selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 07:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:28 
sportbilsentusiasten wrote:
Skulle stått sug på DEN :oops:
Jaha, jag trodde att du menade att jag skulle... Ehm..

Det borde gå att torka av Katan med en vanlig handduk, eller?

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hmmm... "sug på den" är ett talesätt typ "begrunda det jag nyss sagt"...
Bara för att stoppa ev andra tankegångar - haha


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
c-5 = superkul :D

mc vad jag tycker oftast är kasst med köpes högtalare är deras baskapacitet är begränsad...å med det menar jag inte att jag vill ha mer bas är er andra...jag har aldrig hört en köpes "talare" som inte distar vid "live volymer" som du mc uttrycker det...enda sättet att minska disten i basområdet är att använda sig av flera baselement..disten minskar då förstås pga av att konen inte behöver arbeta lika hårt för samma baskapacitet....naturligtvis kan man få ett par katan å låta ljuvligt...men hur kul är det då man måste köpa 4-6 sizmikar innan det slutar dista?

det är just därför jag väljer diy vägen :)

fast detta e ju ingen moralpredikan till dig mc...är du nöjd så är du...men bara för å djävlas kommer jag tvinga dig till sthlm när jag väl själv är nöjd med bygget


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag har aldrig hört en köpes "talare" som inte distar vid "live volymer"
har du hört LINN subbar och andra Linn burkar som distar? WOW, seriöst högt.
Vilka var det?
Jag har aldrig hört min Keltik dista (tror jag då det blir så högt att det är svårt att avgöra om det är öronen eller högtalarna som lider...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Jag har aldrig hört en köpes "talare" som inte distar vid "live volymer"
har du hört LINN subbar och andra Linn burkar som distar? WOW, seriöst högt.
Vilka var det?
Jag har aldrig hört min Keltik dista (tror jag då det blir så högt att det är svårt att avgöra om det är öronen eller högtalarna som lider...)
hehe alltså du hör inte disten...den märks endast när du kopplar in fler baselement..."oj vad rent å klart allting blev" samt att den naturligtvis är mätbar...

sen om du kopplar in fler baselement så sänks rumsresonanser väldigt mycket...sen ju fler du har desto mindre resonanser


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:03 
Med 2250 får jag inte Katan/Sizmik att dista i mitt rum, trots att jag spelar på gränsen till vad som är hälsosamt för öronen.

Ayn kan säkert intyga om detta, han vet hur högt jag gillar att spela, och jag betvivlar att det distar hemma hos honom heller.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Med 2250 får jag inte Katan/Sizmik att dista i mitt rum, trots att jag spelar på gränsen till vad som är hälsosamt för öronen.

Ayn kan säkert intyga om detta, han vet hur högt jag gillar att spela, och jag betvivlar att det distar hemma hos honom heller.

/ MC
men alltså ni kan ju fetglömma att den disten jag menar är ett sprakande från högtalaren....tro det eller ej så distar högtalare vid väldigt låga volymer...även fast din hjärna inte uppfattar det som dist så är det nånting som märks då man kopplar in fler subbar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:12 
Haakan wrote:
men alltså ni kan ju fetglömma att den disten jag menar är ett sprakande från högtalaren....tro det eller ej så distar högtalare vid väldigt låga volymer...även fast din hjärna inte uppfattar det som dist så är det nånting som märks då man kopplar in fler subbar
Och på vilket sätt skulle t.ex. en HFLS1 vara bättre än Katan på detta? HFLS1 går väl vad jag vet djupare än Katan. Linn har valt att pressa baselementet i Katan/Ninka mindre för att slippa dist. Det man förlorar: det yttersta djupet.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
men alltså ni kan ju fetglömma att den disten jag menar är ett sprakande från högtalaren....tro det eller ej så distar högtalare vid väldigt låga volymer...även fast din hjärna inte uppfattar det som dist så är det nånting som märks då man kopplar in fler subbar
Och på vilket sätt skulle t.ex. en HFLS1 vara bättre än Katan på detta? HFLS1 går väl vad jag vet djupare än Katan. Linn har valt att pressa baselementet i Katan/Ninka mindre för att slippa dist. Det man förlorar: det yttersta djupet.

/ MC
precis därför jag valt att bygga nya 3vägare med 2 8" baselement i varje högtalare...samt minst 2 aktiva subbar till....svar nog :?: :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan, fattar vad du menar...
Det är nog därför som Akurate/Komri/Aktikulat =alla nya Linn burkar har två eller tre baselement.
Att flytta luft är ett tungt jobb.
Kommer ni ihåg de svenska högtalarna som kunde återge en perfekt fyrkantsvåg för 20 år sedan? den killen tillverkade en STOR högtalare som var 1m bred, 2m hög med en herrans massa småbasar bredvid varandra + en banddiskant
det var en ren dipol (ingen låda, bara en baffel)
Jag hörde dom. Grymt tryck o elementen rörde sig knappt. Snacka om att dela på lasten...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan, fattar vad du menar...
Det är nog därför som Akurate/Komri/Aktikulat =alla nya Linn burkar har två eller tre baselement.
Att flytta luft är ett tungt jobb.
Kommer ni ihåg de svenska högtalarna som kunde återge en perfekt fyrkantsvåg för 20 år sedan? den killen tillverkade en STOR högtalare som var 1m bred, 2m hög med en herrans massa småbasar bredvid varandra + en banddiskant
det var en ren dipol (ingen låda, bara en baffel)
Jag hörde dom. Grymt tryck o elementen rörde sig knappt. Snacka om att dela på lasten...
exakt det jag pratar om...men då kostar dom därefter också...

det är därför jag väljer diy vägen...fast det e väl inte så billigt heller...bara elementkostnaden för mitt nästa bygge hamnar på 12papp sen tillkommer filter (2k) lådmaterial samt arbete....det blir en rätt stor prislapp...


Top
   
 Post subject: Back on topic.
PostPosted: Sat Nov 20, 2004 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
Stranna
Du vet att du valt rätt när du slänger på platta efter platta och aldrig vill stänga av. När du inte känner nåt behov av att beskriva det du hör i siffror eller andra kvantiteter. När du fnittrar över språket i de få hifi tidningar du råkar läsa - mest för att de aldrig lyckas förklara glädjen du känner med dina nära och kära när du sprider skivfodral och vinflaskor över hela vardagsrumsgolvet fredag kväll. När något driver dig till att gå upp tidigare på lördagsmorgon och spendera de pengar du har och inte har på mer musik. När du med erfarenhet vet att din anläggning spelar all sorts musik på ett sätt som gör dig jävligt glad så att du bara vill höja och höja och höja....

Carl


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Haakan wrote:
hehe alltså du hör inte disten...den märks endast när du kopplar in fler baselement..."oj vad rent å klart allting blev" samt att den naturligtvis är mätbar...
Jag blev så tvärglad över att få hålla med Haakan lite, så jag var tvungen att haka på här, vill ju inte verka som en suris :).

Det är väldigt väldigt sant detta - alla högtalare 'distar' mer eller mindre vid olika mängd konutslag. Ju större konutslag desto mer dist. Vid någon punkt överstiger denna dist en viss specifikation och där sätts det så kallade 'maximala linjära konutslaget', ofta benämnt xmax och mätt i millimeter. Ser man på en högtalare som Keltik, som har konarea som ett 8" runt element, förutsätter ungefär samma 'xmax' som lite dyrare 8" element så inser man efter inte speciellt mycket matematik att vid normala lyssningsvolymer kommer Keltik dista något fruktansvärt (elelr iaf ligga långt över sitt specade xmax för basarna) om man lirar material som har innehåll ner till de låga 20Hz som Keltik har respons till.

En bra grundregel är egentligen att om du ser elementet röra sig, då distar det som f*n!

Sen hur man kopplar detta till tune, rumsakustik, vad som är hörbart eller ej osv är en annan femma, men det finns sund logik i distorsionsresonemanget.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 02:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hmmm... när jag spelar rör sig basen en cm eller så...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 21, 2004 04:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Hmmm... när jag spelar rör sig basen en cm eller så...
då lär det dista en del...fast om man inte hör/bryr sig nåt så spelar det ju ingen roll :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited