selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 06:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Qobuz vs Tidal
PostPosted: Sat Oct 19, 2024 14:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, vad tycker ni?
Historiskt har ju Tidal ansetts bättre än Spotify, Qobuz bättre än Tidal. Men nu är ju kartan lite omritad efter att MQA (tack och lov!) är utslängt från Tidal. Nu är det ren flac, upptill 24/96, som gäller.

Någon som gjort några seriösa tester?

Har själv både Spotify och Tidal, i det senare är vi 5 personer som delar ett familjekonto för 189:- vilket ger en kostnad på 38:- per 30-dagarsperiod. Det är små pengar så jag börjar fundera på att kanske skaffa även Qobuz.

Om Tidal och Qobuz numera är lika bra så är ett annat alternativ förstås att skaffa Roon och få NAS/Spotify/Tidal i samma gränssnitt. För Linn-appen är inte speciellt kul.

Hur skulle ni andra gjort?

/ B

Post subject: Re: Qobuz vs Tidal
PostPosted: Sun Oct 20, 2024 08:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör både Tidal och Qobuz tillsammans med Roon sedan ganska långt tillbaka.
Egentligen av ren slöhet eftersom jag inte kommit igång med att flytta spellistor etc från Tidal till Qobuz.
Jag märker att jag lyssnar mer aktivt på Qobuz, och så har det nog alltid varit.

Som kuriosa, jag och en kompis spelade samma låt i min bil, jag först med min Samsung Galaxy och
Qobuz, och han efteråt med sin moderna iphone, och Spotify.
Skillnaden var ingenting annat än gigantisk. Det behövdes bara 5-10 sekunders lyssning.
Har gjort samma test med sonen som envisas med Spotify, med samma resultat.
Någon gång måste jag testa att spela upp båda tjänsterna med samma telefon.

PostPosted: Sun Oct 20, 2024 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Om Tidal och Qobuz numera är lika bra så är ett annat alternativ förstås att skaffa Roon och få NAS/Spotify/Tidal i samma gränssnitt. För Linn-appen är inte speciellt kul.
Spotify vägrar samarbeta med roon. Det finns ingen integration.

PostPosted: Sun Oct 20, 2024 15:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag blev nyfiken och tecknade ett abonnemang på Tidal. Spelade Richard Thompson "Ship to Shore", först på Tidal och sedan på Qobuz. På Tidal Står det MAX efter låtarna, oklart vad det betyder, vid uppspelning var det CD-kvalitet. Qobuz var högupplöst. Qobuz låter avsevärt mycket bättre. Testade även att spela Hansson de Wolfe "Iskalla Killen", vilken också var till Qobuz fördel. Jag upplever det som att någon har mixtrat lite med musiken på Tidal, lagt på mer bas och kanske lite till.

Ska göra lite fler jämförelser men så här långt kommer jag att hålla mig till Qobuz.

PostPosted: Mon Oct 21, 2024 09:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Rälser wrote:
Jag blev nyfiken och tecknade ett abonnemang på Tidal. Spelade Richard Thompson "Ship to Shore", först på Tidal och sedan på Qobuz. På Tidal Står det MAX efter låtarna, oklart vad det betyder, vid uppspelning var det CD-kvalitet. Qobuz var högupplöst. Qobuz låter avsevärt mycket bättre. Testade även att spela Hansson de Wolfe "Iskalla Killen", vilken också var till Qobuz fördel. Jag upplever det som att någon har mixtrat lite med musiken på Tidal, lagt på mer bas och kanske lite till.

Ska göra lite fler jämförelser men så här långt kommer jag att hålla mig till Qobuz.
Håller med om det här "Jag upplever det som att någon har mixtrat lite med musiken på Tidal, lagt på mer bas och kanske lite till."
Annars är Tidal rätt bra, Spotify har givetvis lite "tunnare" ljudbild i och med att det är mp3, det fattas en hel del i ljudbilden,
Qobuz är nog bäst av dom här 3 tjänsterna, lite "ärligare" ljudbild än Tidal.

Spotify är inte integrerad i Roon som flera här har påpekat, Roon håller sig till HiFi :-)

Last edited by Kalle05 on Thu Oct 24, 2024 09:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Oct 21, 2024 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Testade Tidal i Maj en (gratis)månad och det var rätt klart tristare jämfört med Qobuz. Huvudanledningen till försöksperioden var dropouts på högupplöst från Qobuz. Men om inte annat så kunde droupoutsproblemen lösas med att ställa om Qobuz till FLAC 44.1/16 i DSM. Icke-högupplöst var det fortfarande roligare än Tidal. Fixade sedan en annan router så jag kunde ändra DNS och det löste droupoutproblemen till en hel del. Numera har dom problemen försvunnit helt trots att jag återgått till DNS från Telia.

