selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 17:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 02, 2017 23:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Väldigt off topic:
Är det ditt fd. Isobarikfilter som Tykho köpte?

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 02:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
HCL wrote:
Bill50x wrote:
HCL wrote:
Jag fattar dock inte varför ni håller inne med vilken komponent som ni tyckte hade en avgörande påverkan. Det måste inte vara en universal sanning. Det räcker väl att det föll ut på det sättet där och då. Det skulle nog göra det lite mer intressant för oss andra att följa nuvarande diskussion.
Norrlänningar är ett sävligt släkte, låt det ta tid. Speciellt den manliga delen, uppvuxen på snöskoter, hembränt och med en prilla under läppen är vana att ta det lugnt jämfört med oss stressade sta'bor :D

/ B
Ja, sådan är vi (är nämligen också från Norrland, med gener från mellersta Norrlands inland...).
Hej HCL med flera......
Skrev tidigare i denna tråd att jag håller på att tömma huset efter mamma,ska/måste vara klar på söndagkväll/natt.
Kör nonstop 7.00 till minst 23.00 varje dag,nu efter 01.00 och 7.15 kommer en flyttbil....så snabbt isänh ngr timmar.
Som jag skrev tidigare,håll ut...jag vill skriva om och runt omkring våran märkliga upplevelse.Men just nu känns det som jag håller på att dräpa mig.
Ringde en kompis ikväll och han ska hjälpa till hela helgen,skönt att såna vänner finns,han skulle annars åkt ner till sambon o dottern i Umeå.

Så trots sävlig norrlänning,jag lovar inte denna gången ;-),kul att höra att du HCL har kopplingar hit upp.
Hej så länge......

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 08:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Dec 23, 2011 02:49
Posts: 377
Bill50x wrote:
Jag minns tidiga system, med en LP12:a, en Naim förstärkare och högtalaren Sara. Alternativt Kan. DET lät verkligen illa. Vem minns inte de "skojiga" pickuperna K5 och K9? Lät svängigt och kul mellan vecka 3 och 8, sedan var de bara kassa. Och mellan vecka 3 och 8 var det inte så roligt rent ljudmässigt heller.

Nix, det är absolut mycket bättre idag och ett bra intrimmat system med DS och Exakt kan verkligen leverera.

/ B
Blir fundersam,1983 köpte första 12'an med Ittok/Linn Basik puppa.Sen Linn Asak MC-puppa efter det har det rullat på,1985-86 LK1/LK2,Kan rullade också in.

Fick hjälp i början av Göran Rudling samt Per på Fru Musica i Umeå,numera HF Stockholm.Lärde mig snabbt och blev nästan fanatisk på installationens betydelse.
Har ALLTID låtit kanon utom de första stapplande stegen,men då fick jag hjälp.I lilla Boden blev mitt Lilla Linnsystem rätt känt,ingen var annat än imponerade.

Allt växte med kunskap och systemutbyggnad,känns utan att veta Bill som att installationen inte var hundra på den tiden hos dig.

Nu hinner jag inte skriva mer idag.....

_________________
Source first, Foundation first.....depends on each other Image = Stampa Takten Image


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
sportbilsentusiasten wrote:
smirre67 wrote:
Det är ju tur att man har raggartolvan kvar så man kan jämföra pre-cirkus mot cirkus och Kore, dock skulle man ju behöva ha samma pickup på båda spelarna.
Kan du utveckla detta är du snäll?
Har ju varit en debatt genom åren pre-cirkus vs cirkus.
Till forumbesökare: Vad är er erfarenhet?
Många intressanta diskussioner i denna tråd. Ovan är en.
No takers?

Förövrigt har jag svårt att förstå vad som testades och mot vad. Men det får vi veta senare.

PS
Räknas man in som Norrlänning om man är född i Jukkasjärvi, men förvisad söderut? 8)


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 17:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Jukkasjärvifödda måste ju nästan räknas in som norrlänningar, frågan är ju sen om du uppfyller kriterierna som Bill50x påtalade :D, hembränt, lingondricka, frysen full med tjuvskjutet älg och renkött mm.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
smirre67 wrote:
Jukkasjärvifödda måste ju nästan räknas in som norrlänningar, frågan är ju sen om du uppfyller kriterierna som Bill50x påtalade :D, hembränt, lingondricka, frysen full med tjuvskjutet älg och renkött mm.
dricka och frysen full = check!
...med dåligt med hemkört och tjuvskjutet kött. Räknas det att man är grym på vapen o allmän förstörelse? (arbetat som officer) 8)


Top
   
PostPosted: Fri Mar 03, 2017 21:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
sportbilsentusiasten wrote:
smirre67 wrote:
Jukkasjärvifödda måste ju nästan räknas in som norrlänningar, frågan är ju sen om du uppfyller kriterierna som Bill50x påtalade :D, hembränt, lingondricka, frysen full med tjuvskjutet älg och renkött mm.
dricka och frysen full = check!
...med dåligt med hemkört och tjuvskjutet kött. Räknas det att man är grym på vapen o allmän förstörelse? (arbetat som officer) 8)
Det ligger lite i dina referenser att du kan ha frikort in i region Norrland :D

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 00:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
För mig så är det viktigaste med en anläggning att den ska få mig att vilja spela skiva efter skiva efter skiva.... osv

Det ska vara kul... drag under galorserna

Det finns en del av fjollträskarna som har hamnat i galen tunna som sitter och lyssnar på detaljer fast draget har försvunnit.

