selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 12:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Skall snart bytta ut min sista "icke Linn" del i anläggningen vilket alltså är försteget. Och när funderingarna dyker upp är det dag att starta en ny tråd.

En Wakonda 2500-3000:-
En Karin Pro 4000-5000:-
En Beg Kolektor ca 4000:-

Hur står sig de gamla rävarna mot deras nyare släktingar. Har hört (av handlare) att nyare oftara är bättre, billigare komponenter numera. Detta får åtminstonde mig att bli lite misstänksam, som jag har fattat det är det främst digitaldelen av konstruktionen som har blivit billigare. Därav att Ex Surround färstärkare har fler och förut mkt dyra funktioner på ganska billiga modeller. Men vad gäller stereoförsteg så är de väl visserligen microprocessor styrda men innehåller en hel del analoga/passiva komponenter kvalitén är mkt viktig. Eller är det så att man lärt sig så mkt att själva konstruktionen gör att en Kolektor kan står sig bra eller tom slå en Karin?

Är det någon av er som har gjort ovanstående val tidigare? Har lite långt till närmsta handlare så jag kommer förmodligen att köpa på annons och då är ju en jämförande lyssning inte möjlig.

// Kan nån snäll moderator flytta detta inlägg då det visst hamnde fel :( sorry //

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 12:52 
Site Admin
Site Admin

Flyttar ämnet till en lämpligare avdelning.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 12:56 
Site Admin
Site Admin

Vad har du för övriga delar i systemet?

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 13:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sony, en klippa. Det var snabbt agerat..

Jag har Karik som källa, Rotel Försteg och Tuner, samt 3x LK100 och Kaber aktivt.
Så resten av anläggnignen tillhör definitivt den äldre generationen.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ägt en av dom allra tidigaste Kairn, från innan Pro fanns, sedermera uppdaterad med Brilliant.
Hade hört goda vitsord om Kollektor så jag fick en ide om att byta Kairnen mot Kollektor/Linto.
Tog min Kairn till affären för jämförelse, det här är några år sedan men det var Kollektor i sin
andra generation. Men Kollektorn var inte tillräckligt bra på CD, föredrog min Kairn faktiskt även
om vi inte var helt överens där, Anders och jag. Men jag insåg att jag inte skulle bli nöjd med
Kollektorn så det blev ju inget med det.

Sedermera kom jag öven en sen Kairn, från -01. Det var något helt annat. Dock blev ju den rätt
utklassad av Exotik förra året. Men jag har ju ett bra grammofonsteg.

Du får försöka provlyssna, dom låter rätt olika så det kan ju handla om smak och vad man är
van vid. Gammal Kairn är hifi-/ljudmässigt bättre men Kollektor kan vinna en tunedem är väl min
sammanfattning. Beror mycket på Kairnens ålder och det skiljer nog lite mellan olika exemplar.
En slimline vinner nog alla matcher mot Kollektor.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har som Stefan uppgraderat en äldre Kairn med nyare nätdel (först med brilliant o sedemera slimline)
Stor skillnad.
Så ska du ha Kairn, köp en sen!
Ligger de på samma pengar som de andra, vete tusan vad man skulle välja.
Du kan ju ringa runt o höra med handlarna om du vill.
Annars brukar priset återspegla kvaliteten :D

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 21:55 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lyfter den här tråden lite...

Har fått två erbjudanden att ta ställning till över helgen:

Fräsch kolektorII för 4900.

eller

10 åt gammal wakonda utan slimline för 3000.

Båda priserna verkar vara lite i överkant om jag granskar sålda försteg här på forumet. Iofs finns de hos handlare men i princip borde det inte spela så stor roll.

Vilken är bästa alternativet i min budget-linn anläggning bestående av mimikII, lk280 och jpw-golvare?

Kanske alternativ tre: vänta och leta efter bättre deals?

ett par hundringar hit och dit spelar väl ingen större roll egentligen men jag vill inte betala 3k för en wakonda utan slimline när de sålts med för samma pengar.

ps. Ett förslag från mig är att skapa en avdelning för prisförfrågningar dit man kan vända sig när man undrar om begpriser ds.

PostPosted: Fri Jan 13, 2006 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spheniscus wrote:
Skall snart bytta ut min sista "icke Linn" del i anläggningen vilket alltså är försteget. Och när funderingarna dyker upp är det dag att starta en ny tråd.
Ja kommer att uppgradera snart och jag har redan bestämt mig för en Karin Pro, enligt min uppfattning så tycker jag att den svänger bäst, men som sagt, prov lyssna först innan du gör ditt beslut dom låter rätt olika, vissa föredrar det lite nyare soundet och då är ju en Kollektor helt klart intressant.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

erimos wrote:
Har fått två erbjudanden att ta ställning till över helgen:

Fräsch kolektorII för 4900.

eller

10 åt gammal wakonda utan slimline för 3000.
Jag skulle nog välja en Fräsch kolektorII för 4900, men om du har möjlighet att testa dom bägge så gör det innan du bestämmer dig.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 08:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Jeg har haft en kolektor fra ny først. Den blev skiftet til en brugt Kairn med SMPS - STOR forbedring.

Senere ble Kairn skiftet med brugt Exotik - endu større forbedring.

Mit forslag : Brugt Kairn med SMPS

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 14:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

är strömförsörjningen (brilliant eller slimline) den största uppgraderingen av kairn?

har en kairn från 93, uppgraderad med brilliant- skulle det löna sig att uppgradera till slimline?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang vilket försteg. Ett tråkigt men kanske förnuftigt råd skulle kunna vara att vänta någon månad. Det är ju nyheter på gång nu (se tråden om Lk lådorna) så det kan ju vara intressant att se vad det kan vara. Det skulle ju kunna vara något väldigt spännande de har att komma med. Vi vet ju inte vad som kan komma men det är väl inte helt otroligt att det dyker upp något nytt i på intro nivån och den här gången verkar det ju vara stora nyheter på gång och det kan ju innebära ett rejält steg uppåt i prestanda.

Dessutom brukar ju utgående produkter brukar ju också sjunka lite i pris. 4900 för en Kollektor är ju inte precis något fynd så för det priset kan du alltid hitta en längre fram.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 14, 2006 17:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jo lite i dom banorna funderar iaf jag. Kommer att kunna använda min integrerade som försteg tills jag hittar något.

Om jag rannsakar mig själv så spelar det inte jättestor roll om det blir en wakonda eller en kolektor. Men jag villa göra en bra affär i vilket fall som helst. best bang for the buck så att säga!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 23:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Spänningen tätnar!

Vad sägs om:
10 årig Wakonda 3000kr
ej slimline, men perfekt skick

vs

5 årig Kolektor 3000kr

Vad jag förstår den första modellen innan nätagg-bytet. Har sett att flera frågar efter kolektor med 0-100 skala. varför det? Senare bättre såklart, men finns det andra argument?

Hjälp mig nu att bestämma mig, annars köper jag en trattgramofon som överslagshandling!

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 15, 2006 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

erimos wrote:
Vad jag förstår den första modellen innan nätagg-bytet. Har sett att flera frågar efter kolektor med 0-100 skala. varför det? Senare bättre såklart, men finns det andra argument?
Den första volymskalan 0 - 60 var helt hopplös, det lägsta läget var alldeles för högt, antagligen runt 20 på den nya skalan. Men tänk på att de gamla kunde programmeras om, så bara för att det är den nya volymskalan så betyder det inte att det är den nya varianten (jag vet inte ens om volymskalan och strömförsörjingen ändrades samtidigt). Kolla serienumret.

mvh /Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00