selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Störningar på elnätet
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fortsättning på tråden: Fråga om Linns kablar

alltså jag hoppas inte man går på den klassiska "fällan" att elnätet är mindre belastat på natten å på så sätt får man bättre ljud? :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte batteridrift det optimala egentligen? Då slipper man alla störningar på elnätet.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Är inte batteridrift det optimala egentligen? Då slipper man alla störningar på elnätet.
det är inte så mycket störningar som man kan tro...oftast luras man av allt brus som omgivningen bidrar med...därför "låter" det alltid bättre sent på kvällen...prova med en ljudmätare...det är 75% lägre ljudnivå ute sent

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
alltså jag hoppas inte man går på den klassiska "fällan" att elnätet är mindre belastat på natten å på så sätt får man bättre ljud? :wink:
Jo, tänk på att om man TROR att det låter bättre så GÖR det det med... Placeboeffekt :wink:

EDIT, skulle det funka att lacka Ikemin silver o skriva CD12 på den tror ni?

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 18:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
Jo, tänk på att om man TROR att det låter bättre så GÖR det det med... Placeboeffekt :wink:

EDIT, skulle det funka att lacka Ikemin silver o skriva CD12 på den tror ni?
lätt :wink: skriv komri på ikemin å folk skulle gå på det också :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 19:22 
Site Admin
Site Admin

Sync-kabeln ska gå från Numerik till Karik, eftersom Sync-signalen går i den riktningen. Kariken agerar slav under Numerikens klocka istället för att använda sin egen.

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Du menar på mina keltik antar jag. Bör vara skitlätt då jag endast har en Linn symbol på dessa. Keltik står det på baksidan. (tror jag)

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
Du menar på mina keltik antar jag. Bör vara skitlätt då jag endast har en Linn symbol på dessa. Keltik står det på baksidan. (tror jag)
haha nä jag tror man hade kunnat lura en del att ikemin va en högalare bara det står det på den

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 18, 2005 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
Det är ett väl etablerat "faktum" att kvaliteten på elen är högre på kvällen och därmed att det låter bättre - oavsett om man lyssnar med lurar eller högtalare.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 09:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Haakan wrote:
elnätet är mindre belastat på natten
Kan ljudet verkligen påverkas av det?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

EasyRider wrote:
Haakan wrote:
elnätet är mindre belastat på natten
Kan ljudet verkligen påverkas av det?
Jodå det kan det. men switchmode produkter påverkas sannolikt mindre av det än konventionella produkter.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 17:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite Öhman kanske passar in här också... :wink:

"Senare på natten brukar det bli tystare - och därför tror alla att det är elnätet som blivit bättre - för det har hifi-tidningarna sagt! Men så är det förstås inte alls. I varje fall inte i 99 fall av 100. Den elektriska störnivån är nog ett av de mest övervärderade problemen, samtidigt som akustiska störnivån nog är ett av de mest undervärderade problemen vid musikåtergivning."

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonteman wrote:

"Senare på natten brukar det bli tystare - och därför tror alla att det är elnätet som blivit bättre - för det har hifi-tidningarna sagt! Men så är det förstås inte alls. I varje fall inte i 99 fall av 100. Den elektriska störnivån är nog ett av de mest övervärderade problemen, samtidigt som akustiska störnivån nog är ett av de mest undervärderade problemen vid musikåtergivning."
exakt...frågan e varför skulle det vara mer "störningar" på elnätet på dagen än natten? då borde man ju få extremt dåligt ljud på vintern...då alla hushållen ska värmas upp...jösses..ni måste köpa en ljudmätare å kolla vilken störningsnivå ni har på dagen för att sen jämföra med natten

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
jonteman wrote:

exakt...frågan e varför skulle det vara mer "störningar" på elnätet på dagen än natten? då borde man ju få extremt dåligt ljud på vintern...då alla hushållen ska värmas upp...jösses..ni måste köpa en ljudmätare å kolla vilken störningsnivå ni har på dagen för att sen jämföra med natten
Då kontrar jag med är det nån av er som mätt elnätet på dagen gämfört med natten det har jag gjort. Kan ju säga att störningarna på dagen beror på att det är mer industrier med stora el-motorer som är igång och orsakar induktiva och kapacitiva stöningar och framförallt spikar på nätet när de slås av och på. Elupvärmning är mer jämn och mer resistiv om än en del induktiv.

Jag har däremot INTE sagt vilket jag tror orsakar den största skillnaden mer än att elnätet påverkar ljudkvalliten. och vad det gäller bakrunds ljudnivån så är jag helt med er, det är ett större problem än störningarna på nätet. Sedan är elnätet ett betydligt större problem i England och USA eftersom vi har mycket högre kvallitet på elnätet i Sverige.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Haakan wrote:
jonteman wrote:

Då kontrar jag med är det nån av er som mätt elnätet på dagen gämfört med natten det har jag gjort. Kan ju säga att störningarna på dagen beror på att det är mer industrier med stora el-motorer som är igång och orsakar induktiva och kapacitiva stöningar och framförallt spikar på nätet när de slås av och på. Elupvärmning är mer jämn och mer resistiv om än en del induktiv.

Jag har däremot INTE sagt vilket jag tror orsakar den största skillnaden mer än att elnätet påverkar ljudkvalliten. och vad det gäller bakrunds ljudnivån så är jag helt med er, det är ett större problem än störningarna på nätet. Sedan är elnätet ett betydligt större problem i England och USA eftersom vi har mycket högre kvallitet på elnätet i Sverige.
Excellent beskriving Hepcat, det är exakt vad som händer.

Jag har en jobbarkompis som bor på en hästfarm en bit utanför Austin, Texas (Hennes gubbe är Cowboy). De kör Kivor, några Classik Movie, en knippe slutsteg och annat godis. (undrar vem som givit dem råd om hifi :roll:)

På dagarna består "ljudstörningarna" av ett gäng hästar som gnäggar.
På kvällarna består "ljudstörningarna" av, precis, ett gäng hästar som gnäggar.

Det låter signifikant bättre på kvällen. De har mätt upp lägre spänning, spikar och skit på dan och dragit slutsatser. (De ska installera 220V AC men tyvärr tror jag inte det kommer att hjälpa allt för mycket.)

Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00