Har följt den här tråden med intresse. Jag har själv jämfört gamla och nya LP12-verk med samma specifikationer (Cirkus och Trampolin). Det är STOR skillnad på verk från mitten av 90-talet och de nyaste. De nya låter piggare och roligare. Då gör man ju förstås jämförelsen väl använd äldre LP12 mot mindre använd ny LP12, så det är svårt att veta exakt vilka skillnader som gör vad för musiken. Och exakt vilka delar man skulle behöva byta för att få en gammal lika eller nästan lika bra som en ny. Jag har tidigare uppfattat inverkan av slitage som ganska litet, så jag lutar åt att merparten av ljudskillnaden beror på förbättringar och förfiningar av de ingående delarna.
Vad är då förändrat sedan senaste officiella LP12 verk-uppgradering (Cirkus, april 1993)? Tyvärr verkar det vara få som vet och Linn säger (som vanligt nuförtiden) ingenting. Saker jag själv noterat är att innerchassiet, som ingår i Cirkus-kitet, har genomgått två mindre förändringar de senaste åren; annan typ av färg och lite ändrade dimensioner. Motorn har fått ett annat namn och kanske är omspecad, fast för ögat ser de väldigt lika ut... Några muttrar har bytts ut. That's it AFAIK!
Störst inverkan skulle det nog ha om exempelvis lagren görs annorlunda - och med tanke på att Castle Precision Engineering som tillverkar de finmekaniska delarna har öppnat en ny fabrik med nya maskiner kanske det är här svaret ligger? Ingen egentlig förändring av designen men bättre precision??
Är faktiskt lite sugen på att byta/hotta upp min 1993 års välvårdade Rosewood LP12 (Cirkus, Trampolin, Lingo II, Ekos II och Adikt). Tanken dök upp när jag såg en Lönnplint och tänkte "DEN vill jag ha". Att byta hela verket istället för bara plinten skulle ge både ett estetiskt och musikaliskt lyft, så det verkade vara rätt väg. Är nu Lönn borta efter att jag funderat så länge så skriker jag!
Lutar i vilket fall åt att behålla Ekos, Adikt och Lingo och sälja verket. Vad kan det vara värt? Nytt verk+Trampolin=22tkr om jag inte har fel. Är någon intresserad så kan ni ju PM:a mig medan jag funderar vidare. En perfekt justering av Linn-utbildad LP12-mek (jag alltså) ingår om det är praktiskt möjligt.
/Fredrik