selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Äldre Karik
PostPosted: Fri Apr 22, 2005 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har funnit på highfidelitys sida att de säljer en äldre karik för 2500 sek. De erbjuder 3 månaders öppet köp men kan inte garantera något. Det går inte att byta laser på den. Visst är priset lockande. Jag har ingen linnspelare för tillfället och hade en strategi och det var att köpa först en begagnad genki, för att sedan gå till ikemi. Men just nu skulle jag ha råd med den här kariken men det kanske är dum gabmling. nån med åsikt?

ed

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 22, 2005 16:05 
Site Admin
Site Admin

Jag skulle lägga de extra tusenlapparna och skaffa en Genki istället. Priset är ju trevligt på Kariken, men så är det också en tidig modell utan switchad nätdel. För att den ska komma någorlunda till sin rätt behöver du köpa till en Numerik, och till och med då är jag tveksam till att det blir bättre en Genki med tanke på åldern på prylarna. Karik+Numerik av senaste modeller tycker jag blir bättre en Genki dock.

Det beror lite på hur ekonomin ser ut - det kan ju vara något att köpa som ett kul experiment iofs, men som sagt - i längden tror jag det blir bättre att skaffa den där Genkin istället...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 22, 2005 16:43 
Site Admin
Site Admin

Om jag för sakens skull vill argumentera emot Ayn:s råd kan man å andra sidan se det som att du har en helt ok spelare under tiden du sparar pengar till en Ikemi eller ev. efterföljare. I så fall är Kariken en billig investering som ger ett ok ljud medan du inte fördröjer sparandet till en Ikemi särskilt mycket.

Å andra sidan så om du köper en Genki av en butik och sedan efter 1 år byter in den mot en Ikemi så tror jag knappast du tappar många kronor under tiden.

Äh, blev inget klokare av att fundera över saken. :roll: Jobbigt med sådana här I-landsproblem.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 22, 2005 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karik har en fördel, den har en släde som luktar "High End".
Gamla top of the line prylar HAR en charm...
Jag skulle demat den mot en beg Genki - sedan vet du ju direkt om merpriset är värt det eller inte.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 23, 2005 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag instämmer i ovanstående råd att dema den ordentligt mot eventuella alternativ. Jag tycker ärligt talat inte att Karik är tillräckligt bra. Karik/Numerik är en annan sak.

Sen beror det väl lite på din ekonomi också. Om du har råd att kanske förlora 2500:- så chansa och köp den. Det finns ju en god chans att den håller ett bra tag.

/Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00