selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för bilder och tips nu är vägen solklar framåt :D
Kommer att leta efter ett drivverk så nytt som möjligt men utan Cirkus. Plinten ska vara svart,afromosia eller valnöt.

Nästa steg är att åka till T&T och beroende på hur det ekomiska läget ser ut göra följande:
1. Montera ny cirkus
2. Klämma dit en Valhalla/LingoII
kommer att använda min arm Akito I med Adikt

hittar jag inget vettigt drivverk och pengarna växer på Linn-kontot får det bli ett nytt drivverk

hur låter det?

/Tomas

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har följt den här tråden med intresse. Jag har själv jämfört gamla och nya LP12-verk med samma specifikationer (Cirkus och Trampolin). Det är STOR skillnad på verk från mitten av 90-talet och de nyaste. De nya låter piggare och roligare. Då gör man ju förstås jämförelsen väl använd äldre LP12 mot mindre använd ny LP12, så det är svårt att veta exakt vilka skillnader som gör vad för musiken. Och exakt vilka delar man skulle behöva byta för att få en gammal lika eller nästan lika bra som en ny. Jag har tidigare uppfattat inverkan av slitage som ganska litet, så jag lutar åt att merparten av ljudskillnaden beror på förbättringar och förfiningar av de ingående delarna.

Vad är då förändrat sedan senaste officiella LP12 verk-uppgradering (Cirkus, april 1993)? Tyvärr verkar det vara få som vet och Linn säger (som vanligt nuförtiden) ingenting. Saker jag själv noterat är att innerchassiet, som ingår i Cirkus-kitet, har genomgått två mindre förändringar de senaste åren; annan typ av färg och lite ändrade dimensioner. Motorn har fått ett annat namn och kanske är omspecad, fast för ögat ser de väldigt lika ut... Några muttrar har bytts ut. That's it AFAIK!

Störst inverkan skulle det nog ha om exempelvis lagren görs annorlunda - och med tanke på att Castle Precision Engineering som tillverkar de finmekaniska delarna har öppnat en ny fabrik med nya maskiner kanske det är här svaret ligger? Ingen egentlig förändring av designen men bättre precision??

Är faktiskt lite sugen på att byta/hotta upp min 1993 års välvårdade Rosewood LP12 (Cirkus, Trampolin, Lingo II, Ekos II och Adikt). Tanken dök upp när jag såg en Lönnplint och tänkte "DEN vill jag ha". Att byta hela verket istället för bara plinten skulle ge både ett estetiskt och musikaliskt lyft, så det verkade vara rätt väg. Är nu Lönn borta efter att jag funderat så länge så skriker jag! :)

Lutar i vilket fall åt att behålla Ekos, Adikt och Lingo och sälja verket. Vad kan det vara värt? Nytt verk+Trampolin=22tkr om jag inte har fel. Är någon intresserad så kan ni ju PM:a mig medan jag funderar vidare. En perfekt justering av Linn-utbildad LP12-mek (jag alltså) ingår om det är praktiskt möjligt.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 11, 2004 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Trampolin eller Solid då?
Här finns det inga givna svar, bara generella regler. Lite INTE på någon som kategoriskt förkastar någon av dem.

Grundregeln är att om underlaget gungar eller är mycket lätt så är Solid base bättre. Om underlaget är tungt och framför allt stadigt är Trampolin bättre. Har själv kört med båda och på QS vägghylla är Trampolin ett måste (hittills mest välljudande placeringen jag haft), medan på Ikeabord och på en halvtung något svajig möbel så var Solid base bättre.

Teoretiskt ska kombinationen av dämpningen i Trampolins silikon"trampoliner" och innerchassits fjäderupphängning harmoniera med varandra, men så fort underlaget har egna svängningar i det lågfrekventa område där de två föregående arbetar, så verkar det bli kaos med bumlig bas som följd. Då är lösningen att gå tillbaka till Solid base.

Har man en Trampolin monterad och är missnöjd/tveksam kan man jämföra genom att skruva bort de fyra stora fötterna och sätta dit de små hörngummifötterna som Solid base använder (billiga!). Med Trampolinfötterna av har man då nästan en solid base (eventuellt något sämre än en riktig), med Trampolinfötterna på har man en Trampolin.

