så mycket så....alternativet hade i så fall varit en beg. afekt men den föll på inställningsmöjligheter och utseende..Sedan kände jag att om jag senare tycker sizmiken är värd pengarna kan jag sälja den här och ändå inte förlora mer än kanske 2', vilket i jämförelse med de 15' en ny sådan kostar inte är så farligt.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör inte heller helt igenom Linn upställningen just nu för tillfället är LP12, akito1, adikt, hembyggt RIAA / förförstärkare hembyggt slutsteg Linn index högtalare sekundära ljudkällor är en Technics slpg500 CD spelare och datorn. Normalt har jag LK1/Dirak som försteg. funderar på att skaffa en Naim CD5i som CD spelare men är inte säker på att det är värt det annars är det Ikemi eller Unidisk som gäller nån gång i framtiden som det ser ut nu.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:49 
Site Admin
Site Admin

hepcat wrote:
hembyggt RIAA / förförstärkare hembyggt slutsteg
Du har alltså byggt det, imponerande!

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp jag har byggt det kommer nog bygga fler i framtiden en målsättning är att få fram ett riktigt bra riaa steg för MM och ett riktigt bra för MC alternativt ett kombinerat.
Det är inte så svårt att bygga det svåra är att få det bra :D
Tror det jag har byggt nu har potensial att bli betydligt bättre just nu ligger det väl i närheten av projects riaa så det är inte helt dåligt. Slutsteget byggde jag för 12 år sedan och det är väl en av de sakerna jag känner begränsar en hel del till och med en Aura är betydligt bättre om än effektsvagare.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 27, 2004 23:27 
Site Admin
Site Admin

Quote:
Så fort nån nämner namnet Linn får man minst 10 kommentarer att Aston Martins förstärkare minsann låter mycket bättre eller någon svensk garage innovatör som säljer förstärkare med namnet radioaktiva räkan.
Nu är det iofs faktiskt Linn som gör prylarna som sitter i Aston Martins värsta fordon... ;)

Men jag förstår vad du menar :)

Post new topic  Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00