selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Wed Apr 27, 2011 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Vanligtvis ja, är klart tveksam i detta fall :?
KDS + AK är solklart bättre än ADS + KK. Även ljudmässigt. KDS låter nämligen snyggare på samma sätt som KK gör.

Att testet hemma hos dig inte utföll enligt detta kan bero på två saker:

1) KDS som användes presterade inte optimalt. Detta kan bero på ett fel i apparaten, dålig mjukvara eller dålig fysisk installation (dåligt underlag, dålig elsladd, dålig nätverkssladd).
eller
2) Ditt system presterar inte optimalt. Detta gör att det är mer hifi-parametrar än musikalitet som jämförs och det blir då förvirrande.

Jag kan LOVA och garantera att KDS+AK är bättre ur alla aspekter än ADS+KK när allt presterar som det ska.

/ Jacob

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Själv brukar jag springa hos min handlare flera gånger i månaden, butiken ligger på vägen från jobbet. :D
Det lyssnas en hel del på 500k klimax och det dricks kaffe.
Han har även varit hemma hos mig flera gånger och lyssnat och justerat.

Att en bättre källa låter "bättre" behöver man inte vara raketforskare för att förstå.

Linn säljer system. Att så välrenomerad tillverkare har inte koll på att sätta ihop system? Alltså system som varken är framtunga eller baktunga eller innehåller flaskhalsar?
Jag har hållit på med HiFi sedan 1975 och upplever att jag har fått "leverans" varje gång, oberoende var uppgraderingen det skett i kedjan när jag slutligen valde Linn.
Skall man kunna förklara vad Linn står för och kunna rekomendera det för vänner som kanske är potentsiella köpare måste det till en annan bild av Linn, dvs att det finns en helhet. Där håller jag med Bill50x fullt ut.

Ps. Min Lp 12 ligger nu på drygt 60k och högtalarna på 11k passiva. Tyvärr krävde Lp 12 Radikal innan den lika bra som min tidigare för halva pengen. Min Lp 12 är nu dubbel så kostsam som min tidigare vinylspelare och presterar ungefär samma men högtalarna är fortfarande de trivsamma 109:orna. Källan är viktig, inte minst när det gäller vinyl.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 19:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OBS.
Skrivit på IPad och det syns. 8)

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 20:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
MNn wrote:
Lejonklou wrote:
Så för att besvara ursprungsfrågan: Ja, rent praktiskt verkar det alltid bli Source First som vinner.
Vanligtvis ja, är klart tveksam i detta fall :?
I vilket fall?

/ B
V.v se första inlägget.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 20:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
KDS + AK är solklart bättre än ADS + KK. Även ljudmässigt. KDS låter nämligen snyggare på samma sätt som KK gör.
Inte ett dugg solklart för mig, varav tråden :|
Jag har lyssnat på ovanstående apparater i andra sammanhang och grubblat på denna inledande frågeställning.
Väl hemma med test fann jag att det finns fog för mina tvivel.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 20:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vill man ha Linnkänsla med svung i musiken tror jag mer på ADS. KK kommer inte förändra detta till det sämre.
Gillar man Klimaxljudet så får man tänka om.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nonick wrote:
Vill man ha Linnkänsla med svung i musiken tror jag mer på ADS. KK kommer inte förändra detta till det sämre.
Vill man ha ett särskilt ljud kan man hamna lite var-som-helst.

Det skulle vara intressant att testa hur långt man kan gå innan en anläggning med en ADS+KK är bättre än KDS+?. Man lär inte vara i närheten av det läget med ?=Kinos.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant diskussion som jag följer med största intresse. Jag är själv rätt inne på Source first även fast min anläggning är mer åt det balanserade hållet (Majik DS/D, Majik-i/D och Espek) Det beror helt och hållet på budgeten, hade jag råd skulle jag köpt en KDS direkt. Minns hur sjukt bra det spelade på ToT med KDS, Majik-I och Katan bästa system jag nånsin hört inklusive Komri-demon för x-antal år sen med LP12/UD1.1, KK, Klimax Solo och Komri.

En fundering lite åt samma håll med risk för OT :)

Säg att jag bara spelar via Spotify (premium) vinner jag verkligen musikalitet på att uppgradera källan då? eller någon annan del i kedjan för den delen? Jag vill påpeka att jag såklart hör skillnad mellan att lyssna via Spotify och FLAC via min NAS. Hur långt sträcker sig Source First med begränsad insignal?

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Intressant diskussion som jag följer med största intresse. Jag är själv rätt inne på Source first även fast min anläggning är mer åt det balanserade hållet (Majik DS/D, Majik-i/D och Espek)
Fast innan man diskuterar en sak bör man vara någorlunda överens om vad innebörden är. Vad är ett balanserat system? När alla enheter kostar lika mycket? När alla enheter kommer inom samma (Linn-)serie? Eller vad?

/ B

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig är ett balanserat system där pengarna används för att få ut mest av dem.

Hypotetiskt

Ex1 KlimaxDS får med seg 97% av hur musiken lät vid inspelningstillfället och Akuratekontrol för vidare 80% av vad den blivit matad med.

Ex2 AkurateDS får med seg 95% av musiken. Klimaxkontrol för vidare 97% av vad den blivit matad med.

Vilket system bör man välja om inga fler förändringar kommer göras på varken källa eller försteg efter detta?

Om det är helt fel sett att se på det, hur ska man då se på det. För jag har hört KlimaxDS flera gånger förmedla musik sämre en AkurateDS även om det inte varit riktigt de sakerna bakom. (Ja innan nån frågar jag har hört samma KlimaxDS prestera betydligt bättre än AkurateDS när den har haft lika bra eller bättre bakom sig)

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
För mig är ett balanserat system där pengarna används för att få ut mest av dem.
En bra sammanfattning.

Med ett litet undantag och det är om man har en plan för senare uppgraderingar. Å andra sidan brukar uppgraderingar ta ganska lång tid beroende på budget och tid för utvärderingar och det hinner ju komma nya apparater under tiden. Att belåna huset för en KDS för att sedan när man har råd med en KK så finns det en KDS Super Plus för bara 100 tusen extra - vad gör man då? Köper KK´n och suktar efter den bättre KDS´en, eller investerar i Super Plus och fortsätter sukta efter KK? (och ja, jag vet vad KK också kan betyda :-))

Vad som är balanserat system är trots den braiga sammfattningen något väldigt personligt. Jag själv skulle aldrig offra till exempel bastryck, "stort ljud", naturlig instrumentklang etc liknande bara för att kunna följa melodin bättre, få bättre ordning osv. Andra skulle gladeligen göra detsamma. Såväl balanserat system som source first är ju egentligen två åsiktsriktningar utan innehåll. OM jag känner att en KDS är bästa valet när jag uppgraderar källan framför min Intek, då är det valet jag gjort där pengarna gör mest nytta, för mig. Men om jag väljer att lägga slantarna på att ersätta ett par Kan med något mer kapabelt så är ju även detta ett balanserat val, återigen för mig. I det ena fallet source first, i det andra inte.

Fast hela resonemanget bygger förstås på att man är överens om begreppet "balanserat system" :-)

Jag sympatiserar med uttrycket source first, skit in - skit ut som man säger. Men jag är tveksam till den praktiska implementeringen. Det är väl OK om man håller sig till Linn, där kan man räkna med, eller hoppas, att apparaternas kvalitet följer prisskalan. Jag har i alla fall ännu aldrig läst att någon föredrar en billigare apparat eller lägre ner på skalan. Alla uppgraderingar verkar alltid vara bättre. Å andra sidan är det få som verkligen lever efter begreppet source first, så vad betyder det i så fall? En ständigt ouppnåelig nirvana?

/ B

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

nja den enda riktiga sourse first är ju en toppad LP12 allt annat är inte sourse first, är man sourse first anspåkare hardcore borde man inte äga något annat förän man kommit till just en toppad LP 12, sen att det inte finns allt på vinyl spelar ju mindre roll om sourse first ska gälla

Själv väger jag in andra parametrar som användarvänlighet vilket gör Ds till en bra kompromiss, andra väljer spotify för att det är ett väldigt enkelt sätt att spela musik, själv kan jag bara säja att KK ångrar jag inte en dag att jag köpte, visst kommer det att bli en KDS förr eller senare, men handen på hjärtat 150 tusen, är den verkligen 100 k bättre än en Ads?

