selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

Ska jag uppgradera mitt centerslutsteg?
Poll ended at Mon Mar 28, 2005 16:04
Jomenvisst 57%  57%  [ 4 ]
Nej, spara pengarna till chips, dipp och cola. 43%  43%  [ 3 ]
Total votes: 7
Author Message
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 16:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

På uppmaning av Isobarik så lägger jag nu ut en omröstining angående min centerslutstegsuppgradering (jag älskar långa ord). Ska jag köpa LK140 till centern och flytta bak LK85an och därmed på allvar öppna för ett kommande inköp av ett riktigt bioförsteg och med andra ord få en ren LINN-bio. Detta är väl inte en av de seriösaste frågor man kan ställa, men jag har hållit mig från uppgraderingsträsket 1,5 år nu och har i stort sett hållit mig från forumet i samma utsträckning. Nu kanske jag kan öppna för en återkomst...:-)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att kombinera dina två system bör ge mest för pengarna.
dvs byt Genki/Kolektor/Sherwoodrecievern/Samsung DVD-spelaren mot en Unidisk SC.
Spara tills du kan det.

Sedan ska du ju helst ha samma kvalitet på frontar/slutsteg så en 140 därefter vore inte fel - men en SC i ditt system ojojoj !

Att köpa en beg 5103 ger ingen effekt innan du har en bra CD/DVD...

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 18:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Men även om jag skulle gå på en SC så behöver jag ju ett slutsteg för mina bakkanaler....:-) Jag kan ju erkänna att SC har snurrat i mina tankar många varv, men som jag skrev i förra meningen innebär det ju ändå att jag ligger minus ett slutsteg om jag bara köpar den...

Märker ni att jag söker anledningar till att få köpa LK140-steget?

(Kan någon snäll moderator flytta denna tråd till den vanliga Linndiskussionen, jag råkade lägga den fel.)

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klart att du ska ha ett till steg:D
lk 85 till bakkanalen är mer än tillräckligt.

Post subject:
PostPosted: Fri Mar 18, 2005 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[OT-mode]
Jag tycker du skulle ha skrivit "mina centerslutstegsuppgraderingsplaner" istället för att få ett ännu längre ord
[/OT-mode]

En Classik Movie DI röstar jag på, på det sättet får du en komplett Linn-rigg för "lite" pengar när du byter in/säljer övrigt

eller vill du lägga mer pengar Unidisk SC + LK140/LK85/LK100

att bara skaffa ett LK140 lär inte bli ett stort lyft

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 00:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Efter några wiskey så kom jag på att jag var tvungen att editera mitt inlägg lite, ni får ursäkta om det blir lite hoppigt...:-)

En Movie DI är ju inte ett helt dumt förslag egentligen. Frågan är vad jag skulle hamna på i mellanskillnad vid inbyte av allt det övriga och vad det skulle göra åt väljudet. Risken med en DI är ju bara det att suget efter en SC blir för stort när pengarna väl finns om ett år eller så....

Man ska också ha i åtanke att det inte handlar om att bara köpa ett LK140, som jag tidigare nämnt ligger ju planerna på ett komplett LINN-system och då måste jag ju ha ett slutsteg till för att nå dit och då måste mina centerkanalslutstegsuppgraderingsfunderingar (nu blev det ännu längre) verkligen analyseras in i minsta detalj. Eftersom att jag för tillfället inte har pnegar till mer än en begad LK140 så accepterar jag att det inte blir ett enormt lyft, vissa uppgraderingar innebär ju att det kan stå ganska still tills nästa uppgradering kommer...

Jag är tacksam för alla kommentarer som kommer in här för det kan självklart hjälpa mig att komma på rätt spår. Även om hjärnan delvis låst sig vid en viss väg, ni känner säkert igen syndromet.

Man ska ju se det enligt följande:

Jag kommer inte att satsa på att byta slutstegen på mina aktiva Kaber, jag behöver ett slutsteg till mina bakkanaler för att kunna gå vidare och det känns delvis som ett steg åt sidan att satsa på en DI. Visst är min dryga 5 år gamla DVD-spelare dålig med dagens mått mätt, men jag kan leva med den tills dess att jag får råd med en SC eller motsvarande.

Är det ingen annan som är i en liknande situation?

Nu börjar denna tråd att urarta till en riktigt seriös diskussion, jag som trodde att alla bara skulle säga att jag skulle köpa det för att få en LK140 på Ekwalen och en Lk85 på bakkanalerna för att sedan enkelt kunna gå antingen på en 5103 eller en SC... :shock: 8) :D

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köper du en Classik DI behöver du inga fler slutsteg. Bakkanalerna drivs av DI och LK85 gör säkert fortsättningsvis ett bra jobb med Ekwall?

Ett 5103 hjälper väl inte speciellt mycket för hemmabiodelen iaf, visst låter det lite bättre med befintlig DVD. Men då är du låst till DTS, 5103 har inte stöd för SACD/DVD-audio i flerkanal

Men är 2-kanal prio (som i mitt fal)l är inte ett 5103 en så dum idé.

Ett bättre val är väl en Exotik i såfall, för att sen när pengar finns köpa Unidisk 2.1/1.1. MC skrev ju en bra guide för att koppla in en "vanlig" DVD-spelare

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 19:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tvåkanal är prio i mitt fall.

Vad gäller DVD-audio och SACD så kommer väl de systemen eventuellt på sikt, jag känner inte att jag behöver leda väg vad gäller de systemen.

Hur är DIn som cd i förhållande till en Genki? Jag har tyvärr tappat mycket av min känsla för de olika produkterna under mitt inköpsuppehåll. Det var behövligt men tråkigt att leva i inköpscelibat...

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MrAlgen wrote:
Hur är DIn som cd i förhållande till en Genki?
Enligt Tonläget är en Movie något bättre än Genki, Kolektor, LK140 - dvs ett steg i sidled från ditt nuvarade system.
Det är därför jag tidigare rekomenderat en Unidisk SC.
Ta reäla steg vid en uppgradering!!
Spara tills du kan det.
Men om du vill köpa en LK140 nu, gör det... den har du ju nytta av när du senare köper SC'n :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 22:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Men om du vill köpa en LK140 nu, gör det... den har du ju nytta av när du senare köper SC'n :wink:
Precis vad jag också tänkt... 8) :D

Ganska onödigt att starta en omröstinig om något man bestämt sig om till 90% kan man tycka. Men det har ändå hjälpt mig att tänka om lite för framtiden efter LK140-inköpet...

Tyvärr har jag många andra saker jag funderar/måste att lägga pengar på i vår/sommar så jag måste bromsa mina SC-planer lite. Det är ju snart dags att förnya säsongskortet till Luleåhockeys matcher och jag behöver nya däck till bilen plus mycket annat elände. Dock funderar jag på att spola säsongskortet för de tänker höja priset till 7000 på den plats jag har nu. Det är iofs en av de bästa platserna man kan ha, men ändå känns det dyrt.

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2005 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok är 2-kanalsljudet prio så är inte CMS DI rätt väg att gå.
Eftersom du pratade om aktiv center etc så tog jag för givet att det var hemmabio som gällde.

Då är det ju Undisk SC som gäller eller eventuellt
Ikemi + Exotik eller
Ikemi + 5103
om man vill ta uppgraderingen stegvis

/Tomas

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00