Stephan wrote:
Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system.
...
Finns det någon som har en källa som kostar mer än slutsteg+delningsfilter+högtalare?
Enbart min tonarm kostar
dubbelt så mycket som jag gav för högtalarna och slutsteget! Enbart CD spelaren kostar mer än vad jag har gett för slutsteg/högtalare i huvudsystemet
och RCU/för-slutsteg
och högtalare i
2 st Knektrum. Jag har själv gått från aktiva högtalare för att finansiera bättre källor. Jag har gått från dyra och bra högtalare (SARA) till Index för att finansiera bättre försteg, etc. Självklart är det för att source first alltid fungerar. Det blir bättre! Principen handlar inte bara om källan, som lätt blir en missuppfattning, utan om GI/GO, "Garbage In => Garbage Out. D.v.s. att ett försteg är viktigare än ett slutsteg, ett slutsteg är viktigare än ett par högtalare och ett stativ är viktigare än högtalaren. Precis som Sportis också säger. Det finns en logisk kedja från början till slut. Det kommer att dröja ett bra tag innan jag har aktiva högtalare. (Om det inte blir något billigt som jag bygger själv.)
Om jag räknar nypriser så kostar mina källor: LP12 - 69 tusen, CD - 29 tusen, Pekin - 9,5 tusen. d.s.v. ca: 107 tusen. Försteg - 26. Slutsteget kostade 500 kr (men motsvarar ung. LK140 för 13,5 tusen) Högtalarna har just höjts till 19,5 tusen, (13 när jag köpte dem) Anledningen till att jag har så dyra högtalare är rent estetiskt. WAF, min fru gillade inte rörstativen till Tukan, annars kanske de varit kvar. Således
mindre än en fjärdedel på slutsteg och högtalare av den totala kostnaden för anläggningen. Då har jag ändå lagt på 2700% på slutsteget! (I praktiken är det
mindre än en sjättedel!)
Sedan har jag 2 knektzoner, där kostar RCU/Line reciver/Creek 4140/Royd A7 och Direktor/5110 ca 45 tusen räknat i nypris. Totalt blir det 78 tusen på
allt efter källorna och 107 tusen på källorna. Men då är det
tre system! Jag hade dock aldrig köpt Knekt till nypriser.
Stephan wrote:
Men varför är det så???
För att så många som låter sig påverkas av omvärlden.
Alla säger att det ska vara på ett sätt och många av oss har vuxit upp i hem utan Linn.

Många har levt i 20-30 år med "sanningen" att högtalarna är viktigast och måste vara stora. Det är svårt att tvätta bort, även om intelligensen vet att det är fel. Våra barn kanske inte gör samma misstag, om de lär sig rätt från början? Men det är ungefär som att säga att man inte påverkas av reklam, jojo...