selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Byta motor på LP12
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 17:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hur mycket slits egentigen motorn på en LP12? Bör den bytas med vissa intervall och i så fall hur ofta?

Post subject: Re: Byta motor på LP12
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Hur mycket slits egentigen motorn på en LP12? Bör den bytas med vissa intervall och i så fall hur ofta?
De säger nog till då du lämnar in den på klinik om den skulle vara slut.

Post subject: Re: Byta motor på LP12
PostPosted: Wed Mar 09, 2005 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Hur mycket slits egentigen motorn på en LP12?
Minimalt. Det enda den behöver efter några år är en liten droppe olja precis vid lagret. Men olja inte själv, då olika oljor kan reagera med varandra och få motorn att gegga ihop. Linn har en olja avsedd för stål-bronsbussningar som de skickar till handlarna.

Nyare motorer sägs vara lite bättre, men jag kan inte uttala mig om det utan att ha jämfört. Alla motorer bygger på samma design, men firman har bytt namn (köpts?) några gånger. Philips->Airpax->Premotec.

Sedan är det också så att alla exemplar av dessa motorer har olika grad av avvikelse från en perfekt rotation. I arbetet med den nya motorstyrningen (som nu går under arbetsnamnet Uddevalla :) och kommer att anpassa sig till varje motor för att den ska gå så rent och tyst som möjligt) har jag mätt upp några exemplar och variationen i kraft i varje motor var mellan 5% och 10%. Alltså: alla motorer går i rätt fart, men de drar mellan 5 och 10% ojämnt under ett varvs rotation. På en synkronmotor innebär detta vibrationer.

Det här borde innebära att vissa exemplar låter bättre än andra (såvida inte motorstyrningen kompenserar bort det alltså), men hur stor skillnad det i praktiken gör för återgivningen kan jag inte uttala mig om förrän Uddevalla är helt färdig.

mvh,

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 13:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bytte min motor för en månad sedan. Den gamla motorn var troligen från 1977 och var rätt slut faktiskt. Det var omöjligt att starta 12:an och få rätt hastighet utan att ge tallriken lite hjälp. Man ger väl tallriken en liten skjuts ändå (som omtänksam Sondek-ägare), men i detta fall var det alltså OMÖJLIGT att få upp rätt hastighet utan manuell hjälp...

Nu blev det till slut bra i alla fall och jag märkte också att det var lättare att få på 45varvs-adaptern som hör till Valhallan. :)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 13:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men en -88:a bör med andra ord funka utmärkt?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Men en -88:a bör med andra ord funka utmärkt?
Har du problem eftersom du frågar? Det märks ju om motorn "segar" sig, och då borde du kanske byta så att säga... 8)

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast å andra sidan är det nog inte så lätt att höra om spelaren inte är helt "pitch accurate" alla gånger.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 16:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nä jag har inga problem. Fast vid ett par tillfällen har hört svaga men konstiga ljud, dels ett högfrekvent vinande, dels ett mer "thj thj thj thj..."-liknande läte. Båda har dock försvunnit efter att den stått och snurrat en stund.

Edit: Från skivspelaren alltså, ej högtalarna om någon undrar...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
Nä jag har inga problem. Fast vid ett par tillfällen har hört svaga men konstiga ljud, dels ett högfrekvent vinande, dels ett mer "thj thj thj thj..."-liknande läte. Båda har dock försvunnit efter att den stått och snurrat en stund.
Hmmm, det där känner jag igen. Undrar om det kan ha något att göra med remmen?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Klanters wrote:
yepp - Troligen remmen, kolla om den slirar

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:

jag hade samma problem på min gamla tolva och jag beställde en ny.
motorn är nog kass!? rem som slirar!? väldigt konstigt.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 22:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

monkeydevil wrote:
Tror inte det. Remmen är ny.

Vilket som, har bara märkt det vid några enstaka tillfällen och det har som sagt försvunnit efter en stund, men nästa gång jag lämnar in den ska jag fråga om saken.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 10, 2005 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
vid ett par tillfällen har hört svaga men konstiga ljud, dels ett högfrekvent vinande, dels ett mer "thj thj thj thj..."-liknande läte
Det där med högfrekvent vinande känner jag inte igen, men ett tickande/thj thj thj -ljud var förr inte ovanligt från nya motorer. Framför allt de med det gamla Linn-motorlagret med fjäder och kula hade sådana ljud för sig. Efter en tids inkörning brukade detta ljud försvinna, men det kan dyka upp igen om man byter ut det nämnda Linn-lagret.

Värt att tänka på är att då Linn monterar motorn hårt i topplattan (med syftet att vibrationer ska ledas bort från motorn), så hörs alla sådana här ljud extra tydligt. De behöver inte betyda att LP12:ans prestanda är försämrad, men är de så höga att man hör dem från andra änden av rummet bör man kolla upp det.

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 06, 2006 22:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har problem med ett "thj thj thj -ljud" från motorn som Lejonklou beskriver. Är det att byta motor som gäller då? Vad kostar en ny motor? Eller går det att byta "bara" lager?

Jag har kollat och det är inte lätt att komma åt att smörja, det är så tight mellan remskivan och axeln.

Tacksam för synpunker!

(Jag har en gammal LP12:a)

Post subject:
PostPosted: Thu Sep 07, 2006 07:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ahansson, jag använde en smal krympslang som jag krympte fast på oljeflaskans pip, en flexibel slang eller en liten bit sugrör sugrör kan man lätt få in under remtrissan.

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00