Därimot måste jag säja att 50 mera för en KK än AK känns mycket mera reallistiskt om man ser var man får, förmodligen är ju en KK dyrare för Linn att tillverka än Kds

Priset är faktiskt en faktor för mig också, vilket gör KDs lite mindre attraktiv, hur mycket ska man betala för att ha bästa källan? om Linn kom men en Kds för 300k skulle den fortfarande vara det självklara valet före KK?
Men ska man välja sourse first utan att alls ta notis vad man får för pengarna så kommer källan alltid vara det självklara valet, alltså en maxad LP12 ;)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
don Tomaso wrote:
Intressant diskussion som jag följer med största intresse. Jag är själv rätt inne på Source first även fast min anläggning är mer åt det balanserade hållet (Majik DS/D, Majik-i/D och Espek)
Fast innan man diskuterar en sak bör man vara någorlunda överens om vad innebörden är. Vad är ett balanserat system? När alla enheter kostar lika mycket? När alla enheter kommer inom samma (Linn-)serie? Eller vad?

/ B
Just i mitt fall blir ett balanserat system då jag tar hänsyn till mer än bara musikaliteten utan att faktorer som estetik, tryck och praktiskt användande också får del av kakan.

Ett mer musikaliskt system för ungefär samma pengar skulle vara:

Akurate DS (gamla), AV5103, 5125, Katan men då skulle jag sakna bastrycket från Espek och det estetiska skulle också bli sämre i mitt fall eftersom jag tycker AV5103 är ful som stryk och att Espek passar bättre i mitt rum än Katan utseendemässigt.

Skulle jag nu få pengar till att uppgradera stereon så skulle nästa steg bli att uppgradera källan till det bästa jag hade råd med det skulle endast påverka musikaliteten som är det viktigaste så länge de andra faktorerna inte blir sämre. Klart skulle jag ha råd med en KDS så skulle det estetiska också bli bättre även fast det var olika lådor. Klimax är bara så underbart snygga.

Jag skulle t.ex. aldrig gå på ett system som Akurate DS, Akurate Kontrol, 2 x 3200 aktiva Espek, då skulle jag alla dagar i veckan hellre ta KDS, Majik-I, Espek

Last edited by don Tomaso on Thu Apr 28, 2011 12:01, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Om man använder tunedem för att bedöma vad som ger "mest" så blir det alltid ett source-first-system.
Comstedt wrote:
Hypotetiskt
Jag har själv slutat göra såna här hypotetiska "procentjämförelser". Jag brukade göra listor över olika produkter på min profil. Men ofta blir det mycket tydligare om man bara lyssnar.
MNn wrote:
Inte ett dugg solklart för mig, varav tråden :|
Jag har lyssnat på ovanstående apparater i andra sammanhang och grubblat på denna inledande frågeställning.
Väl hemma med test fann jag att det finns fog för mina tvivel.
Konstigt att vi kan tycka så olika. Jag har själv ADS som extrem temporärlösning (har tidigare haft KDS och nedgraderade anläggningen för att frigöra lite pengar i samband med att jag satsade på min egna firma och sa upp mig från mitt förra jobb). Jag tycker att prestandahoppet mellan ADS och KDS är det största mellan alla DS.
nonick wrote:
Konstigt råd. I så fall måste en Karik vara ännu bättre? Med Klimax Kontrol och Keltik då, förstås.

Min egen erfarenhet är att KDS är bättre än ADS på allt - även på att rocka. Och då har jag ägt båda produkterna under längre perioder.

/ Jacob

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker Klimax är mer polerat, alltså mer HiFi men min erfarenhet är begränsad jämfört med många andra här på forat.

Last edited by nonick on Thu Apr 28, 2011 12:09, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 813 Next

All times are UTC+02:00