Jag hoppas Linn hittar tillbak till draget, men tills dom gör det så kommer jag att köra på min lp12:a och en annan streamer som jag tycker är kul.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Last edited by Stigo on Mon Mar 06, 2017 16:04, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Stigo wrote:
Det finns en del av fjollträskarna (chokladdryck) som har hamnat i galen tunna som sitter och lyssnar på detaljer fast draget har försvunnit.
Så rätt, så rätt. Som gammal 08 försöker jag undervisa mina vänner om att lyssna på helheten, på om musiken engagerar istället för att snöa in på detaljer. Man kan diskutera en hel lördagskväll huruvida vibratot från en fiolsträng låter rätt men om man förstod musiken spelar tydligen mindre roll?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
chokladdryck?
Vad menas...


Top
   
PostPosted: Sat Mar 04, 2017 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Stigo wrote:
För mig så är det viktigaste med en anläggning att den ska få mig att vilja spela skiva efter skiva efter skiva.... osv.
Precis vad det handlar. Känner man så, är anläggningen BRA! :D

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Mar 05, 2017 21:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 20, 2015 15:32
Posts: 384
Location: Haparanda
Stigo wrote:
För mig så är det viktigaste med en anläggning att den ska få mig att vilja spela skiva efter skiva efter skiva.... osv

Det ska vara kul... drag under galorserna
Var förbi hos jussip i kväll och vi hade en lite lyssningssession, vi jämförde 3 pressningar av Jethro tulls "Stand up"
Första skivan var ursprungspressningen och musiken var medryckande och stampatakten till Keltik infann sig direkt, nästa version som hamnade på tolvan var EMI 100 pressningen ljudet var bättre och klarare men det fattades något, ingen av oss fick igång fötterna, den sista versionen var den remixade versionen gjord av Steven Wilson, nu kom fötterna igång igen och jag måste verkligen säga att denna remix är värd varenda krona, toppresultat om jag får säga, var tvungen att logga in på Ginza och göra en beställning direkt när jag kom hem.

Så det gäller även att hitta pressningarna som spelar bra.

_________________
Källor: 2 x LP12 MM/MC, OPPO BDP-105
Försteg: KK, Uphorik
Slutsteg: 3 x 2250
Högtalare: Espek, Sumiko S.9
Det mesta som spelas är Svart

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd


Top
   
PostPosted: Mon Mar 06, 2017 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
smirre67 wrote:
Stigo wrote:
För mig så är det viktigaste med en anläggning att den ska få mig att vilja spela skiva efter skiva efter skiva.... osv

Det ska vara kul... drag under galorserna
Var förbi hos jussip i kväll och vi hade en lite lyssningssession, vi jämförde 3 pressningar av Jethro tulls "Stand up"
Första skivan var ursprungspressningen och musiken var medryckande och stampatakten till Keltik infann sig direkt, nästa version som hamnade på tolvan var EMI 100 pressningen ljudet var bättre och klarare men det fattades något, ingen av oss fick igång fötterna, den sista versionen var den remixade versionen gjord av Steven Wilson, nu kom fötterna igång igen och jag måste verkligen säga att denna remix är värd varenda krona, toppresultat om jag får säga, var tvungen att logga in på Ginza och göra en beställning direkt när jag kom hem.

Så det gäller även att hitta pressningarna som spelar bra.
Intressant att du tar upp detta. Re-mixar kan givetvis vara bra, men ofta så är de gjorda för att medelnivån (volym, inte kvalitet) skall hamna på samma (eller högre nivå) som majoriteten av musik som görs idag och som ligger på en ljudnivå som kräver att dynamiken begränsats kraftigt. Detta medelnivåjagande (även kallat Loudness War) har kommit in som ett alternativmål - ofta viktigare än att mixen blir musikaliskt bra. Här är ännu en orsak till att musikupplevelsen inte alltid når den nivå som den skulle kunna nått. Trist!


Top
   
PostPosted: Mon Mar 06, 2017 15:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Mar 25, 2007 23:23
Posts: 245
Location: Västerbotten
Pratade med en Linnhandlare idag som tyckte att det sista riktigt bra slutsteget som gjorts av Linn är 2250, det sista steget som fokuserade fullt ut på det musikaliska. Han sa att sedan dess har Linn konstruerat steg som mäter bättre och bättre men tappat mer och mer vad det gäller det musikaliska. Han nämde instegspaketet majik dsm + majik 109 kostnad 55000 kr som mäter väldigt bra om man jämför med gamla Linn men som han definitivt inte tycker var värd pengarna eftersom han ansåg att det saknade det musikaliska som Linn tidigare stod för. Han ansåg även att Linn gjorde lifestyleapparater idag istället för musikaliska apparater. Vidare tyckte han att Naim tagit över det gamla Linnkonceptet vad det gällde stampatakten


Top
   
PostPosted: Mon Mar 06, 2017 15:35 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag har pratat med en linnhandlare som tycker att alla slutsteg som presenterats efter 2250 är bättre än detta. Särskilt när det gäller förmågan att förmedla känslan i musiken. Handlaren tycker att instegspaketet Majik DSM + Majik 109 är väldigt prisävrt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 187 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited