selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 25, 2005 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I förrgår när jag skulle jämföra skillnaden på Exotik och AV5103 upptäckte jag att det inte är mycket som skiljer dessa två försteg på 2-kanal. I vissa fall var till och med röst och sång bättre i 5103:an men jag skulle utan tvekan välja en Exotik p.g.a. helhetsintrycket. Om man tänker på att det faktiskt går att få tag i ett begagnat 5103 till bra pris så är detta definitivt ett intressant alternativ för er som går i tankarna på att köpa ett bättre nytt eller begagnat försteg.

Tidigare i år ägde jag en Kolektor (S/N 1254) och en Kairn Pro (S/N 5078) samtidigt och i det fallet var det lika liten skillnad som i ovanstående test. Jag tyckte att Kairn borde vara bättre så efter lite hjälp med diverse trix och knep fick vi Kairn ett spela ifrån Kolektorn. Detta visar dock att det är väldigt lite som krävs för att någonting ska prestera ännu bättre.

Edit: Rättstavning
Edit: Karin

Last edited by Roland on Wed May 25, 2005 16:56, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 13:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant! Två frågor.
1.Hur pass ny var 5103? Var det första eller andra generationen?
2.Vad gjorde du för tweaks med Kairnen för att få den att låta bättre?

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man säga att folk verkar tycka att SC/5103/Exotik ligger i någorlunda samma 'division', jämfört med t.ex. Kolektor? Dvs att hoppet Kolektor till vilken som helst av SC/5103/Exotik, rent förstegsmässigt, är otroligt mycket större och mer påtagligt än hoppen mellan SC/5103/Exotik sinsemellan?

Jag har inte själv jämfört från 5103 och vidare uppåt (eller åt sidan elelr vad det nu blir.. :)), men upplevde klivet från gammal Kolektor till ny 5103 som sanslöst stort, haksläppsnivå rentav. Kan man verkligen få den typen av skillnad igen, vidare uppåt, eller är dom skillnaderna på mer sansad nivå?

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
1.Hur pass ny var 5103? Var det första eller andra generationen?
Jag vet inte exakt men displayen var blå. Det borde väl innebära att det var generation två eller hur? :oops:
daggen wrote:
2.Vad gjorde du för tweaks med Kairnen för att få den att låta bättre?
Drog åt muttern på undersidan som håller fast nätdelen.
Satte säkringen rätt väg. :shock:
Lät den komma upp i bättre arbetstemperatur dvs bli varm.

När vi gjorde testet kopplades Kolektor ut och Kairn in med exakt samma ström och interconnect. Det är så en testlyssning måste jämföras för annars är det inte en rättvis jämförelse.

Edit: Karin

Last edited by Roland on Thu May 26, 2005 09:04, edited 2 times in total.

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 13:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bra slutsats tycker jag. Håller med om att steget från Kolektor till SC/5103/Exotik är enormt! Måste vara de mest prisvärda uppgraderingarna man kan göra om man har en Ikemi.

Tycker dock såhär ungefär:

Wakonda/Majik ---->-----Kolektor/Kairn-------->--------->----------SC/5103--->---Exotik

Ja, ni förstår ungefär :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolektor....................................................................................Exotik.............................Kisto..........................Klimax
||==========================================||================||==============||
.................................................................................................Kinos

Grattis Jan!

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Kolektor....................................................................................Exotik.............................Kisto..........................Klimax
||==========================================||================||==============||
.................................................................................................Kinos

Grattis Jan!
Tack, men gör en likadan på CD sidan kanske jag gråter över att inte ha en 12'a
Har fortfarande INTE hört CD12, skandal! (eller tur för mig...)

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 16:39 
Site Admin
Site Admin

<nag>KAIRN heter den, Roland! ;)</nag>

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 20:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Jag har vid 2 tillfällen jämnfört min 5103 (sen model) och Exotik, en gång
hos min handlare och i förra veckan i min egen anläggning. Resultatet blev det samma min 5103 stanner kvar. Jag vet att detta inte är i linje med den vedertagna uppfattning på detta forum men så är det.

Mina intryck
Exotik är (mer) upplöst, tydig och nuancerat men saknar vad som på engelska kallas immediacy ungefär: Närvaro (känsla) på Svenska. Med 5103 kan jag (nästan) ta i musiker och instrument detta är inte fallet med Exotik. Från ett logisk perspektiv bör mer tydig+mer detaljer = bättre men vad som Exotik saknar er hastigheten som 5103 har. 5103 är en god del snabbare vilket var lite svårt att fånga med Katan, men enkelt med Naim Allea. I en ideal värld vill jag självklart ha det bästa från båda men skal jag välja så vinner 5103 klart.

Helt klart är att Exotik är ett mycket kvalificerat försteg, men som förmedlare av musikens känsla så är (för mig) 5103 ett bättre valg.

Lite (önödig ?) info: Hos handlaren var kring utrustning Uni1.1/2250/Katan. Min egen anläggning är Uni 1.2/2250/Naim Allae/Silver interc. 0.5m/Naim strömlist.

PS: Den speciella (?) stavning beror på mitt Danska påbrå och avsaknad av stavnings program..

Post subject:
PostPosted: Wed May 25, 2005 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klart imponerande svenska för en dansk må jag säga, många svenskar har t.o.m. en del att lära :). Mycket intressanta slutsatser också. Nog för att jag är otroligt nöjd med min nyköpta 5103 men lite vatten på kvarn (medhåll) är aldrig fel! :lol:

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har fått uppfattningen att ny elektronik i dag kräver mycket längre inspelningstid än på den gamla goda tiden... -80 & -90 talet.

Och att man skall kanske vara lite försiktig med jämförelser av na produkter om de inte är rejält inspelade.
Kanske 100-200 timmar... jo det låter som väldigt lång tid men vet att många upplever att det är på det viset. Och det gäller inte bara Linn då.

Så man skall nog ta det med en nypa salt när någon upplever en nyare Linn produkt som sämre än motsvarande äldre :?
Jag har i alla fall aldrig hört en nyare produkt från Linn som inte slår den äldre?

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 20:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Låter som en dålig affärsidé annars

Post subject:
PostPosted: Sun May 29, 2005 22:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Helt rätt med inspelning, den avlyssnade Exotik har gått som demo i 250-300 timer så..

I övrigt så är Exotik "ny" Kairn och Kinos "ny" 5103....

Audiman

Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Så man skall nog ta det med en nypa salt när någon upplever en nyare Linn produkt som sämre än motsvarande äldre :?
Jag har i alla fall aldrig hört en nyare produkt från Linn som inte slår den äldre?
Det är väl rimligt att anta att en ersättare ska vara bättre, men i detta fallet är det väl så att Exotik egentligen ersätter kairn snarare än 5103? 5103 var ju trots allt dubbelt så dyr som en Exotik är idag.

Post subject:
PostPosted: Tue May 31, 2005 10:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det stämmer. Fast jag tror inte att linn har tänkt i dom banorna riktigt...
5103 är en surroundprocessor med helvetes massa funktioner och Exotik är främst ett 2 kanals försteg.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00