selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 05:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Har köpt de 2 senaste numren av hifi och musik ( tror det va 10 år sen sist) och där slås man av tanken att Linn nämns inte i en enda mening.

I början av min sk hifikarriär när utrustningen bestod av en skivspelare och en stor bergsprängare modell philips (vi snackar ungefär -85) då träffade jag på en radiohandlare som sade att hifi och musik skriver positivt om dom som betalar drinkarna åt dom.
I det skedet hade man lite svårt att tro att en tidning som skulle vara seriös skulle hålla på så.
Efter -90 ungefär försvann hifi och musik från min läsning ungefär i samband med att Linn kom in i min värld.

Men för att återknyta till huvudfrågan, hur vet vi linnfjantar att vi gör de bra valen?
Det finns 20 tillverkare av högtalare i varje nummer och du har inte ens hört talas om 5 av dem men då kommer frågan, kan kanske några av dessa vara bättre än mina prylar?
Kanske dom uppfyller mina krav bättre än mina Linnprylar?
Jag vet ju att köper jag Linn blir jag nöjd men tänk om???

JAg vet att detta är kanske ett dumt inlägg men det här mina tankar lite sådär ibland.

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:07 
I början letade jag en hel del och var aldrig riktigt nöjd innan jag hade komplett Linn-rigg. När jag väl blev tillräckligt nöjd och inte saknade något blev det naturligt att jag slutade leta och istället la min energi på musiklyssning. Om man skulle försöka försäkra sig om att alltid ha det bästa som finns skulle man ha en heltidssyssla och inte ha tid med musik.

När det är tillräckligt bra måste man nöja sig, om inte prylarna och prylbyteriet är huvudintresset förstås...

Idag letar jag inte efter något annat, men lyssnar på annat när tillfälle ges t.ex. på mässor eller om jag har vägarna förbi nån hifibutik. Aldrig har min Linn-rigg behövt känna sig hotad, så jag har nog hittat ganska rätt ändå.

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Man har väl lyssnat!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Det är ju intressant frågeställning, och visst borde det finnas kombinationer av märken som ger ett bättre resultat för just min smak än det jag har nu. Men frågan är ju hur man hittar den, titta bara på det här forumet, de absolut flesta har ett och samma märke men ändå finns inte två personer med exakt samma system (tror jag)! Lägg till ett par dussin andra kända märken och det blir väääldigt svårt att välja vad som passar till vad.

I mitt fall tycker jag att Linnprylar är bra och funkar bra ihop utan att man måste leta järnet efter saker som klangmatchar helt perfekt. Förmodligen kan jag genom lämplig mix av märken hitta ännu bättre men nu har jag något som funkar (tillräckligt) bra och kan lira och ha kul med musiken. Ungefär som MC:s resonemang, däremot är det ju alltid kul att höra annat när man har vägarna förbi någon hifibutk/kompis/mässa, finns ju massor av icke-Linnprylar som också låter bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 17, 2004 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Man kan omöjligt testa alla modeller och varianter på hifiprodukter så helt säker kan man aldrig bli. Men om man lyssnar runt lite så skaffar man sig en uppfattning på vilken karaktär man föredrar och på det sättet kan man minska antalet märken och modeller drastiskt.

Som exempel kommer jag att få en demospelning hemma hos mig på ett försteg från Ayre, vilket är rekommenderat av mig "godkända" hifinördar som har liknande preferenser som jag själv har.
Jag är mycket intresserad av hur den ter sig i mitt linnsystem, modellen är provad i en liknande rigg som min och har fått god kritik.
Man får aldrig veta om man aldrig vågar prova.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Audiovector är ju ett företag som annonserar friskt i pressen och min Linnhandlare säljer även dessa men rekommenderar dom sällan på samma sätt som Linn och jag bråkar inte :D

Någon här som lyssnat på dom högtalarna och kan uttala sej om dom passar bäst på en reklamsida eller om man kan köra ett Linnsystem med dom?

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 00:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
stranna wrote:
Audiovector är ju ett företag som annonserar friskt i pressen och min Linnhandlare säljer även dessa men rekommenderar dom sällan på samma sätt som Linn och jag bråkar inte :D

Någon här som lyssnat på dom högtalarna och kan uttala sej om dom passar bäst på en reklamsida eller om man kan köra ett Linnsystem med dom?
aldrig lyssnat på dom med ett linn system men dom låter rätt bra faktiskt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Hade ägt/hört mycket... innan jag hörde en LP12 första gången.
Bara naim kommer i närheten.
Skulle kunna leva med naim's toppgrejjer om Linn inte fanns.

Har man tid kan man ju testa icke Linn - men varför? Bättre att försöka bli nöjd med det man har hemma istället.

Slående är att:
1/ icke linn/naim freaks ständigt håller på att byta pga att de inte är nöjda (been there, done that)
2/ linn/Naim ägare uppgraderar INOM märket

Jag som varit på båda sidor VET att jag valt rätt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 01:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Nov 09, 2004 22:44
Posts: 367
Location: Norr.
Det är som den "logiska lagen" i schack - Om man kalkylerar en dragföljd som vinner, varför då kalkylera vidare...lite krystat kanske men ni förstår nog...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 02:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
stranna wrote:
Audiovector är ju ett företag som annonserar friskt i pressen och min Linnhandlare säljer även dessa men rekommenderar dom sällan på samma sätt som Linn och jag bråkar inte :D

Någon här som lyssnat på dom högtalarna och kan uttala sej om dom passar bäst på en reklamsida eller om man kan köra ett Linnsystem med dom?
Jag har hört Audiovector M3 tillsammans med Ikemi/Majik. Det funkade inte i närheten av lika bra som med Ninka iaf. Det lät väl 'okej', men inte sådär tokskoj ändå. Analyserade inte djupare eftersom jag blev så hänförd av Ninka ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 09:13 
Ayn wrote:
Jag har hört Audiovector M3 tillsammans med Ikemi/Majik. Det funkade inte i närheten av lika bra som med Ninka iaf. Det lät väl 'okej', men inte sådär tokskoj ändå. Analyserade inte djupare eftersom jag blev så hänförd av Ninka ;)
Inte konstigt alls. Audiovector har en helt egen karaktär som helt enkelt inte har så många likheter med Linn. Lustigt nog föredrar jag Audiovectors billigare högtalare framför de dyrare... Jag hörde Audiovectors värstinghögtalare med Klimax-elektronik och CD12, jag hade föredragit Kan alla gånger! Ninka fullkomligt sopar banan med M3...

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 09:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Ayn wrote:
Jag har hört Audiovector M3 tillsammans med Ikemi/Majik. Det funkade inte i närheten av lika bra som med Ninka iaf. Det lät väl 'okej', men inte sådär tokskoj ändå. Analyserade inte djupare eftersom jag blev så hänförd av Ninka ;)
Kan bara hålla med... Audiovector är mer analytisk än det som jag var ute efter... Men det är BRA högtalare, och visst det hade nog varit ett intressant alternativ om inte den Audiovector variant som föll på min läpp var dyrare än Ninka. Därför föll den bort pga priset.

Sen ska man kanske inte skryta med att valet till slut stod mellan Mission M-33 à 3700kr och Ninka... Nu har jag Ninka för att det var mer "vill-ha" över den högtalaren.

/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 09:19 
thomash wrote:
Men det är BRA högtalare, och visst det hade nog varit ett intressant alternativ om inte den Audiovector variant som föll på min läpp var dyrare än Ninka. Därför föll den bort pga priset.
Ja, jag kanske ska tillägga att jag tycker att Audiovector är bättre än de flesta andra högtalarfabrikaten på marknaden...

/ MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 13:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 798
Location: Förenade Arabemiraten
När man är glad har man gjort rätt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 18, 2004 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
När man är glad har man gjort rätt!
Just det :D
När man lyssnar hemma o man tänker - detta är bra nog. DÅ är det rätt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 121 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited