selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 02:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hur står sig AV5140 i prestanda gentemot andra högtalare av Linn, t. ex Ninka, Espek...?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 03:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har aldrig regelrätt jämfört dom mot något (tune-dem osv), så ta detta för vad det är värt: Jag har aldrig varit speciellt imponerad av dom. Skulle jag försöka interpolera fram en golvar-rankinglista baserat på olika tillfällen (vanskligt..) hamnar dom ovanför Keilidh men får däng av Kaber/Ninka/Espek osv.

Dock bör det nämnas att jag inte hört dom aktivt, portade trevägare har alla förutsättningar för att lyftas något fruktansvärt av aktivering, kanske är dom helt fantastiska aktivt?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 09:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag skulle vilja höra en jämförelse mellan Espek och 5140, har lyssnat på båra var för sig men aldrig jämfört. Tycker att skillnaden borde vara liten eftersom dom har samma låda speciellt om man har bytt till samma element. Klart att filter kan göra stor skillnad, men det borde ju innebära att aktiva 5140 är samma högtalare som Espek ? men det kan ju vara nåt jag har missat.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 09:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hittade en kul bild

Image

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:40 
Site Admin
Site Admin

Young har haft 5140 ett bra tag men sålde iväg något slutsteg eller om det skulle repareras eller hur det var. I vilket fall så, såvitt jag förstått det, blev det stooor skillnad när de bara kördes passivt en period, och då är det alltså studentrum vi talar om så de spelar nog inte på riktigt sin fulla potential ändå. Den slutsats jag drar av det är att man nog bör separera intrycken av dem passivt och aktivt (som med de flesta linn-högtalare iofsig så egentligen bidrar inte mitt inlägg med något.... :oops: ) Jaja...

Schyst bild Clyde! Den finns inte större och i färg? :)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clyde Built wrote:
Jag skulle vilja höra en jämförelse mellan Espek och 5140, har lyssnat på båra var för sig men aldrig jämfört. Tycker att skillnaden borde vara liten eftersom dom har samma låda speciellt om man har bytt till samma element. Klart att filter kan göra stor skillnad, men det borde ju innebära att aktiva 5140 är samma högtalare som Espek ? men det kan ju vara nåt jag har missat.

du har helt rätt det e samma högtalare då....dvs om dom har samma låda samma element...om dom e aktiva har dom samma filter också

edit: väldigt ovanligt med portade mellanregister i en 3vägare också

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 21:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Känns som en rätt prisvärd högtalare med tanke på att det inte är så dyrt att uppgradera elementen till espek modell.

Var på jakt efter ett svarta 5140, innan jag köpte Ninkorna

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 14, 2005 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men är det verkligen samma låda? Espek är ju lite större än 5140? Jag vet inte om det är enda skillnaden.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 02:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

likadant kabinett som Espek......det är det enda.

Har själv AV5140 och jag skulle gärna uppgradera till aktivt men det finns inte resurser till det just nu, ska nog ha en bättre källa först innan det blir funderingar på det.

har som för mig att på AV5140 så delar mellan och diskant elementen på samma utrymme och inte som på bilden......har dock ej öppnat mina, men vet en kompis som gjort det.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 11:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

de är nog som bilden visar, kollade in mina egna lite närmare idag......konstigt, har inte tänkt på de tidigare :roll:

undra om dom har ändrat på kabinettet också då eftersom nya diskanten inte har nån "låda i sig själv" så att säga som den gamla diskanten hade. :?:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classik wrote:
de är nog som bilden visar, kollade in mina egna lite närmare idag......konstigt, har inte tänkt på de tidigare :roll:

undra om dom har ändrat på kabinettet också då eftersom nya diskanten inte har nån "låda i sig själv" så att säga som den gamla diskanten hade. :?:

men alltså det enda som skiljer en 5140 från espek när man driver dom aktivt är alltså internkablaget om ens det?....då e det ju samma talare?

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 15:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jepp tror knappast att det är nåt hokus pokus med espek, det är helt enkelt uen nyare version av 5140 med nya element och nya filter.

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 16:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clyde Built wrote:
Jepp tror knappast att det är nåt hokus pokus med espek, det är helt enkelt uen nyare version av 5140 med nya element och nya filter.
ÄNTLIGEN en som jag lyckas återta till verkligheten :lol: (obs skall tas som ett skämt)

clyde: welcome to the "dark side" :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

vill ju tro det jag med, att det inte är någon skillnad på dom utan de e bara nya element och filter.

5400:- för nya element + ett steg till så går man aktivt, men det ska till ett 2250 eller ett till AV5125 då i så fall, icket nå mindre. :twisted:

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 15, 2005 16:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men kan med andra ord göra en rätt bra affär om man hittar ett par 5140 för ca 16000 som har "uppgraderade delar" (brist på vokabulär!) - d.v.s låter i princip som espek?

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00