Nyss hemkommen från ännu en otroligt trevlig musical evening på stereokompaniet, eller som det kallas här uppe, punch-evening. Denna gång hade Alan med sig en tystlåten kompis från Skottland samt ett par lite mindre tystlåtna kompisar -
Artikulat 350a. Började med CD12/Kontrol/c6100 på 3K-array + c4200 på basar/Akurate 242 för att sen köra Kontrol/350a med varierande källor (CD12, 1.1, maxad LP12).
Det lät snuskigt bra alltihop, men ändå var det extremt tydligt vilket lyft det är från Akurate till Artikulat, trots i övrigt
väldigt rättvis jämförelse iom Chakra-steg till 242'orna + aktivt vs aktivt. Det är ett snuskigt fint tryck i Artikulat. Balanserat utan att vara tråkigt och med en sjuhelsikes punch. Skitkul!
Vad gäller Artikulats väldigt begränsade inställningsmöjligheter jämfört med tidigare aktiva burkar från Linn i termer av att ratta nivån på högfrekventaste och lågfrekventaste elementen kan jag bara säga att det verkade inte behövas

Finns inget jag skulle ändrat även om jag kunde. Alan beskrev möjligheterna som något man tar till i extremfall, som ifall någon italienare envisas med att köra dom i ett betongrum med marmorgolv, eller dylikt.
Lustigt gummiupphängt inbyggt förstärkeri .. blev halv-varmt, men inte mer än så, trots att jag själv svettades ordentligt för det var så varmt i rummet och att dom gick hårt hela kvällen.
Karaktärsmässigt kanske man kan hinta om var dom befinner sig genom att säga Akurate + Keltik-ös..? Samtidigt låter dom lite 'live' i nån mening, lite som .. hmm om ni tänker er steget från en Kolektor till 5103, så förutom prestandaökningen blir det även ett mindre "instängt" ljud, låter nästan lite "surround" över det då det är så öppet i jmf. Den känslan fick jag av Artikulat. Samt Akurate-känslan av att inte ha ett eget "sound" över huvud taget, det är ren återgivning på någe vis. Att försöka berätta hur Artikulat "låter" är alltså skitsvårt.
Jaja .. natt-svammel på hög nivå, nu är det läggdags