En sak att känna till...

Linn begränsade hi-res för Tidal för alla äldre generationer av streamers (CORE1) pga dess begränsade processorkraft. Inkluderar min egen ADSM/3. Det mesta högupplöst man får är 44.1/24.

https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Tidal
Quote:
Does the Linn DS/DSM support HiRes FLAC, ⁣Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, FLAC, Master Quality Authenticated (MQA)
Hi-Res FLAC

This is supported in Linn DS firmware, Davaar 103 - 13th November 2023 onwards up to 192K 24bit FLAC.
From the 15th November 2023, Tidal will start streaming in Hi-Res FLAC, which is supported with a Linn DS/DSM running Davaar 103 or later firmware.
You will also have to check the Manage system setting for Music > Tidal is set for Hi-Res (up to 192k 24bit) :

LAMS-TIDAL-MUSIC.png

Note: Linn App V4.6.9.1 and earlier may still state CD against a track, but will play back in Hi-Res. This is a bug which will be fixed in the next release of Linn App.

However, Tidal Hi-Res streams are very computationally intensive. Our earlier products will struggle decoding and playing back these Hi-Res files. Until Tidal can address this intense stream issue, from Davaar105, these earlier products will have limited sample rate of Hi-Res streams (CD quality and higher).

PostPosted: Thu Oct 24, 2024 09:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Faran i att jämföra "ljud och tryck" mellan olika streamingtjänster är att många leverantörer är själv och "modifierar" hur dom tycker och tror att lyssnarna vill ha det,
man kan lätt luras in att föredra en viss leverantör där det låter bättre och högre, men är det verkligen så musiken en gång i tiden blev inspelad ? Oftast inte i och med att
begreppet "Loudness war" började användas, dom 2 "ärligaste" streamingtjänsterna jag prövat är Spotify och Deezer, först kan man tycka att det är platt och tråkigt jämfört med
"loudness war" leverantörerna. Jag vet att "Loudness war" uppstår i början av kedjan, nämligen i inspelningsstudion och mixandet, men sen fortsätter det hos streaming leverantörerna,
dom "putsar och fixar ljudet", det ska låta mycket och högt. Det här är min simpla åsikt i ämnet och inget som bör ge upphov till "diskussionsbataljer" :-)

Attachments:
Loudness war.JPG
Loudness war.JPG [ 160.18 KiB | Viewed 10113 times ]

PostPosted: Thu Oct 24, 2024 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för förklaringen om att det mixtras med musiken hos streamingtjänsterna, känns som att det utöver loudness är lite ekopålägg också, men där kanske jag inbillar mig ...

Jag håller mig till Qobuz, upplever inte att det är så mycket loudness war där, om jag jämför med cd-rippar eller vinyl. De få stickprov jag gjorde på Tidal var inte tilltalande.

Om Roon server är något att satsa på vet jag inte. Har funderat på att ta en provapå prenumeration men det verkar vara avancerat att installera med krav på statisk hårddisk för programvaran om det ska fungera bra. Någon som har erfarenhet av Roon?

PostPosted: Thu Oct 24, 2024 17:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har testat Roon, installerade Roon Rock på en bärbar dator, det är i princip en server då med Roon, inget annat som är i gång som kan störa, inget windows som påverkar, Rock är gratis och kan tankas ner från Roon. Men man behöver givetvis ett abonnemang för att sen använda Roon, man installerar Roon appen i telefon eller surfplatta och styr servern därifrån. Roon är väldigt trevlig att använda, man kan ha både Tidal och Qobuz igång och den integrerar båda i en vy, även nätverksdiskar går att lägga med i det hela. I Roon får man fram all information om skivan man lyssnar på, visar även vilka musiker som är med på låtarna, då kan man bläddra vidare på dom och hitta ny musik, sen är det ofta ”bakgrunder” om artisterna, vad dom har gjort för andra skivor och även på vilka andra artisters skivor dom varit med på, riktigt kul att läsa och få veta mer om grupperna/artisterna, kan varmt rekommendera Roon.

PostPosted: Sat Oct 26, 2024 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aha, man behöver alltså inte installera Roon Server på sin NAS? Det gör det ju lite enklare i så fall, (bortsett från att datorn alltid måste vara på förstås). Tack! Ska kolla vidare på Roon.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00