selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 02:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Nu måsta jag oxå blanda mig i lite!
Jag är ju själv en Source First anhängare precis som de flesta på forumet, men jag kan ju skönja en klar dubbelmoral bland de flesta Selleri-medlemmarna. Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system. :wink:
När man väl har den bästa källa som går att uppbringa så slutar source first att räknas i pengafördelning. 8)

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Nu måsta jag oxå blanda mig i lite!
Jag är ju själv en Source First anhängare precis som de flesta på forumet, men jag kan ju skönja en klar dubbelmoral bland de flesta Selleri-medlemmarna. Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system. :wink:
Denna tråden har nästan fått mig att posta relbundet på Selleri igen :wink:
Äntligen en intresant diskussion.

Jag har alltid haft toppkällor o det bästa försteget man kan ha (Karin byttes mot Bonnec o har kört Naims toppgrejjer med) så jag skiter i märket. Prestanda gäller för mig.
Slutsteg o burkar är inte lika viktigt!
Kan, Sara (har haft 5 par totalt av dessa) är skitbra om källa/försteg är BRA.

Började med Nait/Kan bakom en toppad tolva, o sedan har det rullat på.
Att jag nu sitter med ett baktungt (pengamässigt sett) system är ju för att Linn tar så gruvligt betalt för slutsteg/högtalare, inget annat...

Ikemi/Kairn/Klout/Keltik som då var toppsystemt byttes till 1.1/Kontrol/silverkablar (först från Ikemin, sedan mellan stärkarna), harmonihylla, nya elkablar, internkablage mm mm o med Keltik var det skitbra. Senaste inköpet var Komri

Ni kan se en tydlig strategi - source first!
Att jag snabbt gick upp till aktiva Isobarik från passiva Kan var för jag ville ha kraften öset. Men OM det skulle funnits någon bättre puppa, arm skulle givetvis DESSA ha inköpts först.

Source first funkade på 80-talets mitt, funkar fortfarande.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stämmer bra!

Vilka är då de officiellt erkända bästa källorna på planeten?

LP: fullmatad LP12
DVD: UNI1:1
CD: Naim CD555?

Därefter får högtalarna aktiveras!
Thats it!

Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Stämmer bra!

Vilka är då de officiellt erkända bästa källorna på planeten?

LP: fullmatad LP12
DVD: UNI1:1
CD: Naim CD555?

Därefter får högtalarna aktiveras!
Thats it!

Steffe
Officiellt på detta forum, kanske?

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael2 wrote:
Har jag förstått Souce first in absurdum som Bill kallade den...kanske lättare om jag tar principen tvärtom eller bakvägen så kanske jag greppat den...

Jag har följande

UD1.1-Kontrol-klimax solo-Komri

Jag ska nedgradera och vill skada systemet så lite som möjligt. Enligt Source first gäller då följande om jag fattat rätt:

1-Minst skada på systemet är alltså att byta ut Komri mot Katan
2-Byta ut Solo mot Majik 2100
3-Byta ut Kontrol mot Majik kontrol
4-Byta ut UD1.1 mot Majik CD

Denna turordning gäller tydligen alltid enligt den sanna principen om source first och alla som deltar på forumet har samma åsikt? Alla hade gjort det i tron att source first stämmer eller hade ni testat först?
Mikael, Inget illa ment men förklara hur du kan sitta med ett sådant underbart system o sakna 100% förståenle för source first o dessutom hävda den du skriver nedan - fattar ingenting 8)
Mikael2 wrote:
Det är definitivt inte lika lätt att höra en så stor skillnad mellan 1.1+Kontrol och Exotik+2.1
Ang source first - en förtydling.
Av slutsteg vs. högtalare är stegen viktigast
Av för vs. slutsteg är för viktigast
Av för vs. källa är källa vktigast

Så source first innebär inte att BARA källan är viktig.

För att få några vettiga råd ang din downgrade, hur mycket slantar ska du spara o VAD kan du tänka dig att kompromissa med?
Musikalitet...tryck...typ :wink:
dina 3/ o 4/ spar ju inge direkta slantar.
2/ driva Komri med ett 2100 :? totalt vansinne OM nu detta inte bara är en tillfällig grej o du ska köpa tillbaks Solo senare.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Mikael2 wrote:
Har jag förstått Souce first in absurdum som Bill kallade den...kanske lättare om jag tar principen tvärtom eller bakvägen så kanske jag greppat den...

Jag har följande

UD1.1-Kontrol-klimax solo-Komri

Jag ska nedgradera och vill skada systemet så lite som möjligt. Enligt Source first gäller då följande om jag fattat rätt:

1-Minst skada på systemet är alltså att byta ut Komri mot Katan
2-Byta ut Solo mot Majik 2100
3-Byta ut Kontrol mot Majik kontrol
4-Byta ut UD1.1 mot Majik CD

Denna turordning gäller tydligen alltid enligt den sanna principen om source first och alla som deltar på forumet har samma åsikt? Alla hade gjort det i tron att source first stämmer eller hade ni testat först?
Mikael, Inget illa ment men förklara hur du kan sitta med ett sådant underbart system o sakna 100% förståenle för source first o dessutom hävda den du skriver nedan - fattar ingenting 8)
Mikael2 wrote:
Det är definitivt inte lika lätt att höra en så stor skillnad mellan 1.1+Kontrol och Exotik+2.1
Ang source first - en förtydling.
Av slutsteg vs. högtalare är stegen viktigast
Av för vs. slutsteg är för viktigast
Av för vs. källa är källa vktigast

Så source first innebär inte att BARA källan är viktig.

För att få några vettiga råd ang din downgrade, hur mycket slantar ska du spara o VAD kan du tänka dig att kompromissa med?
Musikalitet...tryck...typ :wink:
dina 3/ o 4/ spar ju inge direkta slantar.
2/ driva Komri med ett 2100 :? totalt vansinne OM nu detta inte bara är en tillfällig grej o du ska köpa tillbaks Solo senare.

Hej Jan, nja mitt resonemang var bara teoretiskt kring hela idén med source first som jag tycker är intressant och tål att diskuteras utan att folk ska behöva bli irriterade. Tyckte det blev enklast att belysa eventuella fallgropar eller tvivel med principen om man börjar från toppen och går nedåt med "downgrades" istället för tvärtom som ju nästan alltid är fallet :)

Väger man in ekonomi samt tidsplan i principen så blir ju vägen till source first väldigt olika för samtliga på forumet och då kan ju inga råd vara direkt felaktiga eller dåliga som det påstås? Bortsett musik så är tidsplanen och hobbyn med att "skruva"/testa med hifi kanske de viktigaste faktorerna för mig.
Satsar jag på en CD12 nu och därmed inte har råd att putsa/skruva med det övriga på 5 år så är ju investeringen ytterst tveksam för mig även om jag instämmer med att jag fått mest välljud enligt principen source first. Svårt avvägande och långt ifrån glasklart :?

Hade jag systemet jag beskrev så hade jag nog inte funderat på några downgrades av detta slaget 8)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Eftersom ingen i princip har ett rent Source First system. :wink:
...
Finns det någon som har en källa som kostar mer än slutsteg+delningsfilter+högtalare?
Enbart min tonarm kostar dubbelt så mycket som jag gav för högtalarna och slutsteget! Enbart CD spelaren kostar mer än vad jag har gett för slutsteg/högtalare i huvudsystemet och RCU/för-slutsteg och högtalare i 2 st Knektrum. Jag har själv gått från aktiva högtalare för att finansiera bättre källor. Jag har gått från dyra och bra högtalare (SARA) till Index för att finansiera bättre försteg, etc. Självklart är det för att source first alltid fungerar. Det blir bättre! Principen handlar inte bara om källan, som lätt blir en missuppfattning, utan om GI/GO, "Garbage In => Garbage Out. D.v.s. att ett försteg är viktigare än ett slutsteg, ett slutsteg är viktigare än ett par högtalare och ett stativ är viktigare än högtalaren. Precis som Sportis också säger. Det finns en logisk kedja från början till slut. Det kommer att dröja ett bra tag innan jag har aktiva högtalare. (Om det inte blir något billigt som jag bygger själv.)

