Klanters wrote:
Hur mycket slits egentigen motorn på en LP12?
Minimalt. Det enda den behöver efter några år är en liten droppe olja precis vid lagret. Men olja inte själv, då olika oljor kan reagera med varandra och få motorn att gegga ihop. Linn har en olja avsedd för stål-bronsbussningar som de skickar till handlarna.
Nyare motorer sägs vara lite bättre, men jag kan inte uttala mig om det utan att ha jämfört. Alla motorer bygger på samma design, men firman har bytt namn (köpts?) några gånger. Philips->Airpax->Premotec.
Sedan är det också så att alla exemplar av dessa motorer har olika grad av avvikelse från en perfekt rotation. I arbetet med den nya motorstyrningen (som nu går under arbetsnamnet Uddevalla

och kommer att anpassa sig till varje motor för att den ska gå så rent och tyst som möjligt) har jag mätt upp några exemplar och variationen i kraft i varje motor var mellan 5% och 10%. Alltså: alla motorer går i rätt fart, men de drar mellan 5 och 10% ojämnt under ett varvs rotation. På en synkronmotor innebär detta vibrationer.
Det här borde innebära att vissa exemplar låter bättre än andra (såvida inte motorstyrningen kompenserar bort det alltså), men hur stor skillnad det i praktiken gör för återgivningen kan jag inte uttala mig om förrän Uddevalla är helt färdig.
mvh,