selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 05:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 10:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Min syster vill köpa en DVD-spelare. Jag vet inte riktigt vilken jag skall råda henne till. Hennes nuvarande stereo består av Rotel CD, Rotel förstärkare och Linn Tukan högtalare.

Är det någon som har tips, råd eller erfarenheter av DVD-spelare i prisklassen 1500-3000 kr? Jag har tittat en del på Hifi-klubbens sortiment, NAD och DENON. Takt & Ton saluför Sherwood, men dessa känner jag inte till något om. Min tanke är att man kanske kan hitta en DVD i denna prisklass som presterar bättre än 10 år gammal Rotel CD musikaliskt. Andra tips?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 10:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Hifiklubben över hela riket har jubileumserbjudanden idag med bla Cambridge DVD för hyggliga priser.
Hur användarvänliga är DVD spelare på CD-skivor? Min DVD har så lång access-tid på CD att den inte lockar att lägga i en skiva, ingen snabbspolning med ljud, visar spår och tid på ett ologiskt sett.
Dessutom överför den brum från antennen via TVn och ut i högtalarna oavsett vald linje. Jag skulle tänka på allt det där om jag ville använda DVDn till CD också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 10:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Japp jag har sett Hifiklubbens erbjudanden. Någon som har någon erfarenhet av Cambridge?

Brum av olika slag är ett jäkla trassel. Kanske något man får leva med om man vill ta filmljud via stereon och så vidare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 20:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Mumerik wrote:
Dessutom överför den brum från antennen via TVn och ut i högtalarna oavsett vald linje
En antenntransformator löser problemet. Finns på Elfa!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 21:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Om hifiklubben finns närmast till hands skulle jag vilja påstå att Nad har bra dvd-spelare. Har ett par bekanta med båda Nad-cd och dvd så det är absolut inte ett dåligt köp IMO. Prisvärt och helt ok ljud och bild för pengarna.

Som någon annan nämt här kan det dock vara en ide att kolla menyer och sådant så att det fungerar enkelt för cd också innan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 31, 2005 23:17 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hifiklubben ligger nära, och NAD är den heta kandidaten.
http://www.hifiklubben.com/se/produkter ... tm?id=6919

Stans andra hifi/hembiobutik, The Rock, rekommenderade en Pioneer för 1200 kr, http://www.pioneer.se/se/product_detail ... y_id=45-64. Dom kändes väldigt uppriktiga när dom sa att det är en fin spelare som fungerar felfritt och ger väldigt mycket för pengarna. Men att det inte är säkert att en ny bas-dvd är bättre än en äldre Rotel CD på just CD.

Det skulle förståss vara kul att låna hem båda samtidigt... Men inte minst, det är ju min syster som ska ha den. Hon kanske får bestämma själv :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 17:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag och syrran har lånat en NAD nu över helgen, och testade den hemma hos henne igår. Den låter märkbart bättre än hennes lite äldre Rotel, 945BX, tror jag den heter. NADen verkar vara en ganska trevlig enklare dvd. Ska nog rekommendera henne att köpa den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 02, 2005 17:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 19:16
Posts: 208
Location: Luleå i Norrbotten
Om ni ska köpa en billigare dvd så testa iaf en pioneer dv-585... den gör mycket rätt för dem pengarna. http://www.pioneer.se/se/product_detail ... y_id=45-64


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Vilken spelare blev det till slut? Är också ute efter en någorlunda billig dvd-spelar nämligen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 14:26 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Det blev en NAD, en av de nya modellerna som är tunna. Den av dem som kan spela DVD-A. På CD är den bättre än den gamla Roteln (945 BX tror jag). Jag har inte jämfört NAD:en med några Linnspelare dock. Men NAD:en verkar vara ett okej köp!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 24, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Tack för upplysningen. Dock blev det istället en begagnad Cambridge DVD57, köpt för 1300 av Ågrens i Göteborg. Kände för att snåla lite.

Dessutom har den inbyggd 5.1-dekoder, med variabel utgång, vilket gör att jag kan köra 4.1, eftersom jag hade en gammal förstärkare och ett par högtalare liggande. Blir väl inget toppfilmsystem, men troligen roligare än 2.0 i alla fall!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Fasen, NAD:en ser helt ok ut! Inte så mycket smäck som på dde flesta andra. Man kanske skulle inhandla en nu till jul :D

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 12:52 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om du ville provlyssna och provkolla lite film skulle jag kunna fråga syster lite snällt om jag kan låna NADen lite. Ska du ha den själv förresten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 25, 2005 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jo jag ska ha den själv. Jag har inte så stora krav egentligen för jag kollar sällan på film. Men den är ju snygg och funkar säkert bättre än den en kompis skänkte mig för ett år sedan. Kom på i veckan att den var strömförande! :shock: När jag skulle koppla den slog det gnistor och kittlade i fingrarna!

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited