selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Recappad 280
PostPosted: Sun Oct 04, 2015 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Lyssnar nu till en recappad 280 med spark, där sparken inte är recappad, skulle vara kul att jämföra denna med ett nytt slutsteg från Linn

Jag kan inte säja annat än att jag är lyrisk hur det spelar om denna gammla pjäs, stort tack till Haraldur som lagt tid och kärlek på min 280, grymt nöjd

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 17:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Är samtliga kondensatorer bytta? Var inhandlades de? Kostnaden? Ska du recappa Spark också?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Alla elektrolyter byts ut,efter mycket och mödsamt arbete så hittade jag rätt,den som söker skall finna;)

Materialkostnaden för att väcka nytt liv i en LK280 ligger i runda slängar på 2000:-
Ska man ge SPARK samma behandling så tillkommer ytterligare ca 2500:-

Slår man samman kostnaderna och jämför med vad Linn har att erbjuda i dag(vilket de inte har)av samma kaliber och ett fyrverkeri av drag,sväng,ös och smack så är det rent utav billigt. Sist men inte minst så blir man överraskad och förtjust över att man inte missminde sig,det var verkligen bra,otroligt bra,även förr!

Näst på tur står om jag inte missminner mig, siffernisses LK2, dessa steg brukar tendera att inte bara hoppa upp ett pinnhål av omsorg utan en hel trappstege.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 18:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Härligt! Visst är det kul när en gammal trotjänare kan få ett nytt liv och visa var skåpet skall stå.

Har ni testat att recappa Klout också? Är kostnaden liknande för ett sådant projekt?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Sex eller sju kloutar har blivit recappade. Klout och 280 är närbesläktade. Finns två olika audioboard modeller till Klout,ena(de tidiga) har samma elektrolyter som LK280. Skicket har varierat på de steg som jag opererat,har lite knasiga ideer för mig och kartlägger de steg som passerat samt sparar komponenterna i uppmärkta fryspåsar. Det kan vara intressant att gå tillbaka och reflektera över vad man håller på med.

En tanke som har slagit mig är att sannorlikt så är inte nyare linnprodukter immun mot tidens tand och slitage,man behöver bara öppna en Klimax Ds eller en Kontrol med något år på nacken för att se spår av värmeutveckling och cancer i olika stadier. Hade först tänkt starta en tråd och höra i fall det fanns någon där ute som vill låta sin Linnpryl agera försökskanin. Alltså att ta lite stickprover för att få ett hum om hur drabbade senare generation är. Inser att dels så tvivlar jag på att folk vill veta,eller vågar,och inte minst så blir den svårsåld om man är hederlig och inte har lätt för att lura folk.

Därför så ska jag dissekera nätdelen i min DS och undersöka hur det förhåller sig. Gamla nätdelen i KK behöver man bara lukta på för att bedöma status.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 20:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
Hur mycket mer musik blir det efter en Kloutrecapping? Är det lätt att få enhetliga resultat vid recapping? (Jag funderar på Lejonklous metodik att han mäter upp komponenter och kasserar sådana som ej håller måttet).

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
haraldur wrote:
En tanke som har slagit mig är att sannorlikt så är inte nyare linnprodukter immun mot tidens tand och slitage,man behöver bara öppna en Klimax Ds eller en Kontrol med något år på nacken för att se spår av värmeutveckling och cancer i olika stadier.
(kortat)
Gamla nätdelen i KK behöver man bara lukta på för att bedöma status.
medhåll


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Jag upplever att skillnaden är milsvid. Naturligtvis så står förbättringen i proportion till status på slutsteget. De friskaste exemplaren med liv kvar i har som jag stött på,senast i dag,har legat på gränsen. När de börjar bli riktigt trötta så saknas det mesta som gör klouten till vad den är men därtill så uppstår även driftsörningar. Ett exempel är den röda dioden i fronten när skyddskretsen slår till. Varmt och trångt bidrar och ännu värre blir det när man kör med inbyggda filter som ytterligare driver upp värmeutvecklingen. Känner till ett flertal fall där filterkorten orsakat skador på både element och elektronik.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 18:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jul 27, 2015 20:29
Posts: 81
haraldur wrote:
De friskaste exemplaren med liv kvar i har som jag stött på,senast i dag,har legat på gränsen. När de börjar bli riktigt trötta så saknas det mesta som gör klouten till vad den är
Menar du att även om man har en "frisk" Klout, borde man recappa den för att få tillbaka den rätta Klout-musikaliteten?

_________________
Musikrum:
LP12 (KRadikal, Keel, Ekos SE, AT33PTG/II, Urika)
Karik/Numerik
KK/1
KXO
Klout x 4
Keltik

Vardagsrum:
TV + dator
Kairn Pro
LK140 x 4 (med stereofilter)
Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Alla förstärkare som passerar 8 år om de flitigt använda behöver recap för att behålla sina egenskaper

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Jag skulle hellre betala för att recappa en Majik 2100 (utan Dynamik) som är nio år gammal än något slutsteg i LK-låda.
Skulle inte förvåna mig om det skulle vara billigare att recappa ett Majikslutsteg.


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Skulle kunna tänka mig att nätdelarna i nya förstärkare dör ganska snabbt, speciellt de flerkanaliga, men det är ju bara köpa en ny psu var 5 år, blir dock ganska dyrt med solos

Dock så kanske switchade nätdelar i Linn's produkter inte slits som ex datornätdelar som allt som oftast ger upp om de belastas hår

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Wed Oct 07, 2015 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
pekka71 wrote:
Alla förstärkare som passerar 8 år om de flitigt använda behöver recap för att behålla sina egenskaper
Så jag skall recap'a mina Solos alltså :roll: mer än 15 år nu, men dom låter ju bra!


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Låter de lika bra som ospelade?

Gammla klout som det är kvar liv i låter också bra, dock inte som nya

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Recappad 280
PostPosted: Thu Oct 08, 2015 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
DocKrall wrote:
haraldur wrote:
De friskaste exemplaren med liv kvar i har som jag stött på,senast i dag,har legat på gränsen. När de börjar bli riktigt trötta så saknas det mesta som gör klouten till vad den är
Menar du att även om man har en "frisk" Klout, borde man recappa den för att få tillbaka den rätta Klout-musikaliteten?
I varje fall så är det inte någon dum ide om man vill bibehålla prestandan eller förvissa sig om att man får ut mesta möjliga spelglädje ur sin anläggning. Jag ser lite grann paraleller med en nål till skivspelaren. Man vänjer sig gradvis vid försämringar fram tills dess att det dels blir glesare mellan tillfällena man vill lägga på en platta och man får börja leta fram plattor som är "safe" typ Willy deville,JJ Cales grasshopper,eller någon slapp Dire straits och slutligen när det slutar spåra så föredrar man tystnaden.

När det gäller hur status ser ut på femton år gammal Solo eller ett Akuratesteg med några år på nacken är omöjligt att säga utan att undersöka, men rimligtvis så drabbas även dessa. Slutstegsmoduler från just Solos dyker upp med jämna mellanrum på exempelvis ebay,och när man zoomar in bilderna så ser jag samma fenomen som i en del Klouts och LK280,dvs kallödningar även kallade "årsringar" till följd av den värmeutveckling som fått tennet att tina upp och sedan stelna på ett ofördelaktigt,okontrollerat sätt. Just med Solo har vad jag fått berättat till mig,att det förekommit slarv vid appliceringen av det vita litiumfett som ska leda bort värmen från transistorerna till chassiet/kylblock. Värme är elektrolyternas värsta ovän efter höga rippelströmmar.

Börjar prylarna ha tiotalet år på nacken så är en översyn ingen dålig ide. Dessutom så har jag anledning att misstänka att gapet mellan en ny produkt och en äldre minskar dramatiskt om bägge prylarna är i fullgott skick.

För att återknyta till Kloutfrågan så tänker jag mig att en annan orsak till att man vill ha "lika friska slutsteg" i hela traven kan vara när man kör aktivt,låt säga i exempelvis Keltik. Hur bra det än låter från tre av slutstegen så kommer ändå den sista trötta enheten att vara smolket i bägaren som tar ner upplevelsen till sin nivå. Detta har i Kloutfallen jag deltagit i varit orsaken till översyn. Man vill eliminera tänkbara felkällor. Sen efter resans gång så har det gått upp för mig hur lite LK 280 eller klout det varit kvar i dessa lådor. Jag har hört 2250 som varit intetsägande och 2250 som spöat akuratesteg. Inte så konstigt kanske när man börjar tänka kring det. Skojade vid något tillfälle och kallade Ex Dem för "produkter som det bästa är taget ur" förvisso med glimten i ögat. Men beroende på hur länge de stått i butik så torde nedräkningen ha nått olika stadier.

Förutsatt att värmeutvecklingen är låg och elektroniken levt ett varsamt liv så håller elektrolyter enormt länge,detts bör man ha i åtanke. Vid en måttligt högre temperatur så förkortas livslängden drastiskt.
Klistrar in ett inlägg jag skrev på det brittiska Linnforumet,fritt ur minnet lånat av Randy Fromm,en fantastiskt härlig människa med sinne för pedagogik:
"Earlyier in my life i was an video arcade operator and a very common fault source were electrolytics that was worn out. They could create all sorts of failure to the equipment you could think of. There was a guru wich educated arcade operators named Randy,he travelled around the world to teach how to understand and repair electonics very pedagogical. I recall a story he once told about this guy,Mr Capacitor living on Ripple street in Electroville. He had very noisy neighbours,Mr Transformer,and Ms Alternate current just to meantion a few. He was a very stable and safe person that did his best to keep the area pieceful. However he get tired of all the noice he had around him and on top of that the village was known for being hot at summer. Worst of all was that he never had the chance to take a day off,as both of his feet were solder to the street where he lived. Poor fellow,as sweat began to oooze out of his body he slowly began to fade away. He felt old and weak. The more he aged the more his neighbours keep having their parties out in the street. Soon the whole village was like a chaos of noice,and it was a terrible place to live in."

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited