selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Är classik rätt?
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 14:00 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag är i gång med att investera i ny musikanläggning. Har siktet inställt på en Classik K, eventuellt med Ninka.
Tänker även prova med Dynaudio A42/A52 och Quad 12L.

Jag lyssnar mestadels på hårdrock i den råare skolan. Rummet där jag ska lyssna är på ca 25kvm.

Är Classik verkligen rätt väg att gå? För samma pris kan man ju få hyfsade separatpaket från t ex Arcam, Rotel mm.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 14:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajamensan! classik är himmelriket jämfört med arcam/rotel i samma prisläge.

vad gäller högtalare kan du ju prova dig fram, en sak är dock säker. Ninka är ett säkert kort som håller i längden. Prisvärd högtalare om än jag föredrar Espek och Katan + sub "soundet" framför ninkas lite burkigare, stramare karaktär.

Dynaudio är ganska tröga att driva och classiken är inte så värst strömstark. Ha det i åtanke. Annars tycker jag att dynaudio överlag gör fina och välbyggda högtalare. Dock lite loudness över ljudet tycker jag.

Quad har jag ingen erfarenhet av...

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik + Ninka är en bra kombination. Ser inte mycket ut för världen kanske men låter BRA i jämförelse med andra kombinationer för samma pengar. Problemet är att man är lite låst om man vill uppgradera (och det brukar bli så). Begagnat får du en Genki och en majik för samma pengar (blir nog till och med några kronor över) och det skulle jag själv satsa på. Dock har Majik lyst med sin frånvaro begagnat senaste tiden.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

classiken e ju helt ok! jag är dock inte överförtjust i linntalarna, iaf inte passivt så provlyssna på a52orna, spelar djupare men ändå med kontroll...testa även quad 12orna supertalare för dom småpengar dom kostar...lite väl mörk å mjuk för min smak men testa är ju aldrig fel...glöm inte å testa linntalarna också du kanske gillar lite stramt ljud...eftersom dom inte går så djupt får du inte lika mycket rumsproblem

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classiken är ju inte helt fel även när man ska bygga vidare eftersom du har pre out på den= kan koppla på slutsteg, sen kan man ju byta till bättre försteg och använda classiken som cd/radio enbart så jag skulle säga att den är helt klart prisvärd.
Nikaär en bra högtalare som blir bättre av att köras aktivt
Någon riktig röjarbas hittar du inte men mycket välljud för pengarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ska man uppgradera hävdar jag att man först ska börja med signalkällan, inte slutstegen.

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 20:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

....bra Fredde...mera "Source First"...skit in, skit ut!

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 25, 2005 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klart signalkällan är viktigast men tycker classik är undervärderad på det här forumet.
Som insteg tycker jag den är helt klart prisvärd.
Sen kan man ju köra en Ikemi genom den och få bättre cd men som sagt att börja med en classik är ett utmärkt steg att komma in i Linn´s underbara värld :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 26, 2005 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Klart signalkällan är viktigast men tycker classik är undervärderad på det här forumet.
Som insteg tycker jag den är helt klart prisvärd.
Sen kan man ju köra en Ikemi genom den och få bättre cd men som sagt att börja med en classik är ett utmärkt steg att komma in i Linn´s underbara värld :D
Håller med.
Classik är SKITBRA o Genki/Majik är inte bättre! testa själv...
Dessutom får du med en BRA tuner = kanon prisvärt!
Vill du lägga mer pengar, köp en Ikemi.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 09:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

[quote="daggen"]jajamensan! classik är himmelriket jämfört med arcam/rotel i samma prisläge.

vad gäller högtalare kan du ju prova dig fram, en sak är dock säker. Ninka är ett säkert kort som håller i längden. Prisvärd högtalare om än jag föredrar Espek och Katan + sub "soundet" framför ninkas lite burkigare, stramare karaktär.

Dynaudio är ganska tröga att driva och classiken är inte så värst strömstark. Ha det i åtanke. Annars tycker jag att dynaudio överlag gör fina och välbyggda högtalare. Dock lite loudness över ljudet tycker jag.

Quad har jag ingen erfarenhet av...[/quote]
PRECIS!!!
Köp Katan och en sub, den kombinationen smiskar Ninka så grymt! Det är inte så mycket dyrare att köpa Katan och en Afekt, eller hellre en sizmik, istället för ett par Ninka.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sumpen wrote:
daggen wrote:
jajamensan! classik är himmelriket jämfört med arcam/rotel i samma prisläge.

Quad har jag ingen erfarenhet av...
PRECIS!!!
Köp Katan och en sub, den kombinationen smiskar Ninka så grymt!
Det är inte så mycket dyrare att köpa Katan och en Afekt, eller hellre en sizmik, istället för ett par Ninka.
Intressant, jag tycker jag har uppfattat den här synpunkten allt mer på sista tiden här på forumet. Är även Linns billigaste subba, Afekt, tillräckligt musikalisk för att få till det i en musikanläggning?! Det är ju en väldigt tilltalande tanke att ha små högtalare som ändå ger MYCKET musik. :)

Katan står sig kanske inte så bra på egna ben utan subbas-understöd?

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 11:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Katan står sig otroligt bra utan understöd av en sub, men man kan ju aldrig få en tvåvägare (eller 2,5vägare) typ Katan att spela de lägre frekvenserna. Tappade hakan då jag hörde Katan hos Sony första gången! Den går djupare än man tror, däremot så är det ett kalaskomplement med en sub till. Afekt kan jag inte uttala mig om, men den lilla Sizmiken gör systmet komplett (sånär som en aktivering)!Hade svårt att tro på alla som hausat Sizmiken tills jag fick höra den själv!

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å andra sidan så är Classik och Katan en kombination som jag tycker piskades av Kan IV i spelglädje. Katan behöver mer kraft, vilket inte Classiken har. Men problemet är ju löst om man bara går och jämför hos i en butik.

(..och jag har inte sagt att Katan är en dålig högtalare, utan att jag tycker Ninka låter bättre tillsammans med en Classik)

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 11:16 
Site Admin
Site Admin

equi2 wrote:
(..och jag har inte sagt att Katan är en dålig högtalare, utan att jag tycker Ninka låter bättre tillsammans med en Classik)
Håller med om detta, Ninka känns mer allround som någon skrivit längre upp. Lyssnar du mycket på hårdrock så kan det hända att Katan (som trådskaparen inte ens nämt för övrigt..) känns lite tunn och ljus. Särskilt med classiken som inte är den kraftfullaste. Classik/Ninka tror jag däremot är en riktigt bra kombination. Visst ska man tänka på att kunna uppgradera men köper du en ny classik idag så får du nog ett bra inbytespris om du byter in den mot värre saker om något/några år (en av de bättre sakerna med Linnprylar och butiker).

Kalman: Tänk på att classiken är väldigt portabel så även om den finns i en butik och Quad/Dynaudio i en annan så är den ju enkel att låna med sig mellan butiker!

Och håll oss gärna underrättade om vad du tyckt när du testat de högtalare och den elektronik du nämt i butik eller hemma! Även om det inte blev Linn-prylar... :!:

// Sony

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Å andra sidan så är Classik och Katan en kombination som jag tycker piskades av Kan IV i spelglädje. Katan behöver mer kraft, vilket inte Classiken har. Men problemet är ju löst om man bara går och jämför hos i en butik.

Just det, Ninka är mer förlåtande avseende insignalen.
Men högtalare är SÅ individuellt; vad man själv tycker... insignal... rummet...
Det är också viktigt att tänka ett steg längre = planerar man uppgraderingar o i så fall vilka.
Katan har en större potential men KRÄVER bra signal för att verkligen briljera.
Ninka kan däremot aldrig bli fel.
Lyssna på lite olika förstärkar/högtalar kombinationer innan du bestämmer dig, så din anlägning kan "växa" med burkarna, då de i regel byts minst ofta (source first)

MEN - köp inte Afekt subben, Sizmik är mycket bättre till lite mer pengar.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00