hepcat wrote:
Haakan wrote:
jonteman wrote:
Lite Öhman kanske passar in här också...
"Senare på natten brukar det bli tystare - och därför tror alla att det är elnätet som blivit bättre - för det har hifi-tidningarna sagt! Men så är det förstås inte alls. I varje fall inte i 99 fall av 100. Den elektriska störnivån är nog ett av de mest övervärderade problemen, samtidigt som akustiska störnivån nog är ett av de mest undervärderade problemen vid musikåtergivning."
exakt...frågan e varför skulle det vara mer "störningar" på elnätet på dagen än natten? då borde man ju få extremt dåligt ljud på vintern...då alla hushållen ska värmas upp...jösses..ni måste köpa en ljudmätare å kolla vilken störningsnivå ni har på dagen för att sen jämföra med natten
Då kontrar jag med är det nån av er som mätt elnätet på dagen gämfört med natten det har jag gjort. Kan ju säga att störningarna på dagen beror på att det är mer industrier med stora el-motorer som är igång och orsakar induktiva och kapacitiva stöningar och framförallt spikar på nätet när de slås av och på. Elupvärmning är mer jämn och mer resistiv om än en del induktiv.
Jag har däremot INTE sagt vilket jag tror orsakar den största skillnaden mer än att elnätet påverkar ljudkvalliten. och vad det gäller bakrunds ljudnivån så är jag helt med er, det är ett större problem än störningarna på nätet. Sedan är elnätet ett betydligt större problem i England och USA eftersom vi har mycket högre kvallitet på elnätet i Sverige.
Excellent beskriving Hepcat, det är exakt vad som händer.
Jag har en jobbarkompis som bor på en hästfarm en bit utanför Austin, Texas (Hennes gubbe är Cowboy). De kör Kivor, några Classik Movie, en knippe slutsteg och annat godis. (undrar vem som givit dem råd om hifi

)
På dagarna består "ljudstörningarna" av ett gäng hästar som gnäggar.
På kvällarna består "ljudstörningarna" av, precis, ett gäng hästar som gnäggar.
Det låter signifikant bättre på kvällen. De har mätt upp lägre spänning, spikar och skit på dan och dragit slutsatser. (De ska installera 220V AC men tyvärr tror jag inte det kommer att hjälpa allt för mycket.)
Carl