Förresten ska Trampolinfötterna aldrig användas för att ställa LP12 i våg. De är justerbara, men låter alltid bäst helt inskruvade. Skruva dem bara tills bottnar mot gummit - tar man i kan de lossna!

Angående LP12-plintar så tror jag att en ny kostar runt 2500 kr. Rätta mig om jag är ute och cyklar.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Angående LP12-plintar så tror jag att en ny kostar runt 2500 kr. Rätta mig om jag är ute och cyklar.

/Fredrik
Tror de har gått upp lite har för mig att senaste priset jag såg var 3000:- men jag kan ju ha fel.

Mikael

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject: men min lp12:a då?
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Jag tycker denna tråd har varit väldigt intressant och lärorik. Jag har ju två planer, det ena är att gå linn i hela stereon. Den andra är att fixa till min LP12:a. Före denna tråd började hade uppgraderingen klar. men men men, är nu väldigt osäker.

Jag har en LP12:a som är köpt på highfidelity 1990, med serienummer 82879. Vad jag vet har den inte blivit servad (ja vet skandal... men det min okunskap och ekonomi). Det är en Valhalla som har en Ittok LVIII ar och har en enklare grado pickup.

Min plan var:
Cirkus (highfidelity killarna sa att då ingår även en service)
Adikt

Men nu när denna tråd har startas, talas det om att köpa ny plint, drivverk (om jag har förståt rätt blir det ngt annat än en ny cirkus). Andra tankar är att man kanske ska gradera upp armen till en akito, men undrar vad man får i mellanskillnad för min ittok. Men bara vad jag känner är att jag vill börja uppgradera den på rätt sätt, inte hoppa över ett steg. Så om nån av de vänliga här på forumet kan ge råd.

ed

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om nu inte servat det sedan ny (90) så kommer du att trilla baklänges om du gör det.
Kolla med Kalle vad du skulle på betala för en ny med den gamla i inbyte (flytta över arm mm) mot att uppgradera till cirkus. Tror att merpriset inte är alltför blodigt.
Har du mer pengar, köp Lingo (beg serie 1 eller 2)

Adikt är ju prisvärt beroende på hur sliten din Grado är.

Ittok 111 vs Akito...har inte hört men Ittok borde funka hyfsat, största lyft är ny basenhet o Lingo iallafall!

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna 12a kanske är värd att kolla upp närmare: http://www.stereokompaniet.se/new_web/h ... agnat.html

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 13:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Tack för bilder och tips nu är vägen solklar framåt :D
Kommer att leta efter ett drivverk så nytt som möjligt men utan Cirkus. Plinten ska vara svart,afromosia eller valnöt.

Nästa steg är att åka till T&T och beroende på hur det ekomiska läget ser ut göra följande:
1. Montera ny cirkus
2. Klämma dit en Valhalla/LingoII
kommer att använda min arm Akito I med Adikt

hittar jag inget vettigt drivverk och pengarna växer på Linn-kontot får det bli ett nytt drivverk

hur låter det?

/Tomas

Don Tomaso kolla in Lejonklous erbjudande mycket bättre kan detb nog inte bli nog inte om du skall behålla din arm och och så. Jag köpte min på det sättet från england för 400£ plus frakt men inte möjligheten att få den monterad och justerad på det sättet. Men jag tror jag fick min väldigt billigt.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo du fick nog ett bra pris helt klart, jepp Lejonklous erbjudande låter frestande

Post subject: Re: men min lp12:a då?
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 13:43 
Site Admin
Site Admin

ed wrote:
Jag har en LP12:a som är köpt på highfidelity 1990, med serienummer 82879. Vad jag vet har den inte blivit servad (ja vet skandal... men det min okunskap och ekonomi). Det är en Valhalla som har en Ittok LVIII ar och har en enklare grado pickup.
Nu äger jag ingen egen lp12:a så egentligen ska jag väl inte uttala mig men gör det ändå.. :shock:
Rekommenderar inte handlarna att man servar spelare en gång/år eller vartannat? Vad kostar det? Bör kanske vara det första du ska göra, med lite tur blir det en tillräcklig uppfräschning av ljudet så du kan lägga extrapengarna på ett gäng skivor istället! Om inte så hade du ju ändå behövt serva den någon gång och det är säkerligen på tiden. Tycker det verkar vara ett bra första steg. I samband med det lär du säkert också få höra om ev. delar som börjar bli lite slitna...

