selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 18:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min far funderar på att uppgradera sin 12a. Han har nu en 91a med Cirkus, Valhalla, Trampolin, Akito 1, K18.

Ca 10k är avsatt för uppgradering och han har inte tänkt uppgradera mer på ett bra tag framöver vilket gör att det är viktigt vad han väljer.

Alt. 1. Akito 2B. Sägs att denna är lika bra som en tidig Ekos => Inget dåligt val. Akito 1 är inte heller så rolig. Gammal och tveksam konstruktion.

Alt. 2. Lingo 1, eller 2. Begagnade vilket gör att det kan bli till att vänta eftersom de inte växer på träd direkt. Lingo 1 skulle också kunna kombineras med en Adikt och ändå hålla sig inom prisramen.

Synpunkter? Vad ger störst uppgradering och vad är mest framtidssäkert?

Jag kommer själv att datera upp min egen 12a då pengarna finns, men eftersom jag tänkt köpa både Lingo och Akito 2B spelar det mindre roll vad jag väljer först.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

I vilket skick är Akiton? Är den dålig=byt arm. Är Akiton Ok, dvs kanske har lite lagerproblem men med mindre påverkan, blir tipset Alt. 2.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tanken är att spelaren ska snurra i kanske 5-10 år till innan nästa uppgradering och det försvårar valet. Står sig en Akito 1 så länge till?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vet inte hur länge an Akito låter OK, känns ändå mest logiskt att börja med Lingo. En beg. arm kan man komma över billigt(utan att belasta uppgraderingskontot= allt under 1500 kr är slitage).

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 21:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om man ska hitta en skaplig (men med mycket framtidmöjligheter) vad för 12a ska man sikta in sig på då? det kryllar ju exempelvis av dom på Ebay....men jag har då ingen aning om hur dessa kan vara!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur stor är skillnaden mellan Lingo 1 och Lingo 2?

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
Om man ska hitta en skaplig (men med mycket framtidmöjligheter) vad för 12a ska man sikta in sig på då? det kryllar ju exempelvis av dom på Ebay....men jag har då ingen aning om hur dessa kan vara!
En sak är säker, skicka inte en LP12a med posten eller med något annat fraktföretag med armen monterad på spelaren. Då kan du vara ganska säker på att det första du får göra när du får hem spelaren är att byta både pick-up och tonarm. Annars är din fråga svår att svara på. Det mest prisväda alternativet är att köpa en 12a med bra utrustning på en gång, men alla spelare är inte i skick. Har hört skräckexempel på folk som köpt begagnade spelare och har fått börja med att reparera i stort sätt hela spelaren.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 21:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är ju det man är rädd för i så fall...Men om man ska ha en i "bra, grundnivå?" vad får man betala då? d.v.s nu har jag inte så väldigt många LP skivor...så det känns naturligt att, I SÅ FALL, lägge lite mindre krut på spelaren till vidare!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 21:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Alla LP12:or(nästan) har framtidsutsikter.Flera uppdateringar finns att eftermontera men långt ifrån alla. För att vara säker kan duförsöka att få tag i en med serienr 90 582 eller senare. Efter det tillverkningsnr finns inga officiella uppgraderingar. Vill du komma så billigt undan just nu, köp en spelare från mitten 80-tal, då finns möjlighet att montera Cirkus när plånboken tillåter, men det blir billigare i längden och köpa en senare modell med Cirkus monterad. Den Tonläget säljer just nu är ett exempel på en spelare för bra pengar som går att bygga vidare på. Lycka till!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 22:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

fredde wrote:
Jag fick rätt nyligt skillnaden demonstrerad för mig (i ett i övrigt väldigt maxat system) och då var den var inte alls liten. Svårt att kvantifiera liksom, men reaktionen var att en prisskillnad på säg 6000kr mellan 1 och 2 känns välmotiverad.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snord wrote:
Alla LP12:or(nästan) har framtidsutsikter.Flera uppdateringar finns att eftermontera men långt ifrån alla.
Som jag förstått det går allt att uppgradera till senaste snitt, även bulten som går mellan topplatta och plint. Dock är det ett jäkla jobb att genomföra och så behöver man ny plint och topplatta så enklast är det givetvis att köpa ett verk som har detta på en gång.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klanters wrote:
fredde wrote:
Jag fick rätt nyligt skillnaden demonstrerad för mig (i ett i övrigt väldigt maxat system) och då var den var inte alls liten. Svårt att kvantifiera liksom, men reaktionen var att en prisskillnad på säg 6000kr mellan 1 och 2 känns välmotiverad.
Skillnaden är tydlig men inte avgörande, tycker jag. Har själv uppgraderat till 2:an då jag tyckte det blev aningens mer tydlighet och lättare att följa melodin. Speciellt basgångarna. Men hade jag inte hört skillnaden hade jag kunnat leva lycklig med 1:an länge till.... Tycker nog att högtalarplacering och möblering/"room treatment" ger mycket större skillnader.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 26, 2005 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gospodin wrote:
Saxat från tonlägets hemsida:
Quote:
Linn Sondek LP12 skivspelare, pre-cirkus, valhalla, trampolin, Akito tonarm, k5 pickup
Verk i fint skick, Dock har Akiton hög friktion och är snedställd för bästa prestanda. Låter bra. Men uppgradering av tonarm rekommenders på sikt. K5 nål - halvsliten. Pris: 8900:-
Verkar som en jättebra ingångstolva tycker jag.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 26, 2005 12:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Klanters wrote:
fredde wrote:
Skillnaden är tydlig men inte avgörande, tycker jag. Har själv uppgraderat till 2:an då jag tyckte det blev aningens mer tydlighet och lättare att följa melodin. Speciellt basgångarna. Men hade jag inte hört skillnaden hade jag kunnat leva lycklig med 1:an länge till.... Tycker nog att högtalarplacering och möblering/"room treatment" ger mycket större skillnader.

/ B
Jag upplevde skillnaden som rätt stor (sett till vad det kostar att byta arm, pickup o.s.v). Kanske hade det också med saken att göra att systemet i övrigt bestod av Ekos2, Akiva, Linto, Kisto, 2x5121, samt aktiva Akurate 242. I ett sådant system borde rimligtvis minsta uppgradering av källan höras tydligt.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00