selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 03:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

Hur stora Linn fanatiker är vi här på forumet?
Poll ended at Sat Jun 11, 2005 21:18
100% Linn är det som gäller för mig! 45%  45%  [ 19 ]
I huvudsak Linn elektronik med någon enstaka icke Linn produkt! 38%  38%  [ 16 ]
kan tänka mig att blanda friskt med olika märken och gillar bara enstaka Linn produkter! 17%  17%  [ 7 ]
Total votes: 42
Author Message
 Post subject: 100% Linn eller...?
PostPosted: Sat Jun 04, 2005 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyckte att det var läge för en ny omröstning för att få lite fart här på forumet :)

Tänkte att vi skulle reda ut hur stora Linn fanatiker vi egentligen är här på forumet?
Att en del av oss inte kan uttala märkesnamnen Pioneer eller Sony utan att känna oss lätt illamående kan man väl konstatera.

Men säjer man Naim, Arcam, Meridian så kanske inte alla här rynkar på näsan :?

Så då drar vi i gång undersökningen :idea:

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 04, 2005 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle gärna köra Linn rakt igenom men vissa bitar är dom helt enkelt inte bäst, tillnärmelsevis prisvärdast eller tillförlitliga nog för. Tyvärr. När en Denon-receiver för fem papp sparkar Linn-arsel på tillförlitlighet, hanterbarhet, vettighet i urvalet av tillgängliga features och allmän buggfrihet, då måste man knyta åt skygglapparna ordentligt för att klara av att skita i allt utom ljudkvalitet. Gjorde just det och köpte 5103 iofs :), men det tog emot. 5103'an är ett skämt på allt utom sin brutalt prisvärda ljudkvalitet. DVD-spelare går också prata länge om, börjar på 45 papp och även om man kliver upp till 100 så kommer burken vara ohjälpligt efter på deinterlacing och hanterbarhet inom väldigt kort tid. Efter, som i att burkar för en tjugondel av kostnaden kommer vara bättre rent tekniskt. Skulle man ha lagt dom 100 för två år sen hade man inte ens fått ha burken mer än halva tiden eftersom den spenderat halva sin tid på reparation..

Så.. egentligen skulle jag gärna vara 100%'are, men det är omöjligt än så länge. Det skulle vara omöjligt även om jag var miljonär, alltså.

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 04, 2005 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

*springer och hämtar flame-suiten* :twisted:

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 04, 2005 21:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig daniel.n att när det gäller dvd och Linn så har vi med mer ordinär ekonomi det inte särkilt bra försspänt!

Alternativet inom rimlig prisram heter dessvärre sällan linn :cry:

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 00:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visserligen relativt nyss jag råkade trampa i Linn-träsket, men Classic Movie DI måste jag anse vara ett mkt prisvärt paket.
När man går vidare och aktiverar systemet börjar det kosta...

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Håller med dig daniel.n att när det gäller dvd och Linn så har vi med mer ordinär ekonomi det inte särkilt bra försspänt!

Alternativet inom rimlig prisram heter dessvärre sällan linn :cry:
Ja, det är synd att Linn inte har någon instegsDVD.
Är dock säker på att det filar på en sådan sedan en tid tillbaks - men som blivit försenad pga av främst Artikulat men också chakra projekten.
Linn verkar ha missbedömt tiden de behöver lägga ned på de projekten :wink:

Jag tror att Genki/Ikemi försvinner o ersätts av två mini-Unidiskar.
Varför?
Jo... strippa en SC från det inbyggda 5.1 försteg/processor så har man en Uni 3.1 för en 20-25k eller så.
Samma operation på en Classik Movie bör ge en Uni 4.1 för ca 10-15!

Så Linn HAR redan grejjerna, det är tiden som saknas.
Man kan anta att det kommer en hel del nyheter från deras R/D bara Artikulat/chakra/Komponent går till produktion. O jag tror Linn fixar budget DVD som en av de första sakerna!
Sedan borde väl en budget Exotik komma som ersätter Kolektor (fast med 5.1 funktioner förståss)
Tror inte Linn tar fram några nya rena 2-kanal produkter!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 05, 2005 12:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Classic Movie DI
Jo den är prisvärd då man får både dvd+försteg+tuner+slutsteg och så pass bra att man kan häkta på externa slutsteg med gott resultat.

Nakdelar är ju att den inte stödjer lika många format som vissa billiga 1000 kr DVD-spelare gör och jag misstänker att projektor fantasterna har en del anmärkningar.

Och för mig då som tänker gå i graven med min LP-12:a så blir det också lite småkrångligt att häkta på den... och en gammal Lk1:a känns inte helt okej! Om nu Linn saluför en sådan pickup som Adikten bör dom ju rimligtvis kunna ta fram en relativt billig MM-förstärkare :?
Känns som att man sviker oss som fortfarande vill spela Vinyl men inte vill gå på en dyr MC-pickup med tillhörande Linto :cry:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 15:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Jan har rätt, det vore väldigt konstigt om Linn inte "bryter ut" ut dvd/cd spelaran från de integrerade modellerna och erbjuder dem ganska snart på marknaden. Nu kostar ju intro modellen unidisk sc ca 45 tkr och det tror jag de flesta tycker är rätt mycket pengar, även om man verkar få väldigt mycket prestanda för pengarna.
Kan man hoppas på att nykomlingarna hamnar i ungefär samma prisklasser som Genki och Ikemi och med lite högre cd prestanda och dvd? Då tror jag Linn kommer att få sålt en hel del av dem.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas med dig, Ulf,
Sedan går det liksom inte att sälja dem om man får en Movie DI resp SC för bara lite mer..

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 06, 2005 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

KÖr med Linn oftast men eftersom cd är långt borta i prioritet så har jag en Arcam cd som är långt ifrån felfri.
Kassettdäcket är ett technics av naturliga skäl :D

På övervåningen där jag har min tv har jag inte en pryl Linn

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 07, 2005 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man analyserar resultatet av röstningen så kan man se att det är en rätt så bra spridning och jag tycker nog att det är lite sunt att vi har denna spridning :?

Tyder också på att det är ett väldigt trevligt och tolerant forum där vem som helst som är lite nyfiken på Linn kan delta!

Vi kanske kulle slå oss ihop och skriva en önskelista till Linn :wink:

1) En instegs DVD för runt 20 lakan
2) Ett billigare hemmabioförsteg med MM-ingång för runt 20 lakan....
3) m.m.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 01:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enstaka icke Linn då för min del önske del till linn ett separat MM steg för låt oss säga 5-6 tusen. eller kaske ett pudget MM/MC steg för runt 8-10 tusen.

Tänker förövrigt oxå gå i graven med min LP12a.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 08:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara 33 röster så här långt... Fler medlemmar får gärna rösta så det blir bättre statistisk tyngd på det!

Jag röstade på att även ha någon enstaka annan produkt, men det är för att jag helt enkelt inte äger ett komplett Linn-system (högtalarna...). Men jag strävar ju dit, så en dag blir det alternativ ett istället. 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är Linn bra, annars hade jag inte suttit med ett komplett Linn-system (förutom skivspelaren).

Resonerar jag som så att det finns många Linnprodukter som jag inte skulle funderar över vid köp av just den typen av produkt, utan att jag istället ser andra märken som har mer intressanta produkter av den typen, då blir det alternativ 3 - att jag är redo att blanda friskt.

Handlar mycket om prissättningen, där det för många är för dyrt med instegsmodellerna och ska man uppgradera blir Linns produkter väldigt dyra och ett stort steg från instegsnivån.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 08, 2005 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använder bara Linn i primärsystemet (CD, stärkare, högtalare) men använder annat där Linnprylar saknas (hörlursförstärkare Naim, hörlurar Grado) eller prion inte är lika hög tex DVD-spelare, radio

Jag har dock aldrig valt något annat märke pga högre prestanda faktiskt.
Jag tror inte att jag kommer att göra det heller pga byggbarheten, speciellt med slutsteg-aktivafilter-högtalare. Här är nog Linn totalt överlägsna, konstigt att inte någon annan jobbar hårdare med detta!

Källa/försteg skulle jag kunna byta till någon konkurrent om de kom med en rejält bättre produkt i rätt prisklass.

Naim ligger ju hela tiden och lurar i bakgrunden, de har ju så coola burkar!
De kör ju med aktiva filter oxå, helt inkompatibelt med Linn så klart :cry:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00