PostPosted: Sun Dec 12, 2004 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
ed wrote:
Nu äger jag ingen egen lp12:a så egentligen ska jag väl inte uttala mig men gör det ändå.. :shock:
Rekommenderar inte handlarna att man servar spelare en gång/år eller vartannat? Vad kostar det? Bör kanske vara det första du ska göra, med lite tur blir det en tillräcklig uppfräschning av ljudet så du kan lägga extrapengarna på ett gäng skivor istället! Om inte så hade du ju ändå behövt serva den någon gång och det är säkerligen på tiden. Tycker det verkar vara ett bra första steg. I samband med det lär du säkert också få höra om ev. delar som börjar bli lite slitna...

Du har helt rätt i det med ser Men den tolvan har utrustning för att göra sig förtjänt av Circus och Lingo å andra sidan oxå.

Service brukar inte kosta något på klinikerna annars tror jag det är 4-500 kronor det kostar om inga nya delar behövs.

PostPosted: Sun Dec 12, 2004 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Hej,

Jag tycker denna tråd har varit väldigt intressant och lärorik. Jag har ju två planer, det ena är att gå linn i hela stereon. Den andra är att fixa till min LP12:a. Före denna tråd började hade uppgraderingen klar. men men men, är nu väldigt osäker.

Min plan var:
Cirkus (highfidelity killarna sa att då ingår även en service)
Adikt

Men nu när denna tråd har startas, talas det om att köpa ny plint, drivverk (om jag har förståt rätt blir det ngt annat än en ny cirkus). Andra tankar är att man kanske ska gradera upp armen till en akito, men undrar vad man får i mellanskillnad för min ittok. Men bara vad jag känner är att jag vill börja uppgradera den på rätt sätt, inte hoppa över ett steg. Så om nån av de vänliga här på forumet kan ge råd.

ed
Det viktigaste du har att göra är att få spelaren servad. sedan kan du ju ta det i samband med byte till cirkus.

Annars har jag några olika förslag här.

1. Byt hela verket behåll arm eventuellt pickup och eventuellt motorstyrning. du kan då sälja verket till Don Tomaso tex eller få ett inbytespris.

2 Byt till Cirkus och få spelaren justerad

2,1. 2an ovan och lägg till Lingo.

2,2 som 2an eventuellt 2,1an skaffa Adikt

3, Få spelaren justerad enbart

3,1 Få spelaren justerad byt upp dig på arm pickup motorstyrning sälj ittoken till mig kanske :) men byte från Ittok LVIII tror till Akito2 tror jag inte är ett jättelyft direkt.

Men det viktigaste är att få en nyjusterad 12a vare sig det blir nytt verk eller det gamla.

P.s men skall du sälja armen får du gärna höra av dig.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 12, 2004 20:50 
Lejonklou wrote:
Jag har själv jämfört gamla och nya LP12-verk med samma specifikationer (Cirkus och Trampolin). Det är STOR skillnad på verk från mitten av 90-talet och de nyaste. De nya låter piggare och roligare.
Japp! Exakt vad jag upplevt vid några tillfällen.

Jag rekommenderar alla som vill kunna få ut MAX ur en tolva att köpa nytt startkit... Det är en klockren början, och jag tycker faktiskt att det kan vara viktigare med ett bra verk än att direkt gå på Ekos, även om Ekos är en uppgradering som alla tolva-ägare bör se fram emot.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 13, 2004 01:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad kostar ett nytt "startkit"?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 13, 2004 01:09 
Site Admin
Site Admin

Ny tolva kostar 20k. Ska du ha ny tonarm, pickup och strömförsörjning tror jag du kommer billigast undan med Akito (9k5), Adikt (3k2) och...hm, säljs Valhalla fortfarande? Vet inte vad den kostar i så fall.

Hursomhelst, de handlare jag själv och andra pratat med verkar inte vara helt omöjliga på att hitta lite alternativa lösningar att börja med om man köper en 'grund-tolva', dvs man kan få på nån lite äldre arm som funkar bra tills vidare, så kan man uppgradera sen när man får tillfälle och resurser.

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00