Om jag räknar nypriser så kostar mina källor: LP12 - 69 tusen, CD - 29 tusen, Pekin - 9,5 tusen. d.s.v. ca: 107 tusen. Försteg - 26. Slutsteget kostade 500 kr (men motsvarar ung. LK140 för 13,5 tusen) Högtalarna har just höjts till 19,5 tusen, (13 när jag köpte dem) Anledningen till att jag har så dyra högtalare är rent estetiskt. WAF, min fru gillade inte rörstativen till Tukan, annars kanske de varit kvar. Således mindre än en fjärdedel på slutsteg och högtalare av den totala kostnaden för anläggningen. Då har jag ändå lagt på 2700% på slutsteget! (I praktiken är det mindre än en sjättedel!)

Sedan har jag 2 knektzoner, där kostar RCU/Line reciver/Creek 4140/Royd A7 och Direktor/5110 ca 45 tusen räknat i nypris. Totalt blir det 78 tusen på allt efter källorna och 107 tusen på källorna. Men då är det tre system! Jag hade dock aldrig köpt Knekt till nypriser.
Stephan wrote:
Men varför är det så???
För att så många som låter sig påverkas av omvärlden. Alla säger att det ska vara på ett sätt och många av oss har vuxit upp i hem utan Linn. :) Många har levt i 20-30 år med "sanningen" att högtalarna är viktigast och måste vara stora. Det är svårt att tvätta bort, även om intelligensen vet att det är fel. Våra barn kanske inte gör samma misstag, om de lär sig rätt från början? Men det är ungefär som att säga att man inte påverkas av reklam, jojo...

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

måste bara fråga en sak vart kommer rummets betydelse in i sorce first?

För inget system i världen kommer att låta bättre än rummet tillåter, alltså borde akustiken vara det första man fixade?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 14:54 
Site Admin
Site Admin

pekka71 wrote:
måste bara fråga en sak vart kommer rummets betydelse in i sorce first?

För inget system i världen kommer att låta bättre än rummet tillåter, alltså borde akustiken vara det första man fixade?
Va? Nej, tvärtom så hamnar ju rummet sist i ordningen om man räknar hur signalen färdas från källan. Huruvida det även ska hamna sist i prioriteringsordningen när man ska uppgradera låter jag vara osagt, eftersom jag inte testat själv.

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 15:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Va? Nej, tvärtom så hamnar ju rummet sist i ordningen om man räknar hur signalen färdas från källan. Huruvida det även ska hamna sist i prioriteringsordningen när man ska uppgradera låter jag vara osagt, eftersom jag inte testat själv.
Rummet kan väl hamna först på listan om man räknar in återkopplingen.

Annars blir Trampolinn och fjädringen tämligen ointressant eftersom
dom påverkas av omgivningen, dvs rummet.[/quote]

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rummet och injustering av systemet måste hamna i en egen kategori.
Eftersom ett idiotiskt rum och feljusterad anläggning gör stereon olyssningsbar, men samtidigt kan ju inte ett bra rum rädda en dålig anläggning.

jag får fundera lite mer på detta :?

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Rummet och injustering av systemet måste hamna i en egen kategori.
Eftersom ett idiotiskt rum och feljusterad anläggning gör stereon olyssningsbar, men samtidigt kan ju inte ett bra rum rädda en dålig anläggning.

jag får fundera lite mer på detta :?

mvh
Steffe
Rummet är viktigt och en halvbra anläggning i ett bra rum är nog bättre än en kanonbra anläggning i ett dåligt rum. Dessutom är det mycket trvligare att umgås i ett akustiskt bra rum.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Dessutom är det mycket trvligare att umgås i ett akustiskt bra rum.

/Erik
Intressant vinkling, det torde ju stämma :)

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kommer aldrig glömma när jag lyssnade på en Classik och ett par Katan, och i ren nyfikenhet kopplade in en Unidisk 2.1 till Classiken.

Det var helt sanslöst. Det lät som att hela anläggningen var utbytt mot en ny.

Alla som inte har testat rekommenderas att göra det innan de diskuterar source first från en teoretisk synvinkel.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Fri Feb 16, 2007 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Jag kommer aldrig glömma när jag lyssnade på en Classik och ett par Katan, och i ren nyfikenhet kopplade in en Unidisk 2.1 till Classiken.

Det var helt sanslöst. Det lät som att hela anläggningen var utbytt mot en ny.

Alla som inte har testat rekommenderas att göra det innan de diskuterar source first från en teoretisk synvinkel.

/ Jacob
Been there, done that, AND I have the pictures to prove it :D
Och det är STOR skillnad :!:

Post new topic  Reply to topic  [ 119 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00