selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 11:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Någon som testat ?

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skriver du fel? Ska det vara Akurate?
Även mot Klimax DSM vinner KDS/KK solklart.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Även mot Klimax DSM vinner KDS/KK solklart.
Har du jämfört? Den nya EKDSM står sig väldigt bra jämfört med kDS/1+KK/1/D, förutom att den dessutom har Exakt-länkar. Uppgraderingen från KDS/1 till den nya EKDSM var inte så magert som det tycktes till en början.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har inte hört EKDSM med analog och Exakt ut, nej. Du verkar ha gjort det, berätta mer!


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Har inte hört EKDSM med analog och Exakt ut, nej. Du verkar ha gjort det, berätta mer!
Jo, jag har jämfört KDS/1 m. KK/1/D (alltså båda enl. senaste snitt) mot den senaste EKDSM.

Först spelade vi på uppvärmda KDS/1+KK/1/D (KK:n är dessutom ett riktigt bra exemplar - har jämfört med två andra) och direkt efter bytet var min reaktion att det lät ljudmässigt lite annorlunda, men inte direkt sämre. Lite stelt, men ändå musikaliskt bra (inte fantastiskt sådär på direkten dock, d.v.s. kall apparat). Därefter spelade vi musik under en dryg timme och jag tyckte hela tiden att det kändes bra. När vi så småningom kopplade tillbaka tyckte jag det blev klart sämre. Ljudmässigt inexakt, men lite gosigt stort. EKDSM lät mer tajt, stramt och med klart bättre driv. M.a.o. En kall EKDSM ungefär i paritet med KDS/1+KK/1/D varma, medan EKDSM lät klart bättre när den var uppvärmd. Skillnaden var kanske inte monumental, men jag skulle troligen inte sakna något alls om jag bytte. Slutsatsen är väl att de ändringar som Linn gjort i den nya DSM:en har tagit upp den ett bra snäpp.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 29, 2014 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Jag har samma uppfattning som HCL, men vid demo gjord mot KDSM pre-exakt förra sommaren.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Nu blir jag nyfiken på vilka in- och utgångar ni jämfört? Digitalt till analogt kan jag förstå att EKDSM kryper närmare eller förbi KDS/KK. Men min lyssning till LP12 via en KDSM för några år sen blev kortvarig. Ingen match mot min KK/1/D tyckte jag då, och det är väl så KDSM/Exakt kommer användas i en anläggning som inte är exaktifierad än. Vilket alltså inte lockar mig.

Någon som kan förmedla erfarenhet från hur analog - analog överföringen genom KDSM/Exakt står sig mot KK? Och hur digitalt - analog ut (ej exakt) står sig mot KDS/KK?

Mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 07:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Den jämförelse jag nämnde gällde bara DS+försteg, alltså inte KK/1/D mot försteget i EKDSM.

Däremot har jag hört Sagatun mot förstegsdelen i EKDSM och det gav inga argument för att använda något separat försteg, d.v.s förstegsdelen i EKDSM är också bra. Sagatun är också bra, med en relativt stor ljudmässig skillnaden och en liten fördel för EKDSM:ens försteg rent musikaliskt.


Last edited by HCL on Tue Sep 30, 2014 19:50, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Hmm. Någon som har koll på hur Linn har utvecklat analogdelen i EKDSM (ej digitaliserad analogsignal) jämfört med KDSM? För när jag jämförde var det uppenbar skillnad till det tråkigare jämfört med KK. Jag tänkte att KDSM skulle bli ett mer moget val istället för KDS/KK, men den tanken försvann snabbt.

Det vore spännande om möjligheten öppnade sig igen, för det lär väl dröja tills Linn utvecklar en exaktmodul åt mina hemmasnickrade högtalare.

/M

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Alla gånger jag testat digitala Linnförsteg har det varit imponerande HIFImässigt men sämre musikaliskt, men vet om att Linn förbättrat dom genom åren. Det hör man.
Men nu blir jag sugen på att släpa hem EKDSM o testa.


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 11:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Ja, det är verkligen stor skillnad på nya KDSM/1 och DS/KK kombon. Dra dig till tonläget och lyssna!


Last edited by jewa on Tue Sep 30, 2014 18:05, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 17:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 05, 2012 16:22
Posts: 36
Det er noen begreper her som jeg føler brukes litt annerledes fra andre Linn-siter:

Klimax Exakt DSM (KEDSM) er en Exakt-only DSM som ikke har analoge utganger. Denne brukes kun i et Exakt-setup.

Klimax DSM (KDSM) finnes i to versjoner (2 generasjoner) og er også kjent som KDSM/0 og KDSM1. KDSM/1 ble lansert i år og er såkalt "exakt ready", dvs. den har exakt link outputs i tillegg til analoge utganger.

Alle som tok Linns Renew-tilbud fikk en KDSM/1.
Oppgraderingen fra KDSM/0 til KDSM/1 er tydeligvis mer enn bare Exakt-linker fordi lyd og musikalitet er vesentlig forbedret. Linn beskrev selv forskjellene mellom KDSM/1 og KDS+KK på følgende måte i sitt Renew-tilbud:

By upgrading to Klimax DSM, you’ll get increased performance from your digital music and any source connected. Here’s how the Klimax DSM reduces loss versus a separate DS and Kontrol:

Cable loss is eliminated thanks to the internal digital connection between the DS source and the pre-amp
Switching loss no longer occurs as this is now performed losslessly in the digital domain
The digital volume control has a lower noise floor than the analogue volume control in the Klimax Kontrol
Digital sources benefit from the Klimax quality internal DACs
Your connected analogue source is passed through the same analogue volume control design as the Klimax Kontrol, plus it benefits from reduced interference due to the addition of transformer isolation

_________________
LP12 - Lejonklou Slipsik 7
KDSM/2 - Klimax Kontrol - Solos/D - Akubariks


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Intressanta redovisningar av era erfarenheter från jämförelser mellan KDS/KK visavi EKDSM.

Har en fundering. Fanns det koll på vilken Davaar-version DSarna hade och om det var samma i båda spelarna?

Det skiljer ju som bekant en hel del musikaliskt mellan olika versioner. Kanske det till och med är som så att en Davaar-version låter bättre på EKDS men sämre på KDS?

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Tue Sep 30, 2014 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
torig wrote:
Intressanta redovisningar av era erfarenheter från jämförelser mellan KDS/KK visavi EKDSM.

Har en fundering. Fanns det koll på vilken Davaar-version DSarna hade och om det var samma i båda spelarna?

Det skiljer ju som bekant en hel del musikaliskt mellan olika versioner. Kanske det till och med är som så att en Davaar-version låter bättre på EKDS men sämre på KDS?

/mvh
Det var inte samma mjukvaruversion då jag jämförde, men det var den bästa för KDS/1:an (som jag känner till). Huruvida mjukvaran i EKDSM:en var den bästa för den vet jag inte.

F.ö. så har även jag jämfört den gamla KDSM mot KDS/1+KK/1/D och då var KDSM ingen match för KDS/1:an. Det påstås att Linn förbättrat en del kring digitaldelarna då man bakade in Exakt-länkarna. Skillnaden mellan EKDSM och KDS/1+KK/1/D kändes mer som en källförbättring än en förstegsförbättring så det kan ju tänkas att det blir ännu lite bättre om EKDSM:en bara får agera ersättare för KDS/1:an (och mata KK/1/D). Det testade vi inte, men det testet är ju inte så svårt att få till.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 01, 2014 09:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Kanske skulle ha skrivit så här i stället
KDS1 & KK vs Akurate Exakt DSM

Alltså gå på Exakt vs Klimax Ds och KK

Ungefär samma pengar

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited