selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
 Post subject: Ny LP12 vs äldre LP12
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket av följande alternativ låter bäst / är bästa köp?

alternativen är:

1. Nytt LP12 drivverk + Lingo II + en gammal akito I med Adikt 35 500:-

2. LP12 + cirkus + Lingo II + ekos 1 +adikt ca 35 500:-

3. Typ den som såldes på Stereokompaniet nyligen (den lyckliga ägaren finns väl här?) 36 000:- http://www.stereokompaniet.se/bilder/beg/lp12ekos.jpg

Man får inte uppgradera

PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:25 
don Tomaso wrote:
Vilket av följande alternativ låter bäst / är bästa köp?

alternativen är:

1. Nytt LP12 drivverk + Lingo II + en gammal akito I med Adikt 35 500:-

2. LP12 + cirkus + Lingo II + ekos 1 +adikt ca 35 500:-

3. Typ den som såldes på Stereokompaniet nyligen (den lyckliga ägaren finns väl här?) 36 000:- http://www.stereokompaniet.se/bilder/beg/lp12ekos.jpg

Man får inte uppgradera
Ur uppgraderingssynpunkt hade jag sagt 1, direkt. Klart bäst att bygga vidare på.

Men utan uppgraderingsmöjlighet blir jag lite tveksam. Att verket gör stor skillnad kan jag intyga. Jag demade en LP12 från 2003 mot en från 1998 med exakt samma specifikationer. Hur skillnaden skulle stå sig mot Ekos 1 vet jag inte, men rent spontant tror jag att väg 1 är rätt oavsett. Jag har inte gjort det aktuella testet så jag kan bara gissa. Men även Linn säger att verket är viktigast.

Klurig fråga, men jag svarar 1!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nytt Cirkus ger i stort sätt ett nytt drivverk. Jag säger tveklöst alternativ 2 eller 3.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:51 
fredde wrote:
Nytt Cirkus ger i stort sätt ett nytt drivverk. Jag säger tveklöst alternativ 2 eller 3.
Nja, nja, nja!

Jag skulle uppskatta skillnaden mellan tolvorna jag jämförde som att gå från Valhalla till Lingo, ungefär. Men om du har demat samma sak kanske du upplevt något annorlunda?

/ MC

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 06, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
fredde wrote:
Nja, nja, nja!

Jag skulle uppskatta skillnaden mellan tolvorna jag jämförde som att gå från Valhalla till Lingo, ungefär. Men om du har demat samma sak kanske du upplevt något annorlunda?

/ MC
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att dema detta själv men de jag pratat med , även Linnhandlare, har sagt att nytt Cirkus ger ett i stort sätt nytt drivverk. Det handlar då om små skillnader, mycket mindre än mellan t.ex. Akito 1 och Ekos 1.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 00:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även om Ekos sopar banan med Akito 1 skulle jag valt alt 1.
Nytt drivverk är inte dumt.
Välja tränyans o veta att ingen annan har pillat på den.
Plinten är i särklass det viktigaste ju!
Köper man nytt så VET man att det är 100% topptrim.
Viktigt när man snackar finmekanik som en LP12.

btw - hörde en LP12 på tonläget i Fredags med denna spec förutom akito2, grymt bra var det :shock:
Ungefär så förbannat bra som jag befarade :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för synpunkterna intressant att åsikterna går isär men som MC skrev är det en klurig fråga och rätt svår att testa själv. Hos min Linnhandlare är det svårt att testa LP12:or överhuvudtaget de har inga igång som spelar. Jag vet att dom har en ny i en låda som dom funderat på att dra igång. Jag är inte lite sugen att på att köpa den särskilt om priset går att förhandla lite, men jag är skeptisk till att verket verkligen gör sån stor skillnad som Jan och MC anser. Rent spontant borde en spelare med genomgående bättre komponenter lira bättre, men det är bara hur jag gissar och resonerar. Jag har faktiskt bara hört LP12 vid ett tillfälle. Det var på stereokompaniet i gamla lokalen nedanför Lassa, Jörgen lirade på en gammal inte genomgången 12:a (8000.-) + Linto + Kolektor + 5125 2 kanaler + Ninka lät så fruktansvärt bra det var det som fick mig in på Linn, fattar inte varför jag inte har skaffat en 12:a än. Följer ju verkligen inte Souurce First principen själv, även fast jag tror på den om än inte Bruce Willis hårt :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:17 
don Tomaso wrote:
men jag är skeptisk till att verket verkligen gör sån stor skillnad som Jan och MC anser.
En icke-cirkus-tolva låter helt annorlunda. Verkligen lätt att höra! En icke-tolva med Ekos-arm och Akiva-pickup låter HELT annorlunda. Verket gör störst skillnad på en skivspelare!

Jag spelar hellre på en LP12 med Naim-arm och Rega-pickup än jag kör på en Rega-spelare med Linn-arm och pickup. Lätt!

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du är inte ensam om att ha fattat sent.
Jag levde nästan 15 år med min basik och körde med massa arcam samt Linn cd spelare innan jag insåg att det va en Lp12a jag skulle ha, sålde min movie Di och är nu held såld på 12an.
Känns som jag missat mycket i mitt liv men försöker ta igen det nu :D

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Jörgen lirade på en gammal inte genomgången 12:a (8000.-) + Linto + Kolektor + 5125 2 kanaler + Ninka lät så fruktansvärt bra det var det som fick mig in på Linn, fattar inte varför jag inte har skaffat en 12:a än. :wink:
Klart att vilken 12:a som helst låter kanon!
Bara det att en ny låter ännu bättre :wink:

Sedan ska man komma ihåg att "uppgraderings stoppet" som frågan gällde inte riktigt stämmer. (det vet ju alla linnioter att det bara existerar under kortare tid :D )
O då är det ju ännu mer logiskt att välja alt 1.

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:31 
stranna wrote:
Du är inte ensam om att ha fattat sent.
Jag levde nästan 15 år med min basik och körde med massa arcam samt Linn cd spelare innan jag insåg att det va en Lp12a jag skulle ha, sålde min movie Di och är nu held såld på 12an.
Känns som jag missat mycket i mitt liv men försöker ta igen det nu :D
Hehe, det är aldrig försent!

Grattis

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
don Tomaso wrote:
men jag är skeptisk till att verket verkligen gör sån stor skillnad som Jan och MC anser.
En icke-cirkus-tolva låter helt annorlunda. Verkligen lätt att höra! En icke-tolva med Ekos-arm och Akiva-pickup låter HELT annorlunda. Verket gör störst skillnad på en skivspelare!

Jag spelar hellre på en LP12 med Naim-arm och Rega-pickup än jag kör på en Rega-spelare med Linn-arm och pickup. Lätt!

/ MC
Jo det köper jag :) och det talar för att du har rätt i att verket gör störst skillnad. Men om man har ett verk som är ok, med nytt Cirkus (som Freddes tex) då är ju frågan om skillnaden är så stor att inte Ekos uppväger det?

Men om man jämför så här då:
1. Nytt LP12-verk, Valhalla ,Akito 1, Adikt
2. Gammalt LP12 verk med nytt cirkus. Lingo II, Akito 1, Adikt

även det blir ungefär samma pengar, man får inte uppgradera här heller :wink:

Lösningen på att testa verket är ju enkel, alla intresserade på forumet sponsrar mig att köpa ett nytt LP12 verk med Valhalla och sen samlas vi hos Fredde för att jämföra :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:48 
don Tomaso wrote:
Jo det köper jag :) och det talar för att du har rätt i att verket gör störst skillnad. Men om man har ett verk som är ok, med nytt Cirkus (som Freddes tex) då är ju frågan om skillnaden är så stor att inte Ekos uppväger det?
Kanske, eftersom varje tolva är unik. Men min erfarenhet säger att oavsett hur bra skick tolvan är i är en ny tolva mycket bättre. Det enda sättet att vara säker är att köpa ett nytt verk. Risken är stor att du kommer vilja göra det sen ändå, och det är klart omständigare än att byta t.ex. tonarm.
don Tomaso wrote:
Men om man jämför så här då:
1. Nytt LP12-verk, Valhalla ,Akito 1, Adikt
2. Gammalt LP12 verk med nytt cirkus. Lingo II, Akito 1, Adikt

även det blir ungefär samma pengar, man får inte uppgradera här heller :wink:
Lätt, självklart nummer 1.

Ett nytt verk är fortfarande dyrare/mer komplicerad uppgradering än Lingo II, dvs det är enkelt att uppgradera din tolva med Lingo senare.

Jag kan inte garantera att första spelaren låter bättre, men skillnaderna lär vara mycket små och ur uppgraderingssynpunkt (och känslan att ha ett sprillans nytt verk som du kan vårda enligt konstens alla regler!) är det ett bättre val.

Prioritetsordning på LP12 (enligt MC):

Verket -> Basplatta/Underlag/Bänk -> Strömförsörjning -> Tonarm -> Pickup -> RIAA

/ MC

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 11:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jag skulle också vilja ha en tolva. det är ju inte direkt stora pengar det rör sig om med tanke på prestandan. problemet för mig är brist på bra musik och kunskap. snälla kan nån ge mig kunskap och möjligheterna till att köpa bra musik med rätt pressning och utgåva också...?` :cry:

var hemma hos en entusiast här för ett tag sedan som har drygt 3 tusen vinylskivor och dessutom en kunskap om skivbolag och pressningar som jag aldrig skulle kunna skaffa mig då jag inte ens levde under storhetstiden. innan detta hade jag nästan tänkt slå till på en lp-spelare men efter det förstod jag...kunskapen om skivbolag och betydelsen av en bra utgåva är a och o. därför är det ingen ide att köpa en tolva och tro att man kan köra sin kassa dire straits pressning från 80-talet och uppnå ett bra resultat. ärver jag en BRA skivsamling med fina pressningar nån gång så lovar jag att jag ska köpa en fullsmetad tolva. tills dess väntar jag och är till min förtvivlan förvisad till vårt digitala nu :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 07, 2004 12:04 
daggen wrote:
jag skulle också vilja ha en tolva. det är ju inte direkt stora pengar det rör sig om med tanke på prestandan. problemet för mig är brist på bra musik och kunskap. snälla kan nån ge mig kunskap och möjligheterna till att köpa bra musik med rätt pressning och utgåva också...?` :cry:

var hemma hos en entusiast här för ett tag sedan som har drygt 3 tusen vinylskivor och dessutom en kunskap om skivbolag och pressningar som jag aldrig skulle kunna skaffa mig då jag inte ens levde under storhetstiden. innan detta hade jag nästan tänkt slå till på en lp-spelare men efter det förstod jag...kunskapen om skivbolag och betydelsen av en bra utgåva är a och o. därför är det ingen ide att köpa en tolva och tro att man kan köra sin kassa dire straits pressning från 80-talet och uppnå ett bra resultat.
Oj, oj, oj. Jag kan inte säga annat än att du har helt fel.

Jag vill inte påstå att jag har koll på skivbolag eller pressningar. Jag går på torget och i skivaffärer och köper alla bra skivor jag kommer över. Väldigt sällan händer det att jag inte njuter av skivorna.

En LP12:a spelar alla skivor, oavsett pressning eller skivbolag på bästa sätt. Du kan lugnt skaffa dig en LP12:a (eller annan skivspelare) och bara njuta av musiken. Är man sjuklig perfektionist kanske man alltid vill ha de bästa pressarna, men att det skulle vara ett "krav" för att äga en skivspelare är helt fel!

Och vad det gäller musiken; största fördelen med vinyl är att du inte behöver vara expert på musik. Du kan chansa och köpa nåt som verkar bra - det är ju så billigt!

/ MC

Post new topic  Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00